Advertentie
sociaal / Nieuws

De Krom overtuigd van terugkeer Wwnv

De Wwnv staat niet in de ijskast, maar in de koelkast. En daar kan-ie zo weer uit, aldus staatssecretaris Paul de Krom.

27 september 2012

De Wet werken naar vermogen mag het dan net niet gered hebben in de Tweede Kamer, staatssecretaris Paul de Krom is ervan overtuigd dat de insteek – één regeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt – binnenkort weer op tafel ligt. Dat zei hij in een gesprek met Binnenlands Bestuur.

Catshuisoverleg
Het wetsvoorstel voor de Wet werken naar vermogen, waar De Krom sinds zijn aantreding als staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hard aan had gewerkt, was net behandeld in de Tweede Kamer. Eind april zou er dan eindelijk over gestemd worden. Maar het mislukken van het Catshuisoverleg gooide roet in het eten. Einde minderheidskabinet, (voorlopig) einde Wet werken naar vermogen.

1,8 miljard bezuinigingen
‘Ik vond het dramatisch’, vertelt demissionair staatssecretaris De Krom vier maanden na dato. ‘Ja, ik baalde ervan. Als een stekker. Niet alleen op het ministerie, maar ook in het land waren ze op talloze plekken bezig om vooruitlopend op de invoering van die wet veranderingen door te voeren.’ De timing voor de strenge wet die gepaard zou gaan met zo’n 1,8 miljard aan bezuinigingen leek goed. Twee VVD’ers op het ministerie, een Kamermeerderheid van VVD, CDA, PVV en SGP, een voorstel dat slechts enkele dagen verwijderd is van het verworden tot een echte wet. ‘Maar ineens was het momentum voorbij. Gelukkig heb ik wel gezien dat in de tussentijd veel gemeenten toch doorgaan met de hervormingen omdat ze denken dat de wet er toch zal komen. En dat is ook mijn overtuiging.’

PvdA
De Krom denkt dat Nederland het zich niet kan veroorloven geen hervormingen aan de onderkant van de arbeidsmarkt door te voeren. Kijkend naar wat de verschillende partijen aan plannen hebben, en met de verkiezingsuitslag in gedachten, kan hij niet anders dan concluderen dat ‘zijn’ wet niet in de ijskast zal verdwijnen maar hooguit even in de koelkast staat. ‘Als ik naar verschillende verkiezingsprogramma’s kijk dan zie ik in wisselende vorm ook elementen uit die wet gewoon terugkomen. Ook bij de PvdA.’

Poppetjes
De verwachting en de hoop dat de wet er toch in één of andere vorm nog komen gaat, durft De Krom wel uit te spreken. Op de vraag of hij hoopt degene te zijn die de wet door de Kamer loodst, reageert hij minder uitgesproken. ‘Wat ik hoop is dat die wet wordt ingevoerd, omdat het zo belangrijk is. Maar het gaat hier niet om de poppetjes. Ik wacht de formatie rustig af en dan zien we het wel.’

Rutte mag bellen
Toch kan hij de indruk niet wegnemen dat zijn handen jeuken het karwei af te maken. Mag premier Rutte hem bellen om in een volgend kabinet zitting te nemen? ‘Ja hoor, meneer Rutte mag mij altijd bellen. Ik bel graag met hem’, lacht De Krom. Om er meteen heel correct aantoe te voegen ‘maar we wachten de formatie rustig af, want nogmaals: het gaat niet om de poppetjes maar om de zaak zelf, namelijk dat er zoveel mogelijk mensen aan het werk gaan.’

Reacties: 13

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter van Dijk / maatschappelijk werker
Hoe dan ook zal naast gebrek aan integriteit en zelfverrijking ook het sociaal stelsel betaalbaar moeten blijven en die gouden tijden van weleer komen niet terug. Die illusie willen bepaalde partijen in stand houden. Integriteit bij het gebruik ervan lees ik hier totaal niet terug. Twee dagen terug hoor ik een werkloze dakdekker in een Vogelaarwijk zeggen dat dit zijn beroep is en hij niets anders gaat doen. Dat is echt geen uitzondering. Er wordt in mijn omgeving heel vaak bezorgers van kranten en reclame gevraagd. Daarbij ken ik mensen die dit best zouden kunnen doen met een Wajong etc. als dit goed wordt opgezet.

Het is ook de mentaliteit op het gebied van balans tussen rechten en plichten en dat is erg doorgeschoten naar het eerste, vergeleken met 30/40 jaar terug. Op het platteland heeft men die arbeidsethos nog wel weten vast te houden. In alle geledingen is er een moreel probleem. Lees maar eens wat de laatste jaren Gemeenten aan fraude boven water halen. Vooral in de grote(re) steden waar mensen anoniemer leven.

