Advertentie
sociaal / Column

Het 'waarom' van de Jeugdwet moeten we voor ogen blijven houden

Momenteel is vooral het ‘wat’ en ‘hoe’ onderwerp van discussie binnen de stelselwijziging Jeugd. Laten we vooral ook de waarom-vraag blijven stellen, betoogt Leonard Geluk in zijn nieuwe column.

10 januari 2014

Een beleidsmaatregel of een wetsvoorstel zal nooit tot inspiratie leiden; dat weten we sinds de inspirerende TED-talk van Simon Sinek. Er is maar één manier om als bestuurder te inspireren: door steeds het ‘waarom’ voorop te stellen. Momenteel is vooral het ‘wat’ en het ‘hoe’ onderwerp van discussie binnen de stelselwijziging Jeugd.

Wat gaan we doen met de taken en functies van Bureau Jeugdzorg die ook in het nieuwe stelsel noodzakelijk zijn? Hoe gaan we continuïteit van zorg organiseren in 2015 en welke afspraken maken we daarover met de zorgaanbieders? Hoe gaan we de toeleiding organiseren vanaf 2015? Het zijn vragen en onderwerpen waarover veel transitiemanagers zich nu buigen, maar het zullen niet de onderwerpen en vragen zijn waaruit zij hun inspiratie halen. Waarom deden we het ook al weer? Waarom moet het hele stelsel van de jeugdhulp op zijn kop?

Als voorzitter van de Transitiecommissie (TSJ) ben ik altijd terughoudend geweest met opmerkingen te maken over de nieuwe Jeugdwet. Dit is aan de politiek; de transitiecommissie toetst de haalbaarheid van de implementatie van een wet die door de politiek is vastgesteld. Na de Tweede Kamer is de Eerste Kamer nu aan zet. We wachten de bespreking in de senaat met belangstelling af. Wat me opvalt in het politieke discours is dat het Waarom van de wet makkelijk aan de aandacht ontsnapt. Veel aandacht en tijd gaan zitten in de wat en hoe-vragen van het nieuwe stelsel. Als Transitiecommissie doen we daar ook aan mee; het is nu eenmaal onze opdracht om kritisch te kijken naar het implementatietraject. Het Waarom wil dan nogal eens naar de achtergrond verdwijnen. Want waarom deden we het ook al weer?

Vanuit mijn ervaringen als Rotterdams wethouder en als Utrechts schoolbestuurder ben ik niet positief over de huidige vormgeving van de jeugdhulp. Een drietal waarnemingen. De eerste is dat een goede samenhang van preventie, lichte ondersteuning en geïndiceerde (gespecialiseerde) zorg ontbreekt. Pas in de aanloop naar de nieuwe wet worden hier goede stappen in gezet, maar per saldo nog marginaal. De tweede is dat voor de meest ‘ingewikkelde’ kinderen die zorg vanuit verschillende regelingen ontvangen, de zorg het slechtst is geregeld. Zorg komt te laat, is in de regel te licht, duurt te kort en voor specifieke problematiek in het gezin is te weinig aandacht. Voor de groep die de zorg het hardste nodig heeft, is de zorg dus het slechtst geregeld. De bureaucratische muren zijn, tot slot, voor de groep die de zorg het hardste nodig heeft het hoogst.

Als je als kind of gezin van één regeling gebruik maakt of één specifiek probleem kent, dan werkt het systeem prima. Voor 75 procent van de kinderen in zorg is dit het geval. Als je tot de 25 procent behoort die met meerdere instanties te maken krijgt, dan is het een stuk ingewikkelder.

Waarom maken we een nieuw systeem voor de jeugdhulp? Waarom deden we het ook al weer? We willen een nieuw stelsel om het voor de meest kwetsbare groep kinderen en gezinnen beter te regelen. Dit ‘waarom’ van de Jeugdwet verdient het om op alle niveaus met verve te worden uitgedragen. Voor de TSJ blijft het dan ook een belangrijke toetssteen bij het verrichten van onze taak.

Dit jaar is het inrichtingsjaar voor het nieuwe stelsel. Ik wens iedereen veel succes met de vele hoe en wat-vragen die in 2014 moeten worden opgepakt. Bovenal wens ik eenieder veel inspiratie: blijf de waarom-vraag stellen!

