Advertentie
sociaal / Column

35 Regionale Werkbedrijven: hoe verzin je het! (slot)

Gemiddeld moet elke gemeente dan voor 175 arbeidsgehandicapten een baan zoeken. Uitgesmeerd over 13 jaar zijn dit voor elke gemeente gemiddeld nog geen 14 banen per jaar. Waar hebben we het dan nog over. Aan de slag!

30 mei 2013

In het sociaal akkoord hebben werkgevers en werknemers bij de uitgereikte vinger van het kabinet meteen de hele arm gepakt. Eigenlijk wel curieus dat onder het mom van hervormingen van het arbeidsmarktbeleid en de sociale zekerheid, systemen en instituties worden bedacht uit de vorige eeuw.

De regionale werkbedrijven vertonen erg veel gelijkenis met de voormalige Arbeidsvoorzieningsorganisatie en de voorgestelde fusie tussen het CIZ en UWV lijkt weer als twee druppels water op het oude GAK-GMD. De weerzin van de VNG over dit onderdeel van het akkoord is dan ook meer dan terecht. Staatsecretaris Klijnsma zit er ook mee in haar maag en zwakte de gretigheid van de sociale partners snel af. Dit moeten we niet willen met z’n allen in dit land. Maar hoe moet het dan wel?

Bestuurskundig gezien is dit vraagstuk erg interessant. Laten we er een korte case-study van maken. Het doel is helder: het realiseren van 100.000 banen voor arbeidsgehandicapten in een termijn van ongeveer 13 jaar. In essentie is dit niet meer dan een bemiddelingsprobleem. De ene partij heeft de mensen en de instrumenten (o.a. loonkostensubsidie); de andere partij de banen. Als kabinet zou je dus tegen gemeenten en werkgevers kunnen zeggen: dit is het doel, regel het samen. Nee, dit is te simpel. En simpel kan het nooit in Nederland. En dus komen er allerlei regels, uitvoeringsvoorschriften en beloningsvoorwaarden. Er wordt zelfs een landelijk model voorgesteld voor een uitvoeringsorganisatie. Deze regels dienen niet het doel, maar dienen om partijen te vriend te houden, om belangen te verdedigen en om het toverwoord “draagvlak” te creëren. Sterker, deze regels belemmeren het realiseren van de doelstelling.

Een vraag die je kunt stellen is: welke rol hebben werknemers eigenlijk in dit onderwerp? Immers, gemeenten en werkgevers moeten het fixen. Tweede vraag: waarom kiezen gemeenten en werkgevers niet zelf een vorm waarin dit kan worden gerealiseerd? Een werkgever/bedrijf  kan toch gewoon naar de gemeente stappen en zeggen: doe mij er maar twee uit jouw bestand? Of omgekeerd: een gemeente stapt naar een bedrijf in haar gemeente en zegt: hoe kunnen we bij jou twee mensen plaatsen? Het meest eenvoudig lijkt me dat gemeenten in rechtstreeks contact met het bedrijf de bemiddeling, de begeleiding en de betaling van de subsidie uitvoeren. En niks er tussen. Als een gemeente of een bedrijf het toch zinvol vindt om tussen hen een intermediaire organisatie te plaatsen moeten ze dit vooral zelf bedenken. Hier kan de markt haar werk doen. Uitzendorganisaties of re-integratiebedrijven genoeg dacht ik zo. Ook dit is te simpel. Het moet blijkbaar veel ingewikkelder en vooral bureaucratischer. Als we niet oppassen komt er een regionaal loket waar gemeenten hun arbeidsgehandicapten moeten aanmelden en bedrijven hun vacatures. En een soort mega Sw-bedrijf moet dit dan bij elkaar brengen.

De opgave voor de gemeenten is voor een deel vergelijkbaar met de huisvesting van statushouders. Bij dit onderwerp dient jaarlijks voor zo’n 10.000 personen huisvesting te worden geregeld. Deze landelijke taakstelling wordt uitgesmeerd over alle gemeenten. De gemeenten realiseren over het algemeen hun opgelegde taakstelling. Zij maken hierover afspraken met de lokale woningcorporaties. Een deel van het succes zit ‘m juist in zo weinig regels. De boodschap is: gemeente, dit is uw taakstelling en zie maar hoe je het redt. Een voorbeeld voor de Participatiewet.