Dit tast onderlinge solidariteit aan tussen werkenden en niet-werkenden. De PVV profiteerde daar tot voor kort nog sterk van. Tot de multi-crisis en brede onzekerheid hierover de boventoon ging voeren.
Peter van Dijk / maatschappelijk werker
Herstel.

Het gebrek aan integriteit en de zelfverrijking moet aangepakt worden, maar daarnaast moet ook het sociaal stelsel betaalbaar blijven en die.....etc,

Alfred
De timing voor de strenge wet die gepaard zou gaan met zo’n 1,8 miljard aan bezuinigingen leek goed.



Volgens mij ging het om die 1,8 miljard en nergens anders over.



"Hervormen van de onderkant van de arbeidsmarkt". Daarmee wordt bedoeld dat er nog meer mensen in de bittere armoede komen.
MH Bakker / Simpele voddeboer met uitgebreid lagere school
De krom u riekt naar PVV uitspraken en u spreid een sociaal gevoel ten toon die de vergelijking met dat van de Heer Geert Wilders moeiteloos kan doorstaan!

In 2002 beklede ik nog een leidinggevende functie binnen een grote industriële bakkerij .

Een verdomd mooie baan alwaar ik per 4 w.k nog eens met ruim 2 bankies van duizend euro netto bij mijn gezinnetje thuis kwam

Uiteraard heb ik ook mijn verhaal maar daar ga ik u verder niet mee lastig vallen maar neem van mij aan dat ik goed naar de klote ben gegaan.

Voorts niet meer inzetbaar in mijn oude vak, dus de oplossing was WSW volgens UWV.

Nou dat heb ik geweten, een financiële aderlating van €900 per maand en ik heb nu de titel: simpele voddenboer met uitgebreid lagere school! binnen de kringloopbranche.

Mijnheer Krom, geeft u uw kinderen ook te vreten van het minimum loon, of daaronder?

Mocht u ooit nog eens een flinke tik krijgen van het leven en u beland in de wsw, kunt u zich dit voorstellen?

Nou, ik tot 2002 óok niet, maar heden ten dage is het voor mij wrange werkelijkheid.



Haal de miljarden maar weg aan de onderkant van de arbeidsmarkt waar de stumpers met dikke worstenvingers bonbonnetjes in zitten te pakken.

Maar vergeet u vooral uw potlood en uw gummetje niet te declareren, Heer krom.



Bas / logicus
Paul de Krom kan zich beter druk maken voor een wet die “werken voor vermogen” heet. In de Randstad zijn de laatste vijf jaar 150.000 betaalde fulltime banen verdwenen en omgezet in o.a. gedwongen vrijwilligers werk.



Overigens betekent de wet “werken naar vermogen” dat het UWV nog grover mag optreden tegen mensen die in de ZW, WIA of IVA thuishoren. Reeds 180.000 van deze mensen zijn door foute verzekeringsartsen van het UWV geforceerd weer de arbeidsmarkt op getrapt. Ten onrechte dus. Daarbij worden velen gedwongen om ook nog eens werk te doen die medisch gezien niet bij ze past. Zo moeten mensen die door de behandelaar als “tegen suïcidaal aan” worden omschreven letterlijk van het UWV gaan flyeren op een CS. Het is voor het UWV dan nog maar een klein stapje om van de financiële verantwoording af te zijn. Maar waarom werken de verzekeringsartsen hier aan mee? Ook hier geld weer dat er eigenbelang speelt. De meeste UWV verzekeringsartsen zijn ZZP’r en als ze niet genoeg mensen de arbeidsmarkt op forceren wordt hun contract simpelweg beëindigd. Dus ze moeten kiezen tussen integriteit (eed van Hippocrates) of een luxe leven met voldoende brood op de plank (geld).



Tenslotte een Alphen incident komt niet zomaar uit de lucht vallen. De dader – evengoed een slachtoffer- heeft gedurende langere tijd zijn nood kenbaar gemaakt. Niemand wilde naar zijn hulpbehoefte luisteren en elk van de betrokkenen had daar zijn eigen belang bij. Alphen is het pijnlijk resultaat van foute wetgeving, foute prioriteiten en foute bezuinigingen.



Natuurlijk moet de onderkant van de arbeidsmarkt hervormt worden. Dat kan niet anders. Stel je nou toch voor dat de rijke heren CEO’s minder mochten graaien ten koste van werkgelegenheid of werknemerstevredenheid. Dan zouden deze CEO’s erg ontevreden zijn over deze minister Paul de Krom c.s. Maar geen paniek de CEO’s hebben een onverslaanbaar middel waarmee ze alle ministers weer onberispelijk in het gareel krijgen. Commissariaten heten dat. Als we bij wet verbieden dat politici naast of na hun politieke carrière commissariaten mogen bekleden dan veranderd er zeer snel heel veel ten goede van de maatschappij.