Leonard Geluk

Meer columns van Leonard Geluk vindt u hier.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert
Waarom is er al jaren en nu nog steeds onduidelijkheid voor de werknemers in de Jeugdzorg? Zij worden met nieuwe werkwijzen, opleidingen, cursussen en methodieken overladen (terecht) zonder enige wetenschap of er in 2015 wel werk voor hen is. De geluiden wijzen op ontslag voor een kleine groep tot massaontslagen. Motiveert dit om opleidingen te volgen? Alsmede wijzigingen van werkwijzen en binnen de mindere tijd die overblijft moet je wel je werkzaamheden blijven uitvoeren. Waar doe je het voor? Onzekerheid geeft geen motivatie, maar onrust en somberheid. Duidelijkheid geeft een beeld van de toekomst. Of een nieuwe baan of opleiding zoeken of een paar jaar nog harder werken om binnen de nieuwe organisatie te kunnen werken. Het maakt niet uit als het maar duidelijk is, dan kun je pas wat gemotiveerd en vol inzet gaan doen.
Fokko witteveen / Bestuurder Trias Jeugdhulp
Met plezier heb ik de column gelezen en het is mij ook uit het hart gegrepen. We dienen het wenkend perspectief scherp voor ogen te houden. Juist nu de obstakels zichtbaar worden. Een obstakel kan worden weggewerkt en maakt de weg en de energie vrij om te bouwen aan een nieuw stelsel waardoor ook de gezinnen met de moeilijkste vragen, c.q. grootste problemen geholpen gaan worden en niet verstrikt raken zoals nu in het huidige woud van regels, procedures, etc. Dat is namelijk het volgende: de uitvoeringsorganisatie Bureau Jeugdzorg verdwijnt in het nieuwe stelsel. Ooit bij wet is deze organisatie tot stand gekomen. Nu verdwijnt deze wet als gevolg van stelselwijziging en komt er de nieuwe Jeugdwet voor in de plaats. Dit gaat banen kosten en brengt frictiekosten met zich mee. Er is geen enkele overheid die deze kosten voor haar rekening neemt. De rekening daarvan wordt nu heen en weer geschoven tussen rijk, provincies en gemeenten. Ondertussen wordt door de Bureau's Jeugdzorg met veel kabaal gedreigd met een faillissement, nog voordat de nieuwe wet in werking is. De rijksoverheid heeft als taak deze kosten op zich te nemen (vloet voort uit wetswijziging en Bureau Jeugdzorg is een uitvoeringsorganisatie van de overheid)en het zou Teeven en Van Rijn sieren dit ook te melden aan alle 41 regio's. Schept duidelijkheid en geeft energie.
Fred Kamminga
Er is nauwelijks/ geen ' bewijs' dat het construct van de Jeugdwet een afdoend antwoord zal geven op het 'waarom'.

Soms leidt de waarom vraag tot een geinspireerd geloof.

Je hebt wel heel veel geloof nodig om tussen de hoe en wats door geinspireerd te raken. Fijn dat Geluk dat kan; mij is dat niet gegeven.
Peter Dijkshoorn / kinder-en jeugdpsychiater
Het waarom van zorg voor jeugd is dat we alle jeugdigen zo prettig mogelijk willen laten opgroeien naar een volwassenheid waarin ze zo veel mogelijk zelfstandig hun bestaan kunnen vorm geven. Hét grote gemis in de transitie jeugdzorg is het ontbreken van het meest deugdelijke middel wat we hebben en vaak zelfs het afwijzen ervan, EBP. Het doel van zorg voor jeugd bereiken we alleen optimaal, met meeste kans op succes en tegen laagste kosten als we nu eindelijk de hele zorg en niet alleen de jeugdggz steeds meer volgens principes van evidence based practice gaan organiseren. Organiseren op basis van geldstromen zal hier niks helpen en heeft zelfs risico dat geheel van zorg verzwakt. Als we de 3 waarnemingen van Geluk echt willen aanpakken is EBP voorwaarde. Alleen dan kan echt goede samenhang ontstaan en kan de meest kwetsbare jeugd met de grootste risico's voor de toekomst die zorg krijgen die op den duur leidt tot grootste kans op doorbreken negatieve spiraal in gezinnen/families. En voor de sceptici over EBP, EBP laat alle ruimte voor factoren als creativiteit, betrokkenheid en relatie.
Advertentie