Even terug naar de arbeidsgehandicapten. Het aantal van 100.000 is bijna gelijk aan de huidige populatie Wsw'ers. Dan kan elke gemeente voor zichzelf uitrekenen hoeveel arbeidsgehandicapten er moeten worden geplaatst. Net als bij de huidige Wsw'ers zullen de meeste mensen bij de gemeente zelf worden geplaatst. Met name in het beheer van de openbare ruimte. Laten we dit aantal op 30.000 stellen. Blijven nog 70.000 banen over. Gemiddeld moet elke gemeente dan voor 175 arbeidsgehandicapten een baan zoeken. Uitgesmeerd over 13 jaar zijn dit voor elke gemeente gemiddeld nog geen 14 banen per jaar. Waar hebben we het dan nog over. Aan de slag!

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

mechtild rietveld / bestuurssecretaris
Inderdaad, heerlijk stuk om te lezen. Rik heeft gelijk. Waren er maar meer ambtenaren en bestuurders die hun gewone verstand gingen gebuirken. Ik ga nu een column op BB zetten, waarin ik ook aangeef dat het eenvoudiger kan allemaal (maar dan op het punt van jeugdzorg; Ha!)
Kritikus / Geen Hagenees
Ach beste meneer Ricky Bolhuis, was het inderdaad maar zo simpel als u schrijft.



U ziet over het hoofd dat naast die ca. 100.000 arbeidsgehandicapten, er nog ruim 500.000 andere werkzoekenden zijn. Die zitten veelal in dezelfde branches en loonklassen als uw doelgroep. En laten die nu ook nog eens concurentie krijgen van de instroom uit Oost-Europese lidstaten (thans vooral Polen, na 1-1-2014 ook Bulgaren en Roemenen).



Kortom, de opgave is gigantisch. Met uw simplisme gaat het niet lukken, hoe graag ik dat ook zou willen.
Hendrik
De bedoeling met de regionale werkbedrijven was een extra bestuurslaag naast de bestaande volgens het beproefde Gouwenstelsel dat zich aan democratische controle zou gaan onttrekken zoals we nu overal kunnen zien. Het gaat hier uiteraard niet om echte bedrijven en de naam werk- of participatie bedrijf is dan ook misleidend. Dergelijke verlengde bestuursorganen (gemeenschappelijke regelingen) hebben rechtspersoonlijkheid toegemeten gekregen om zich van 'valse schim' te kunnen bedienen. Tegelijkertijd ontwikkelde men jurisprudentie waarbij tot aan einduitspraak in het midden bleef of een dergelijk bestuursorgaan nu bij beschikking en dus in mandaat, of bij overeenkomst en dus bij volmacht handelde. Alleen op deze wijze kon men ontkomen aan art. 4 EVRM en konden rechtshandelingen van zuiver privaat(arbeids)rechtelijke aard bij 'piepen' van de burger via een pseudo-bestuursrechtelijke truuk achteraf tot 'maatwerk-beschikking' worden omgebogen. Geconstateerd moet worden dat deze ten onrechte bedrijven genoemde bestuursorganen zich nog slechts financieel hoeven te verantwoorden richting gemeenteraden en verder carte blanche krijgen in de uitvoering van schending van art. 4 EVRM welke ondermeer door de Centrale Raad van Beroep en de bestuursrechtelijke slippendragers der rechtbanken verder wordt vormgegeven. En eerdaags dus ook 'Moord aan de keukentafel'...
Johannes Sociaal
Een heerlijk stuk om te lezen, eigenlijk een verrassende visie.



Waarom doet de politiek altijd zo moeilijk, dit is heel simpel te regelen lijkt mij.



Zou mooi idee zijn om de SW met rust te laten en de gemeenten op deze manier de WAJONG te laten opschonen naar rato van inwoners.



Op die manier zou het aantal uitkeringen ook naar beneden gebracht worden en een leuke besparing gehaald kunnen worden.



Dit plan is het overwegen waard om eens mee te experimenteren en bij succes landelijk te implementeren.
Advertentie