En nogmaals benadrukt Paul de Krom “het gaat niet om de poppetjes maar om de zaak zelf, namelijk dat er zoveel mogelijk mensen aan het werk gaan.”. Zijn belang dient niet de mensen of de maatschappij en zal uiteindelijk niet leiden tot de gewenste bezuinigingen. Zo’n 100.000 van deze mensen zijn mensen met een probleem in de psyche. En las je in die mensen de juiste positieve energie steekt met als doel een duurzame re-integratie dan zouden deze mensen voldoende emotioneel aansterken om weer deel te nemen aan de maatschappij. Maar met Paul zijn visie eindigen ze als ze geluk hebben in de Schuldhulpverlening, de uitzondering doet een Alphentje en anderen springen voor de trein.



Maar waarom doet Paul de Krom dit? Paul behoord namelijk tot de generatie die de vakjes mentaliteit heeft bedacht. En niet verder kijken dan de begrenzing van dat vakje hoort daarbij.



De afbraak van onze prachtige zorgstaat hebben we te danken aan de knuffelbehoefte van politici.

herman / wao
als de heer de Krom wil bezuiningen zou hij moeten beginnen aan de bovenkant en de ministerie,s . als hij zonodig die €1.8 miljard wil hebben dan moet hij bij zich zelf beginnen door zijn loon met 10% te verllagen en als elke minister dit doet als goed voorbeeld zullen er meerdere volgen in de top ook de particuliere woningcorporatie,s.
H.S. Prins
1. Het is duidelijk dat de beoogde bezuiniging de discussie medebepaalt. De WWNV kan worden gezien als een bezuinigingsvehikel voor de korte termijn. Jammer want de focus zou moeten liggen op systeemkeuzes.

2. De VNG opteert voor verdere uitbreiding van de WWNV met WMO-, AWBZ- en Jeugdzorgachtige onderdelen. Wordt extra gecompliceerd terwijl de extra efficiency niet aannemelijk is.

3. Waarom de WW bij de WWNV buiten schot gelaten? Omdat de WW historisch zo is bepaald? Machtsblok van UWV en op termijn SVB of Belastingdienst?

4. Het ligt voor de hand de werkloosheidsregelingen nu eindelijk eens te integreren en de uitvoering bij de gemeenten te leggen of andere nieuwe systeemkeuzes te maken. De sociale zekerheid moet echt worden ontkokerd om overbodige bureaucratie weg te werken. Dat moet zoveel geld opleveren dat minder gesneden hoeft te worden in uitkeringsniveaus.
Wajong'er / Participant met behoud van Wajong.
De Wet Werken naar Vermogen komt er hoe dan ook wel. Maar ik denk dat de PvdA wel voor een wat socialer beleid zal zorgen. Verder moet de overgang van de Arbeidsmatige Dagbesteding AWBZ naar de WMO ook onder deze wet vallen.
O.I.Nagy / SW medewerker
Beste meneer de Krom,

Als medewerker in een SW bedrijf in Oosterhout, kan ik u het volgende mededelen, Dat u zich te groot voelt om met SW medewerkers in gesprek tw gaan. Dat is u probleem. Maar de WWNV deugt niet, ik ga u een aantal voorbeelden geven waar u eerst maar eens moet oplossen.

Punt 1. de salarissen van directeuren en het management ligt veel te hoog. Daar zal in gesnoeid moeten worden.

Punt 2 om geestelijke gehandicapten naast criminelen te zetten in een SW bedrijf is gestordt, dit kan alleen maar fout lopen.

Punt 3 De SW medewerker en Wajong medewerkers zijn veelste gemotiveerd om hun werk na behoren te doen, dat kunnen wij van u niet zeggen, want daar hoort behoorlijk beloning tegenover te staan.

punt 4 Om mensen met een Wajong uitkering zonder begeleiding te straat op te schoppen is slecht beleid. U wilt toch in de subsidies gaan sneiden!!!!

Punt 5 dan de verantwoordelijkheid bij de gemeente weg te leggen, die kunnen voor hun uitkeringsgerechtelijke niet eens een fatsoenlijkbeleid op tafel te krijgen. Laat staan dat SW mensen onder de gemeentelijke zorg komen te vallen. Levensbedrijgend is dat, maar ja daar zitten meestal VVD bestuurders, is voor mij gelijk aan.... ul maar in.



