Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Vliegvelden Maastricht en Twente moeten groeien'

Staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) heeft zich maandag tijdens zijn vuurdoop in de luchtvaartsector nadrukkelijk uitgesproken voor groei van de regionale luchthavens Maastricht Aachen Airport (MAA) en de luchthaven Twente.

22 november 2010

Geen geheim
Atsma stelde zeer gelukkig te zijn met het adviesorgaan van Hans Alders over hoe de luchtvaart duurzaam kan verder groeien. Hij wil dat doortrekken naar meer regio's. ,,Dankzij zijn eerste adviezen kan Schiphol verder groeien en worden extra vluchten ondergebracht in Eindhoven en Lelystad. Ik vind dat we ook MAA en Twente optimaal moeten benutten en daar maak ik geen geheim van'', aldus Atsma bij de jaarlijkse symposium van de Dutch Aviation Group, waar de hele luchtvaartsector acte de présence geeft.

Mainport

Atsma waagde zich in het hol van de leeuw niet aan uitspraken over het geschil tussen de nationale luchthaven Schiphol en haar grootste klant KLM. Wel maakte hij van de gelegenheid gebruik om te benadrukken hoe belangrijk de mainportfunctie van Schiphol voor Nederland is.

Kans

Atsma gelooft vooral in duurzame groei van de luchtvaartsector en daar wil hij zich ook hard voor maken. ,,Ik zie de luchtvaartsector absoluut niet als bedreiging, maar juist als kans. Die kans moeten we met beide handen aanpakken'', aldus Atsma. Hij moest zich vervolgens verontschuldigen omdat hij naar het KNMI ging om het daar te hebben over hoe de komst van een aswolk in het vervolg beter voorspeld kan worden.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bart Claessen / landschapsarchitect
Kijk svp ook naar de lange termijnvisie...
Over dertig jaar is de brandstof misschien zó schaars en duur, dat slechts enkelen zich een vlucht kunnen veroorloven. Zitten we met al die vliegvelden...
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Eindelijk! En nu ook doorpakken graag.
Ik weet niet precies hoe ze er in Twente over denken, maar Zuid-Limburg kan wel wat impulsen gebruiken.
Rob Bosch
Tja, toen ze nog met paard en wagen reden was het probleem dat er zo veel uitwerpselen op de straat lagen.
Nu zien we in de autoindustrie duidelijke ontwikkelingen richting alternatieve energievormen.
Ik zou toch niet teveel willen doemdenken over het opraken van fossiele brandstoffen. Ondertussen is het hard nodig dat de regio (Zuid) Limburg snel meer werk en kapitaal genereert om de magere jaren na de sluiting van de mijnen (want zo lang is het toch al wel sukkelen) te compenseren.
Ik ben op zich niet zo'n fanboy van vliegen en luchthavens, maar de werkvoorziening die van een vliegveld met alle infra er omheen genereert is wel enorm. Als dit op een verstandige, toekomstgerichte manier gebeurd hoeft dat helemaal niet destructief voor de omgeving te zijn.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Hou toch op met dat vervuilende gevlieg. Ga op vakantie met de bus, de hogesnelheidstrein of de boot. Stap toch uit die mallemolen en ga iets doen wat duurzaam is. Zo'n vliegveld is geen "werkvoorziening", maar bezigheidstherapie en geen haar beter dan het nutteloos schuiven met papier, waar overigens nog veel meer aan wordt "verdiend" dan aan vliegen.
Advertentie