Het ziekenhuis van de toekomst
Ruim dertig jaar geleden was de opening van het Slotervaartziekenhuis groot nieuws. Dit was het modernste ziekenhuis van Europa. Een gebouw ontworpen volgens de laatste inzichten over gezondheidszorg. Met oog voor de werknemers en voor de gebruikers c.q. de patiënten. Volgestopt met state-of-the-art hulpmiddelen en apparatuur. Het Slotervaartziekenhuis was toen het ziekenhuis van nu én van de toekomst.
Onlangs was de opening van het Orbis Medisch Centrum groot nieuws. Dit is het modernste ziekenhuis van Europa. Een gebouw ontworpen volgens de laatste inzichten over gezondheidszorg. Met oog voor de werknemers en voor de gebruikers c.q. de patiënten. Volgestopt met state-of-the-art hulpmiddelen en apparatuur. Het Orbis Medisch Centrum is nu het ziekenhuis van nu én van de toekomst.
De parallel tussen het Slotervaartziekenhuis en het Orbis Medisch Centrum drong zich nadrukkelijk aan me op. Vooral ook omdat de parallel nog verder gaat. Net zoals het Slotervaartziekenhuis er mee te maken kreeg, krijgt het Orbis Medisch Centrum te maken met grote financiële problemen. En dat is erg jammer.
Het concept van het Orbis Medisch Centrum is fantastisch. Het is de droom van elke ziekenhuisdirectie om een ziekenhuis van de grond af aan te mogen ontwerpen en op te bouwen. Dat je de belangen van de patiënten als uitgangspunt mag nemen bij de ontwikkeling van werkplekken, poliklinieken en klinische afdelingen is ideaal. Voeg daarbij de kans om nieuwe technologische toepassingen te gaan gebruiken en het kan bijna niet mis gaan.
Toch is het Orbis Medisch Centrum al vlak na de opening in grote problemen gekomen. Ergens is het goed fout gegaan. Bestuurders hebben in hun enthousiasme voor een revolutionair concept de realiteit uit het oog verloren. Ze hebben duidelijk véél verder willen springen dan hun polsstok lang was. Helaas kwamen ze daar pas in het allerlaatste deel van de aanloop achter en konden ze de sprong niet meer afbreken.
Een mooi initiatief dreigt hierdoor spaak te lopen. Om de financiële problemen het hoofd te bieden worden zevenhonderd mensen ontslagen. Mensen die zich veel voor hadden gesteld van het mogen werken in zo’n mooi gebouw met die mooie faciliteiten. In dit ‘vijfsterrenhotel’ wilden zij ‘vijfsterrenzorg’ gaan bieden. Ook hun droom is uiteengespat.
Het is te hopen dat de bestuurders van het Orbis Medisch Centrum zich wel realiseren dat patiënten niet alleen blij worden van technologische snufjes als computergestuurde maaltijdwagens en internet aan bed, maar dat ze vooral baat hebben bij echte aandacht en zorg. Gegeven door echte medewerkers vanuit een echte betrokkenheid.
De toon van de publiciteit rond het Orbis Medisch Centrum is nu vooral negatief en gaat eigenlijk vooral over de bedreigingen. Dat is jammer, want het concept is en blijft goed. Juist voor het Orbis Medisch Centrum liggen de kansen voor het oprapen.
Als binnen het Orbis Medisch Centrum de balans tussen technologie en betrokkenheid op een financieel gezonde wijze gevonden kan worden en als het management de kunst en kracht van het ondernemen onder de knie weet te krijgen, dan komt het goed. Dan blijft het Orbis Medisch Centrum een gooi doen naar de titel: Het ziekenhuis van de toekomst.
Aysel Erbudak
Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Slotervaartziekenhuis
En ander feit is dat de regering heel duidelijk naar de raden van toezicht moeten kijken. Zij moeten toezicht houden en niet toekijken hoe raden van bestuur omgaan met gemeenschapsgelden. Denk ook maar eens aan St. Philadelphia