Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Geen toiletpot vergoeden voor drie keer modaal’

Het is onnodig en onredelijk dat de gemeente Leeuwarden geen eigen bijdrage vraagt voor Wmo-voorzieningen. De gemeenteraad van Leeuwarden wil dat veranderen, maar niet volgens de wettelijke regels. Die zijn niet scherp genoeg, vindt de raad.

17 december 2010

Verhoogde toiletpot
Zij steunt een voorstel van de PvdA om mensen met hogere inkomens wat meer te laten betalen, zodat de minima wat minder kwijt zijn. Momenteel kent Leeuwarden geen vergoeding naar draagkracht voor Wmo-voorzieningen. ‘Iemand die drie keer modaal verdient krijgt een verhoogde toiletpot volledig vergoed. Dat is van de zotte’, vindt PvdA-fractielid Jan van Olffen.

Zelf beslissen
Gemeenten mogen zelf beslissen hoe zij de Wet maatschappelijke ondersteuning inrichten en of zij van hun burgers een eigen bijdrage vragen of niet. De meeste gemeenten vragen die wel, zegt woordvoerder Thierry van Twist van het CAK, dat de eigen bijdragen van de Wmo namens gemeenten berekent en int.

Inkomensafhankelijk
'Die eigen bijdrage is inkomensafhankelijk en aan een maximum gebonden, dat is wettelijk geregeld. Wel kunnen gemeenten zelf bepalen over welk deel van een voorziening een eigen bijdrage wordt gevraagd. En ze kunnen de minima ontzien, dus daarin zit wat speelruimte'.

Inkomenspolitiek
Het is echter niet de bedoeling dat gemeenten aanvullend inkomenspolitiek gaan bedrijven via de Wmo. Er is een eenduidige regeling, zegt Van Twist. ‘De gemeente moet beslissen: Of iedereen betaalt een eigen bijdrage – en dan volgens de vastgestelde regeling – of niemand betaalt.'

Klein pensioentje
'Inkomenspolitiek?' Reageert Van Olffen. ‘Ik noem het liever het toegankelijk houden van voorzieningen voor de lagere inkomens. In het verleden hadden wij een eigen bijdrage voor de vervoersvoorziening. Die had tot gevolg dat ouderen met een klein pensioentje net een paar tientjes teveel verdienden en een fikse eigen bijdrage moesten betalen. Dat hebben we weer afgeschaft'.

Verschillende tarieven
Van Olffen heeft voorgesteld om met inkomensschijven te gaan werken, zoals bij de inkomstenbelasting. Voor mensen aan de bovengrens en de ondergrens van een schijf gelden dan verschillende tarieven. ‘Want tussen een inkomen van 20.000 en 30.000 zit een behoorlijk verschil. Het is niet terecht om die mensen dezelfde bijdrage te laten betalen.’

Discussie openen
De gemeenteraad heeft de wethouder verzocht uit te zoeken of Leeuwarden kan afwijken van de wettelijke regeling. Van Olffen: ‘Een gemeentebestuur is verantwoordelijk voor zijn eigen regels. Desnoods moeten wij de discussie openen om de wettelijke regels aan te passen.’  

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Duinkerke / beleidsmedewerker
Helaas blijven er over de eigen bijdrageregeling van de Wmo steeds weer verkeerde berichten verschijnen. In de eerste plaats is de eigen bijdrage niet aan een maximum gebonden (zolang deze niet hoger is dan de kostprijs). Het percentage van het inkomen dat in aanmerking wordt genomen voor de eigen bijdrage is dat wel, maar dan geldt nog steeds hoe hoger het inkomen hoe hoger de eigen bijdrage. Verder is het heel eenvoudig de lage inkomens te ontzien. Via het CAK kan een minimaregeling worden opgezet waarbij de Wmo en AWBZ eigen bijdrage van inwoners tot een bepaalde inkomensgrens (de gemeente stelt deze zelf vast) voor rekening komt van de gemeente. De gemeente Goes heeft dit bijvoorbeeld al geregeld voor de minima in de gemeente.
peters
2 opmerkingen:
1: een verhoogde toiletpot is algemeen gebruikelijk, dus hoort helemaal niet thuis in de Wmo;
2: eigen bijdrage regeling binnen de Wmo is gebaseerd op hulp bij het huishouden. Niet is nagedacht bij de wetgeving dat dit niet passend is bij eigen bijdrage methodiek van woningsaanpassingen of vervoersvoorzieningen.
S.H. Luimstra / beleidsmedewerker
We moeten allereerst voor ogen houden dat veel kosten voor vervoersvoorzieningen en woonaanpassingen het gevolg zijn zijn van belachelijke beleidskeuzes van het recente verleden voorbereid door ambtenaren en geaccordeerd door bestuurders. Voorbeelden: Een niet toegankelijk openbaar vervoer levert gemeentelijke kosten op en, erger nog, ontzettend veel frustratie bij de eindgebruikers. Wat beter doordachte verplichtende regels (bouweisen) op het gebied van leefbaarheid en toegankelijkheid voor nieuwe woningen, gebouwen en voorzieningen (hotels en bungalowparken niet te vergeten) zijn in dit verband ook broodnodig.

Laten we daarna eens discussiëren over 'peanuts' als eigen bijdragen. Redelijk recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat meerkosten door lichamelijke beperkingen al gauw 200 euro per maand bedragen.
Advertentie