Vaart in aanpak onbewaakte overwegen
Provincies, gemeenten en het rijk gaan samen met spoorbeheerder ProRail tempo maken in de aanpak van onbewaakte overwegen. Dat hebben ze maandag in Zwolle afgesproken.
Provincies, gemeenten en het rijk gaan samen met spoorbeheerder ProRail tempo maken in de aanpak van onbewaakte overwegen. Dat hebben ze maandag in Zwolle afgesproken.
Verdwenen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) heeft eerder al aangegeven dat alle overwegen die niet worden bewaakt door een slagboom of geluidssignalen in 2023 verdwenen of beveiligd moeten zijn. Er zijn nu nog 128 publiek toegankelijke onbewaakte overwegen in Nederland.
Lastig
Toch kan het opheffen of beveiligen van overwegen een lastig probleem zijn. Ook als er maar weinig gebruik van een overweg wordt gemaakt, kan het soms de enige toegang zijn tot een woongebied, erf of akkerland. Bestuurlijke processen duren daarom lang. Tijdens de bijeenkomst wisselden vertegenwoordigers van provincies en gemeenten kennis over het succesvol betrekken van belanghebbenden, zoals recreanten, in het proces en het wegnemen van juridische obstakels. Onlangs werd Letty Demmers door Van Veldhoven als een landelijk bemiddelaar aangesteld om die bestuurlijke processen te versnellen.
Verbannen
Overheden zijn al langer bezig om het aantal overwegen, onbewaakt en bewaakt, terug te dringen. Het liefst zouden weg- en spoorbeheerders kruisingen met spoorwegen helemaal verbannen. Het aantal beveiligde overwegen wordt wel steeds verder teruggedrongen, tot circa 1600 nu. Het leidde tot een flinke afname (70%) van het aantal slachtoffers sinds 2000. Van Veldhoven heeft al eerder 50 miljoen euro uitgetrokken voor de aanpak van overwegen.
Men is dus vooringenomen. Alles moet maar wijken. Als je dat in het buitenland voorstelt wordt je snoeihard uitgelachen.
Net als met die hekken langs het spoor, uiteraard kennen die hekken twee eindes waarbij je zo tóch het spoor op kunt. Wat een verspilling.