Advertentie
sociaal / Column

Het ziekenhuis van de toekomst

Ruim dertig jaar geleden was de opening van het Slotervaartziekenhuis groot nieuws. Dit was het modernste ziekenhuis van Europa. Een gebouw ontworpen volgens de laatste inzichten over gezondheidszorg. Met oog voor de werknemers en voor de gebruikers c.q. de patiënten. Volgestopt met state-of-the-art hulpmiddelen en apparatuur. Het Slotervaartziekenhuis was toen het ziekenhuis van nu én van de toekomst.

25 maart 2009

Onlangs was de opening van het Orbis Medisch Centrum groot nieuws. Dit is het modernste ziekenhuis van Europa. Een gebouw ontworpen volgens de laatste inzichten over gezondheidszorg. Met oog voor de werknemers en voor de gebruikers c.q. de patiënten. Volgestopt met state-of-the-art hulpmiddelen en apparatuur. Het Orbis Medisch Centrum is nu het ziekenhuis van nu én van de toekomst.

 

De parallel tussen het Slotervaartziekenhuis en het Orbis Medisch Centrum drong zich nadrukkelijk aan me op. Vooral ook omdat de parallel nog verder gaat. Net zoals het Slotervaartziekenhuis er mee te maken kreeg, krijgt het Orbis Medisch Centrum te maken met grote financiële problemen. En dat is erg jammer.

 

Het concept van het Orbis Medisch Centrum is fantastisch. Het is de droom van elke ziekenhuisdirectie om een ziekenhuis van de grond af aan te mogen ontwerpen en op te bouwen. Dat je de belangen van de patiënten als uitgangspunt mag nemen bij de ontwikkeling van werkplekken, poliklinieken en klinische afdelingen is ideaal. Voeg daarbij de kans om nieuwe technologische toepassingen te gaan gebruiken en het kan bijna niet mis gaan.

 

Toch is het Orbis Medisch Centrum al vlak na de opening in grote problemen gekomen. Ergens is het goed fout gegaan. Bestuurders hebben in hun enthousiasme voor een revolutionair concept de realiteit uit het oog verloren. Ze hebben duidelijk véél verder willen springen dan hun polsstok lang was. Helaas kwamen ze daar pas in het allerlaatste deel van de aanloop achter en konden ze de sprong niet meer afbreken.

 

Een mooi initiatief dreigt hierdoor spaak te lopen. Om de financiële problemen het hoofd te bieden worden zevenhonderd mensen ontslagen. Mensen die zich veel voor hadden gesteld van het mogen werken in zo’n mooi gebouw met die mooie faciliteiten. In dit ‘vijfsterrenhotel’ wilden zij ‘vijfsterrenzorg’ gaan bieden. Ook hun droom is uiteengespat.

 

Het is te hopen dat de bestuurders van het Orbis Medisch Centrum zich wel realiseren dat patiënten niet alleen blij worden van technologische snufjes als computergestuurde maaltijdwagens en internet aan bed, maar dat ze vooral baat hebben bij echte aandacht en zorg. Gegeven door echte medewerkers vanuit een echte betrokkenheid.

 

De toon van de publiciteit rond het Orbis Medisch Centrum is nu vooral negatief en gaat eigenlijk vooral over de bedreigingen. Dat is jammer, want het concept is en blijft goed. Juist voor het Orbis Medisch Centrum liggen de kansen voor het oprapen.

 

Als binnen het Orbis Medisch Centrum de balans tussen technologie en betrokkenheid op een financieel gezonde wijze gevonden kan worden en als het management de kunst en kracht van het ondernemen onder de knie weet te krijgen, dan komt het goed. Dan blijft het Orbis Medisch Centrum een gooi doen naar de titel: Het ziekenhuis van de toekomst.

 

Aysel Erbudak
Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Slotervaartziekenhuis

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Doffertje
Dezelfde aandacht die u aanhaald wordt gegeven in de Verpleeg en verzorgingshuizen van Orbis en juist in deze verpleeg- en verzorgingshuizen vallen de grote klappen om het grote OMC te gaan betalen en dit helemaal ten onrechte. Nu blijkt dus duidelijk weer dat de verpleeg- en verzorgingshuizen nooit moeten fuseren met een ziekenhuis. Want het is nog altijd schoenmaker blijf bij je leest.
En ander feit is dat de regering heel duidelijk naar de raden van toezicht moeten kijken. Zij moeten toezicht houden en niet toekijken hoe raden van bestuur omgaan met gemeenschapsgelden. Denk ook maar eens aan St. Philadelphia
Lex van Haarlem
Waar zijn heer Bommel en Tom Poes?De hamvraag is ook weer in het geval van het Orbis Medisch Centrum: hoe krijgen we hier een leiderschap in werking, dat niet de kwaal is en de problemen in stand houdt of verergert, maar waar juist de genezende kracht vanuit gaat die nodig is? De kans dat dit gaat lukken zonder een inbreng van buiten de orde die nu aan zet is, is klein. Zo'n inbreng van buiten de orde is per definitie onconventioneel. De kans dat de orde die nu aan zet is, om zo'n onconventionele inbreng van buiten zal vragen, is ook klein. In zulke penibele situaties zei Heer Bommel altijd: "Tompoes, verzin een list, doe iets!"
frank de groot
Naar aanleiding de uitspraken over '5 sterren-hotel' en 'de belangen van de patient als uitgangspunt' wil ik het volgende benoemen. Laat ik voorop stellen dat goede zorg voorop staat zeker voor hen die dat langdurig of zelfs blijvend nodig hebben. Toch stel ik mij de vraag of we nu echt allemaal een '5-sterren hotel' nodig hebben. Hoe lang zal gemiddeld een mens een keertje in het ziekenhuis liggen? Moet dat dan met state of the art architectuur en marmer? Hoeveel zorgpremie betalen we in ons leven? En net zoals in het leven buiten het ziekenhuis (geldt gelukkig voor de meesten van ons): kan een 2 of 3 sterrenhotel ook volstaan voor zo'n korte/incidentele periode? Zouden we daarvoor kunnen KIEZEN? Hoeveel besparing is daarmee te realiseren? Misschien in te zetten voor de huidige zwakke plekken in de zorg voor hen die blijvend zorg behoeven? Ik bedoel e.e.a. kritisch, maar juist ook als vraag en discussiepunt. Misschien volgt een reactie in een volgende column van mw. Erbudak?
aysel erbudak / voorzitter raad van bestuur
beste meneer de groot, eerst volgende column zal ik uw stelling als onderwerp nemen.
Diederick van Amelswaert / Financieel adviseur
Ik zeg overnemen die Tent Ga er voor Aysel/Schram.Het ziekenhuis van de toekomst kan niet zonder u.
jeanshut@home.nl / verzorgende orbis thuis
dhr/mw erbudak :graag kom maak alles in orde ;de juiste instelling ,en laat ons weer met plezier werken.laat u wel goed informeren door clienten en medewerkers op de werkvloer voor u het doet ;over de vele foutjes in het ontwerp
Advertentie