Advertentie
sociaal / Nieuws

Breda test parkeerservice in binnenstad

Breda gaat experimenteren met valet parking. Daarmee is het straks mogelijk om je auto in de binnenstad ergens te laten parkeren en weer op te laten halen door een speciale service.

02 februari 2011

Gastvrij
De grondlegger van het plan is wethouder Cees Meeuwis. ‘Breda is onlangs verkozen tot een van de meest gastvrije steden van het land’, zegt hij. ‘Toen ik daarna op zoek ben gegaan naar een manier om de stad nog toegankelijker te kunnen maken, kwam ik bij valet parking uit’.

Bijstand
Volgens de wethouder dient zijn plan een tweeledig doel. ‘We willen niet alleen de gastvrijheid van Breda verhogen, maar ook de arbeidsparticipatie. Mensen in de bijstand moeten aan de slag’. Het is de bedoeling dat werklozen het parkeren van de auto’s voor hun rekening gaan nemen. ‘We hebben als gemeente al een groep geselecteerd. De reacties op ons plan waren enthousiast’.

Standplaats
Automobilisten kunnen straks tot diep in de binnenstad met hun auto komen. Bij een speciale standplaats kunnen zij hun voertuig afstaan aan iemand van de service, die vervolgens op zoek gaat naar een parkeerplaats in de buurt. Na afloop van het bezoek aan de stad wordt de auto weer opgehaald.

Uniek
Dat Breda straks het valet parking in de stad mogelijk maakt, is volgens de wethouder uniek te noemen. ‘Zoiets gebeurt nog nergens ter wereld’. Valet parking vindt nu soms ook al plaats, maar dan alleen rondom speciale evenementen. Volgens Meeuwis is er echter een verschil met de parkeerservice in de stad straks: ‘Mensen komen na afloop van een evenement massaal hun auto ophalen. Daardoor ontstaat vaak grote drukte. Bij het valet parking in de stad zal dat anders zijn, daar rijden de auto’s de hele dag af en aan. De spreiding is beter’. De wethouder is dan ook niet bang voor extra drukte van auto’s in de stad als het valet parking eenmaal ingevoerd is.

Proefperiode
Vooralsnog gaat het om een proefperiode van zes maanden. Meeuwis: ‘We willen eerst peilen of er belangstelling is voor zo’n parkeerservice. Wanneer het experiment inderdaad succesvol blijkt, dan kunnen bedrijven het valet parking van ons overnemen’.

15 euro
Wat een bezoeker van de stad moet betalen wanneer hij zijn auto laat parkeren, is nog niet precies bekend. ‘Ik verwacht dat die prijs vergelijkbaar zal zijn met het huidige tarief voor een dagkaart voor parkeren: ongeveer 15 euro’, aldus Meeuwis.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter / sr. adviseur
Het Oogziekenhuis in Rotterdam kent al lang zo'n systeem, dus zo uniek is het niet. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als die chauffeur een aanrijding krijgt, of een verkeersovertreding maakt. Zeker in het laatste geval moet de kentekenhouder maar bewijzen dat niet hij op dat moment in de auto zat.
Henry / Consulent Wmo
Dat de prijs vergelijkbaar is met een dagkaart maakt de kans van slagen voor het project er niet beter op. De meeste mensen parkeren nu voor minder dan € 15,-. De grootste vraag zal echter zijn waar deze "parking hosts" al dan niet aanwezig zullen zijn. Als mensen 15 minuten moeten wachten op hun auto is het snel bekeken. Hoe lost dit zich op met bv koopavonden, staan er dan hele groepen van deze "hosts" te wachten en zo ja, wie betaalt dan dit "wachtgeld". Wellicht ben ik te pessimistich, laten we het hopen...
Annabel / Student
Is het geen beter idee om een pendelbus vanaf bepaalde parkeerplaatsen naar de binnenstad te laten gaan? En waarom zou het zo duur zijn? Als de gemeente een parkeerplaats aanwijst waar de auto's die geparkeerd zijn bij valet-parking, zou het misschien goedkoper zijn? Bij een prijs van 15 euro gaat dit niet aanslaan, zijn er te weinig klanten en steeds minder valet's nodig, waardoor de wachttijden langer worden. Ik zou hier wel gebruik van maken, als het goedkoper zou zijn.
Bas / IT expert
Ik zie dit niet erg succesvol worden.
Advertentie