Advertentie
sociaal / Nieuws

Helpdesk agressie pubieke sector

Werkgevers in de (semi-)publieke sector kunnen sinds kort terecht bij een landelijke helpdesk als hun personeel agressief is bejegend.

05 maart 2010

De Helpdesk Veilige Publieke Taak, een samenwerking tussen Slachtofferhulp Nederland en het ministerie van Binnenlandse Zaken, adviseert bij het verhalen van de schade op de dader. ‘Dat kunnen gederfde loonkosten zijn, of medische kosten, reïntegratiekosten of materiële schade’, aldus Jaap Smit, algemeen directeur van Slachtofferhulp Nederland.

 

Gemikt wordt op het openbaar vervoer, de zorg, de sociale zekerheid, het onderwijs, woningcorporaties, politie, brandweer en ambulance. De helpdesk is niet bedoeld voor individuele werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 30 procent van de werkgevers geleden schade ook verhaalt. Dit terwijl 65 procent van het personeel in zeventien (semi-)publieke beroepsgroepen te lijden heeft onder ongewenst gedrag: verbaal geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie of fysiek geweld.

 

‘Veel werkgevers vinden het te complex om schade te verhalen’, vertelt Sjaak Krombeen, programmamanager Veilige Publieke Taak bij het ministerie van BZK. ‘Werkgevers kunnen zich vaak niet voegen in het strafproces. Een strafrechter spreekt zich meestal alleen uit over schade als die eenvoudig aantoonbaar is. Anders wordt verwezen naar de civiele rechter. Concreet: als een politiekorps schade lijdt omdat iemand over het dak van een politieauto is gelopen, kan dat in de strafzaak nog worden verhaald. Maar loonschade omdat een agent weken thuis zit na een mishandeling, moet via de civiele weg worden teruggevorderd’, aldus Krombeen. ‘Willen we dat een dader daadwerkelijk op de blaren zit, dan zullen we dus de werkgevers hulp moeten bieden.’

 

Deze week heeft het ministerie onder vijfduizend werkgevers een Handreiking agressie en geweld verspreid met tips over hoe om te gaan met agressie en geleden schade. De helpdesk is op 1 januari 2010 geopend. Tot nu toe hebben een tiental organisaties zich gemeld. Directeur Slachtofferhulp Jaap Smit hoopt op zo’n tweehonderd adviesvragen per jaar.

 

De helpdesk is te bereiken via www.helpdeskvpt.nl

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie