Zeeland baalt van nieuwe dienstregeling NS
Provincie Zeeland heeft last van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Door de veranderingen moeten bustijden worden aangepast en beginnen scholen later met hun eerste lessen. Gedeputeerde Harry van der Maas is zeer onaangenaam verrast, zo vertelt hij aan BNR.
Provincie Zeeland heeft last van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Door de veranderingen moeten bustijden worden aangepast en beginnen scholen later met hun eerste lessen. Gedeputeerde Harry van der Maas is zeer onaangenaam verrast, zo vertelt hij aan BNR.
Vanaf 11 december duurt een treinreis tussen Zeeland en de Randstad 9 minuten langer, zo blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl De reistijd tussen Amsterdam en Vlissingen is sinds 2011 met 26 minuten toegenomen. Van der Maas zegt tegenover de radiozender niet blij te zijn met de ontwikkeling.
Bus- en schooltijden op de schop
Naast de langere reistijden, worden de aankomst- en vertrektijden met een kwartier later gemaakt. Daardoor moeten de bus- en schooltijden in de provincie anders. 'De bussen zijn helemaal 'aangetakt' aan de treintijden. Dat betekent dat we alle bustijden moeten aanpassen en dat alle scholen ook hun eerste les later zullen beginnen.'
Om de tafel
Van der Maas wil met de NS om de tafel om mee te denken over een andere dienstregeling voor 2018. 'Het is nu zoals het is. Velen in het land gaan erop vooruit, voor ons pakt het minder goed uit. Ik wil mijn blik op de toekomst richten.' De NS zegt er alles aan te doen om de dienstregeling voor Zeeland beter te maken.
NU.nl maakte een inventaris van de veranderingen voor diverse stations in Nederland. Deze is hier te vinden.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zeeland, de Achterhoek, het noorden en Limburg tellen echt niet mee!
Er wordt steeds gerefereerd aan de langere reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam. Maar welk deel van de reizigers maakt de hele reis? Het zou heel wel kunnen dat voor reizigers die op een van de kleinere Zeeuwse stations opstappen en bijvoorbeeld naar Rotterdam toe moeten er een heel ander beeld bestaat.
Een van de redenen dat de reis langer duurt is dat de trein op alle stations in Zeeland stopt. De reizigers vanaf die stations hoeven dus niet meer met een sprinter en vervolgens over te stappen. Zij besparen hiermee waarschijnlijk tijd.
Het andere deel van het langer worden van de reistijd is dat de intercity ook op Schiedam, Delft en Heemstede-Aardenhout stopt. Voor de reizigers die vanuit Zeeland niet verder reizen van bv Rotterdam heeft dat dus geen invloed.
Al met al lijkt mij dat het werkelijke effect veel genuanceerder is.
Voor wie wel met de trein reist :
slow train, slow food, slow seks ?
Tja, en die politiek zal nu wel weer van zichzelf schrikken en de andere kant uit willen. Nooit van zelfreflectie gehoord.
Allereerst het verhaal dat de NS ons willen doen geloven: Het eerste argument van de NS is dat het spoor rond Dordrecht gebrek heeft aan capaciteit. Dat klopt niet. Ze nemen een alternatieve route Breda-Rotterdam in gebruik en dat betekent dat er juist ruimte komt op het spoor. Hun andere argument is dat de verbinding Vlissingen - Den Haag Centraal via Roosendaal niet rendabel is. Ook dat argument rammelt: Er rijden nu nog steeds treinen naar Zeeland. Wat de reiziger wordt afgenomen is een goede verbinding bij Dordrecht en dat is juist op het drukke stuk. Hier is 'rendabel' dus geen argument.
En dan de verborgen agenda: We weten dat de NS 3 problemen hebben op het traject Roosendaal - Dordrecht. Ten eerste geldt -net als in de rest van het land- dat de NS nalatig zijn geweest bij het bestellen van nieuwe treinstellen. Dat probleem is vakkundig weggemanaget met een nieuwe dienstregeling. Ook weten we dat het goederenvervoer op de lijn Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam enorm groeit. De realiteit is dus dat goederen een hogere prioriteit krijgen dan forenzen. Nou kreeg het goederenvervoer toch al voorrang op personenvervoer, wat weer tot vertragingen leidde. Ook dat probleem hebben de NS dus weggemanaged zonder aan het belang van de reiziger te denken. Ten derde laat een disfunctionerend ProRail het afweten bij de (oude) spoorbrug Moerdijk. Met minder treinen hebben de NS ook dit probleem onder het tapijt geschoven.
Kortom: De NS zijn iedereen aan het bedonderen met hun mooie verhaal over een efficiëntere dienstregeling. Wat ze vooral doen, is de fouten van hun eigen mismanagement verbergen. Ze dansen op de muziek van perverse prikkels om te voorkomen dat ze worden afgerekend op hun slechte resultaten.
Het wordt tijd dat Dijksma ingrijpt en ook de NS nationaliseert.