Dat zijn maar een paar voorstellen van U droom, stelt echt geen flikker voor alleen maar mensen onder de armoede grens brengen en van ons mensen tweederangs burgers zonder rechten maken. Doei democraat zonder gevoel voor menselijke waarden en norm, enne je maatje Samson die verkoop zijn eigen moeder nog om met julllie in zee te gaan.
Berthil / Student MER
Het lef tonen om negatief te reageren op de voorstellen van dhr, de Krom is bewonderens waardig. Er komen veel gefundeerde opmerkingen langs waarom het schijnbaar een slecht plan is. Ik vind het het jammer dat wij in Nederland vaak alleen maar negatief reageren. In de basis zit er veel goeds in de Wwnv. We kunnen het allemaal moeilijk verkroppen dat hoge bestuurders zoveel euro's mee moeten krijgen voor het uitvoeren van hun taken. Naar mijn mening zijn er genoeg mensen die het zelfde kunnen, of meer, die hiervoor beduidend minder willen verdienen. Ik vind het ook moeilijk te verkroppen dat er veel mensen zijn die vinden dat ze RECHT hebben op euro's waar ze hoegenaamd niets voor hebben gedaan, of van plan zijn niets voor te doen. Beide problemen doen zich voor binnen onze maatschappij. Beide zaken kosten ons allen zuurverdiende euro's.

Als we er allemaal voor zorgen dat we de juiste verantwoordelijkheid NEMEN voor ons zelf, kan de Wwnv voordelig uitwerken. Kunnen we daarna samen zorgen om de te hoge "beloningen" van bestuurders in ons land aan te pakken. Dat noemen we op alle fronten maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is dan ook een verantwoordelijkheid van ONS ALLEMAAL. Zonder je te verschuilen achter welke verzuiling dan ook. Naar ons eigen vermogen.
O. ten Hove
De Krom moet als vvd'er eens wat gaan doen aan de werkgevers. De mensen willen wel, maar als er maar hionderdduizend vacatarures zijn voor een half milhoen werkzoekenden is het een asociaal beleid om mensen nog verder de stront in te trappen. Maarja, het neolibaralisme is een vloek voor de samenleving en kan alleen maar leiden tot revoluties... zoals in 1789 en 1917...
Gerhard W / Chauffeur
Deze wet is een gedrocht, anders gezegd gewoon asociaal beleid.



Als Samsom in de formatie accoord gaat met het invoeren van deze wet kan hij beter gelijk het failliet van de PVdA aanvragen, zeker als je zijn uitspraken op het Malieveld nog eens goed bekijkt.



Mensen uit de SW worden zonder al te veel begeleiding ingezet om reguliere arbeidsplaatsen te verdringen.



Bedrijven omarmen de goedkope krachten, 3 voor de prijs van 1, de reguliere werknemer kan na einde contract schop onder zijn kont krijgen en opdonderen.



Dus resultaat is 3 man aan het werk met subsidie, 1 man in uitkering, laat iemand mij eens uitleggen waar de bezuiniging nu vandaan komt?



De enige bezuiniging in deze wet zit hem in het bijelkaar voegen van uitkeringen, het schrappen van uitkeringen en mensen die het al niet makkelijk hebben in deze samenleving nog verder in de grond te trappen.



Pak uitkeringsfraude gericht aan, is vast ook hoop mee te verdienen.



Het is alleen maar een ondoordachte wet die voor hoop maatschappelijke ellende zal zorgen.
Bas / logicus
Beste @Berthil, je schreef dat je het jammer vond dat veel mensen vaak alleen maar negatief kunnen reageren. Die mening deel ik maar daarbij moeten we ons wel realiseren dat die mensen met die ‘negatieve meningen’ niet zo geboren zijn maar is dat daar een jaren lang proces aan praktijkellende aan voorafgegaan. De Wwnv is niet goed in de basis zoals je schreef omdat de basis namelijk een op zijn kop staande trilineair diagram behoord te zijn. Oftewel een driehoek op zijn kop. Nu staat de driehoek op een van de zijden. Je bent koning met de gratie van het volk en niet andersom. En zolang de ivoren toren (een wat lager niveau dan de koning) hun plannen blijven bouwen zonder dat daar enig draagvlak voor is zal geen van die plannen een kans bieden op duurzaam succes. Dus wil men deze crisis aanpakken dan zullen daar- op financieel gebied - eerst koppen voor moeten rollen. Er moet een zeer strenge wetgeving komen aangaande de huidige zakkenvullers met buitenproportioneel hoge salarissen. Om te beginnen betekend; een indexering naar het niveau van de jaren ’70 toen de verhouding (van de nog niet bestaande code Tabaksblad) 1: 10 was. Tegenwoordig is die verhouding uitgegroeid tot 1: 25 bij de kleinere organisaties en groeit zelfs tot boven de 1: 100 bij de grotere organisaties. Om hier op de gehele linie- bedrijfsleven en overheid – wat aan te veranderen, vergt integriteit. En juist daar wringt de schoen. Want naast integriteit moet je ook de moed hebben om het te doen.
Advertentie