Advertentie
sociaal / Achtergrond

Apetrots bij Jumbo

Jumbo-filiaalhouder Kees de Reuver kon maar geen vulploegmedewerkers vinden voor zijn supermarkt in Utrecht. Eenvoudig werk, maar je moet het wel willen: vakken vullen, spullen sjouwen.

18 november 2011
jumbo.jpg

Hij klaagde zijn nood tijdens een ondernemersadviesoverleg, waar ook de Utrechtse wethouder voor werk en inkomen Rinda den Besten (PvdA) aanzat. Een paar dagen later werd De Reuver gebeld door het Utrechtse Sw-bedrijf UW. ‘Nog nooit van gehoord’, zegt De Reuver. Maar van het één kwam rap het ander, en nu werken er achttien Wsw’ers in zijn filiaal. ‘Iedereen is er beter van geworden’, zegt De Reuver. ‘De mensen die naar buiten moesten maar geen werk konden vinden, hebben een leuke baan en groeien daarin.

Ze zijn apetrots dat ze bij Jumbo werken. Voor mij is het mooi, want ik kon geen hulpkrachten vinden. We hebben twee scholen pal in de buurt met zo’n 2,5 duizend leerlingen. We hebben alles uit de kast gehaald, maar niks hoor. Ik kan nu heel veel handjes tegelijk op één moment krijgen en het aardige is dat het qua kosten erg weinig uitmaakt. Hier zou ik toch zijn aangewezen op studenten.’ De Reuver laat de Wsw’ers van maandag tot en met zaterdag om 10 uur beginnen; de begeleiders starten een uurtje eerder en sorteren de vracht uit. ‘Er volgt een peptalk en dan is het aan de slag.’

De beste
Kees de Reuver vindt het geweldig dat de Wsw’ers plezier in hun werk hebben, maar voor hem geldt als supermarktondernemer toch vooral: de beste worden. Hij zegt: ‘En dat kan heel goed met Wsw’ers. De detachering wordt goed geregeld vanuit UW. Natuurlijk liepen we in het begin tegen problemen aan, maar dat is niet zo gek als je voor het eerst met verstandelijk gehandicapten werkt. Zo is hun tempo wat lager dan we gewend zijn, maar daar kun je aan werken.’

De Reuvers supermarkt zit in een goede buurt van Utrecht, waar de klanten het charmant vinden dat Jumbo met verstandelijk gehandicapten werkt. Maar hoe is dat in andere buurten? De Reuver: ‘Mijn collega in Overvecht maakte afgelopen zomer ook gebruik van de UW-detachering. Het pakte prima uit.’ Jumbo hanteert ‘zeven dagelijkse zekerheden’. Daaronder valt onder meer dat de wens van de klant centraal staat en de service altijd met een glimlach wordt verricht. Zekerheden waar de Wsw’ers ook bij horen, zegt Kees de Reuver.

‘We hebben een aangepast Jumbo-traject om hen daarmee vertrouwd te maken. De eerste dag hebben we in de kantine gezeten om het Jumboverhaal te vertellen. Daar was ook de werkcoach van UW bij. Als de klant iets vraagt, leg je alles neer en kijk je hem of haar aan. Je zegt “goedemorgen” of “goedemiddag’’. We hebben bij UW op de Niels Bohrweg een klein supermarktje nagebouwd en daar hebben ze van UW een training gekregen. Begin volgend jaar gaan we weer trainen. We willen samen met Locus nieuwe begeleiders opleiden om dat werk te doen.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie