Mobiliteitsmakelaar laat ambtenaren slimmer werken
Ambtenaren in Maastricht en collega's in Sittard-Geleen en Heerlen gaan slimmer werken. Ze gaan drie dagen per week werken op het stadskantoor in hun woonplaats
Het idee ontstond onder de douche, vertelt mobiliteitsmakelaar Rob Schaap. ‘Het sneeuwde buiten en ik vroeg me af waarom al die ambtenaren door dat weer met de auto van Heerlen naar Maastricht moesten rijden. Kunnen ze niet net zo gemakkelijk in hun eigen gemeente werken?’ Hij zette het idee op papier en hoorde van adviesbureau Goudappel dat dit idee ook al was opgevat door de vereniging van gemeentesecretarissen. ‘Zij hadden al het besluit genomen om dit te doen. Twee weken later had ik het fiat. Dat ging inderdaad heel snel.’
Lusten
De proef houdt in dat dertig ambtenaren drie maanden lang drie dagen op het stadskantoor in hun woonplaats werken. Het gaat om tien ambtenaren per gemeente die dan op elkanders werkplek gaan zitten. Ze kunnen op hun eigen systeem werken. ‘De komende drie maanden kijken we naar de voor- en nadelen, de lusten en de lasten’, aldus gemeentewoordvoerder Inge Janssen. ‘Daarna beslissen we of we de proef verlengen of uitbreiden.’
Inspiratie
De ambtenaren die meedoen aan de proef zijn een dwarsdoorsnede van de organisatie, weet Schaap. ‘Natuurlijk zijn het wel mensen die aan een bureau werken. Maar deze beleidsmensen komen van allerlei afdelingen: sociale zaken, milieu, welzijn. Ook leidinggevenden doen mee.’ De ambtenaren werken hooguit drie dagen in hun woonplaats, zodat ze op andere dagen gemakkelijk kunnen vergaderen of overleggen met collega’s. ‘Ze vinden het interessant contact te hebben met ambtenaren van andere gemeenten met hetzelfde beleidsveld. Ze doen inspiratie op.’
Voorbeeld
De proef kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Om de verbeteringen die de gemeente Maastricht aanbrengt aan de A2 in goede banen te leiden is het programmabureau Maastricht Bereikbaar opgericht. ‘De gemeente wil als werkgever laten zien dat we slimmer kunnen reizen en werken. We hopen een voorbeeld te zijn voor andere werkgevers’, aldus Janssen. Uiteindelijk wil de gemeente 2500 tot 3000 auto’s uit de spits. Schaap: ‘We kunnen de proef eerst opschalen, daarna standaard maken en vervolgens uitbreiden. Andere gemeenten kunnen bijvoorbeeld ook meedoen. Rijkswaterstaat en de provincie zijn al zeer gecharmeerd van het idee. En er komen ook nauwelijks kosten bij kijken, alleen voor het rondbreien van de ict.’
Succes
Schaap heeft geen exacte cijfers, maar vermoed dat minder dan 50 procent van de ambtenaren in de eigen gemeente werkt. ‘Vooral bij vervelende mededelingen is het toch fijn niet in dezelfde gemeente te wonen. Hij vroeg de ambtenaren wanneer zij de proef een succes zouden vinden. ‘De antwoorden varieerden. De een was al blij als hij hetzelfde kon doen als op zijn eigen stadskantoor. Een ander vond het al een succes door contacten met andere ambtenaren en een derde was dolblij dat ze nu in zeven minuten naar haar werk fietste in plaats van in 50 minuten met de auto.’
Elke ambtenaar dient interger te zijn m.b.t. de werkzaamheden die hij/zijn uitvoert. De mogelijkheden om op dagen of thuis, of korter bij huis te werken en eventueel ook nog op tijden dat het jou zelf uitkomt, biedt in een professionele organisatie alleen maar voordelen. Ik werk op dit moment mee aan deze pilot en moet zeggen dat je zelfs meer werk kunt verrichten dan wanneer je in een kantoortuin de hele dag onderheving bent aan afleiding. Ik zie deze pilot nu al als een succes.........