Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Gemeenten betalen geen 3 ton’

‘Overbodig’ en een uiting van ‘wantrouwen’. De wethoudersnorm - geen enkele ambtenaar verdient meer dan een wethouder- valt niet in goede aarde bij gemeenten.

17 december 2010

Het invoeren van een wethoudersnorm treft grote en kleine gemeenten. In grote gemeenten gaan goede, dure ambtenaren weg en kleine gemeenten kunnen niet meer concurreren op de arbeidsmarkt van ambtenaren. Deze reacties vielen op te tekenen nadat bekend was geworden dat de Tweede Kamer een motie van SP-Kamerlid Ronald van Raak had aangenomen om een wethoudersnorm in te voeren. De norm stelt dat geen enkele medewerker van een gemeente, gemeentelijke instelling of gemeentelijk bedrijf meer mag verdienen dan de wethouder.

 

Het inkomen van wethouders is afhankelijk van het aantal inwoners van de betreffende gemeente. Het meest verdienen de wethouders in de vier grote steden (meer dan 375 duizend inwoners): maximaal 9.098 euro bruto per maand. Een wethouder in een gemeente tot achtduizend inwoners krijgt bij een fulltime betrekking 4.380 euro. In gemeenten met 24 - tot 40 duizend inwoners, de grootste groep, krijgen wethouders 5.827 euro bruto.

 

Burgemeester Jan Hendrik Klein Molenkamp van Rozendaal (1518 inwoners), de kleinste gemeente op het vaste land, kwalificeert de SPmotie als dogmatisch. ‘Er zijn altijd omstandigheden waardoor je iemand tijdelijk meer moet betalen’, aldus het voormalige VVD-Tweede Kamerlid. ‘Door deze norm moet je op de financiële arbeidsvoorwaarden steeds lager gaan zitten. Ik vraag mij af of de taak van een gemeentesecretaris in een gemeente minder zwaar is dan die van een wethouder. Een wethouder heeft er belang bij dat hij ondersteund wordt door goede ambtenaren.’

 

De motie van Van Raak, die het kabinet oproept met gemeenten te overleggen over de wethoudersnorm, haalde het met steun van SP, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en PVV. Minister van Binnenlandse Zaken Piet-Hein Donner (CDA) heeft gezegd geen behoefte te hebben aan de motie, omdat het vaststellen van salarissen een zaak is van gemeenten. Donner gaat de motie bespreken in het kabinet. Volgens Van Raak is de Kamer er om normen te stellen.

 

Arjan van Gils, gemeentesecretaris in Rotterdam en voorzitter van de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS), noemt een wethoudersnorm een ‘teken van wantrouwen’. ‘Bij gemeenten worden geen salarissen van 3 ton of meer betaald. Het is vervelend dat het beeld van een graaicultuur wordt geschapen. In 99 procent van de gevallen geldt al dat ambtenaren minder verdienen dan wethouders. Uitzonderingen moeten mogelijk zijn.’

 

Een wethoudersnorm als bepalende factor voor wat een (top)ambtenaar mag verdienen is volgens Van Gils het ten onrechte combineren van twee verschillende markten. ‘De kiezersmarkt, die bepalend is of iemand wethouder wordt, is niet hetzelfde als een arbeidsmarkt. De Ajax-voorzitter verdient ook niet hetzelfde als de voetballer Suarez.’

 

Volgens de VGS-voorzitter draagt een wethoudersnorm ook niet bij aan het streven naar een overheid die kan concurreren met andere werkgevers. ‘Externen mogen we niet inhuren want die zijn te duur. Investeren in loopbaan en coaching wordt ook al snel als te duur beoordeeld. Als we dan ook geen uitzonderingen meer mogen maken, vraag ik me af wat voor type overheid we overhouden. Als VGS staan wij voor de kwaliteit van de ambtelijke organisatie en een goed presterende overheid, maar dat wordt zo wel erg ingewikkeld. Met de gekozen besturen en ondernemingsraden zitten er voldoende mechanismen in ons systeem die ervoor zorgen dat we niet uit balans raken.’

 

Wormerland is voor
In Wormerland is de wethoudersnorm nog niet ingevoerd. ‘Ik ben voorstander maar ik wacht eerst het gesprek tussen VNG en regering af’, zegt SP-wethouder Anna de Groot. De Groot is de enige SP-wethouder die verantwoordelijk is voor personeelsbeleid. Ze is niet bang dat Wormerland ambtenaren kwijtraakt: ‘Er worden in Wormerland geen mensen getroffen door de wethoudersnorm.’

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem Kamps
Ik begrijp de hele discussie niet. Het is al raar dat Van Raak deze motie in moet dienen. Het lijkt me voor de hand liggend dat de wethouder, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het handelen van zijn ambtenaren, het meest verdient. Klaarblijkelijk wordt daar toch veel de hand mee gelicht. Dan is het dus goed, helemaal in deze tijden dat de gemeenten fors moeten bezuinigingen. Of krijgen we hier ook dezelfde flauwekul over de exorbitante inkomens van topmannen, die anders allemaal naar het buitenland vertrekken? Dan gaan ze toch! Er zijn altijd goeie mensen te vinden die het voor minder (lees: een normaal salaris) willen doen.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Hulde voor de motie van Van Raak
Kritikus / Geen Hagenees
In de meeste gemeenten in ons land verdienen de gemeentesecretaris en de sectorhoofden meer dan de wethouders. De hoogste ambtenaren hebben vaak het salaris van de burgemeester en die is minimaal 2 schalen hoger dan van de wethouder.

Zeer terecht dat Van Raak een motie heeft ingediend om aan die ongelijkheid een einde te maken.
Niek / jurist
Volgens mij is dit voor het gros van de gemeenten klein bier. In het gros van de gemeenten gaat er veel meer geld de deur uit aan peperdure adviseurs met mooie rapportjes die na een half jaar alweer in de kast liggen te verstoffen. De motie Van der Raak is hooguit van belang voor het handjevol grote gemeenten waar met name de directeuren van diensten de status van koning in een eigen koninkrijk hebben. Dat daar een halt aan wordt toegeroepen juich ik toe.
Criticus - NL
Dus binnenkort gaan alle salarissen van wethouders omhoog...

Waar zit dan de winst?
Ursus
Politici begrijpen goed dat zij als regel, na afloop van hun mandaat, een baan bij de overheid moeten vinden. Als ze dan echt moeten concurreren met de kanjers op de arbeidsmarkt dan hebben ze geen schijn van kans. Dus wordt er alles aan gedaan om die concurrentie al bij voorbaat te elimineren. Dat het eindresultaat: het platste loongebouw ter wereld (nog even volhouden; we zijn er bijna) net zo demotiverend werkt als het oude sovjet systeem is kennelijk van geen enkel belang. .
N. van Koll / ambtenaar
Nog niet veel wethouders meegemaakt die het niveau en de integriteit van ambtenaren kunnen waarmaken. Dus als die wethouders minder salaris krijgen vind ik dat goed.
Karel / rijksambtenaar
Lijkt op de regel dat een 'specialist' nooit meer mag verdienen dan z'n baas, die ook in het bedrijfsleven opgeld deed. De logica hiervan ontgaat mij volledig. Blijft over een bezuinigingsmaatregel die geen rekening houdt met wat mensen bijdragen aan het algemeen doel.
Klaas Vaak / ambtenaar
Als deze wethoudersnorm wordt ingevoerd betekent dat een flinke aanslag op de financiën. Niet alleen tijdens de zittende periode drukt het salaris op de begroting in een tijd van bezuinigen. Een gewezen wethouder heeft ook recht op een uitkering gedurende een bepaalde periode (e.e.a. is afhankelijk van zijn actief wethouderschap). Ook de opbouw van het pensioen tijdens de actieve en de uitkeringsperiode drukt op de gemeentefinanciën. Gaan we de tekorten dan afwenden op de werkende ambtenaren? Of gaan we dan bijv. de mogelijkheid van een wethouder minder in het college doorvoeren om zo de loonkosten niet te laten stijgen? Ik hoop dat er van meerdere invalshoeken deze motie nog eens rationeel wordt benaderd. Immers een wethouder heeft ook belang bij een kwalitatief goed functionerend ambtenarenkorps. Dat kan soms zijn prijs hebben.
Advertentie