ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Simulatie toont effectieve oplossingen voor drukke toegang universiteitsgebouw

Voor comfortabele doorstroom van voetgangers.

16 september 2024
Entree UvA | Beeld: Royal HaskoningDHV
Entree UvA | Beeld: Royal HaskoningDHV

Het komen en gaan van studenten leidt op gezette tijden tot oponthoud bij de ingang van een onderwijsgebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Royal HaskoningDHV ontwikkelde een simulatiemodel dat inzicht geeft in het effect van mogelijke oplossingen.

Drukte voor de draaideur

Bij de ingang van een van de onderwijsgebouwen van de UvA op de Roeterseilandcampus ontstaan op drukke momenten wachtrijen bij de draaideur. Tijdens collegewissels, met name ‘s ochtends, zijn er veel studenten die het gebouw binnengaan of verlaten. Op die momenten komt het voor dat studenten moeten wachten voor ze de draaideur in kunnen. Het is daarom regelmatig nodig om de draaideur helemaal open te zetten. De UvA is op zoek naar een oplossing voor deze situatie, zodat de drukte bij de deur verminderd wordt en studenten vrijwel zonder oponthoud het gebouw in en uit kunnen lopen.

Simulatie toont effect maatregelen

In dit project hebben wij samengewerkt met CrowdProfessionals om de UvA inzicht te bieden in mogelijke oplossingsrichtingen. CrowdProfessionals heeft met behulp van bewegingssensoren en observaties ter plaatse inzichtelijk gemaakt hoeveel studenten deze toegang gebruiken. Hiermee is de huidige situatie en het probleem in kaart gebracht. Daarnaast zijn mogelijke oplossingen en alternatieve looproutes uitgedacht.

Omdat mogelijke oplossingen uit veiligheidsoogpunt niet in de praktijk getoetst kunnen worden, is simulatie ingezet om de verschillende oplossingen te evalueren. Wij hebben een simulatiemodel ontwikkeld dat inzicht geeft in het effect van mogelijke oplossingen zoals de aanwezigheid van een extra deur op de huidige locatie, het toevoegen van entrees op andere locaties en alternatieve looproutes. De meetgegevens afkomstig uit de bewegingssensoren en observaties in het gebouw zijn gebruikt als input voor het simulatiemodel.

Simulatiemodel UvA - Beeld 1
Simulatiemodel UvA -Beeld 2
3D-weergaven van het simulatiemodel.

Daan Dutilh, programmamanager Roeterseiland Campus: “De simulatiestudie heeft ons geholpen om meer inzicht te krijgen en leverde denkrichtingen voor effectieve oplossingen op.’’

Inzicht in effectieve oplossingen

Met de inzichten uit het simulatiemodel heeft de UvA een afgewogen besluit kunnen nemen om de toegangen van het onderwijsgebouw aan te passen. De uitkomsten van de simulatie hebben geholpen bij het opzetten van een afwegingskader om te bepalen welke aanpassingen het gewenste effect zullen hebben. Hierbij is gekeken naar zowel het aanpassen van ingangen als het inrichten van andere looproutes.

Studenten en medewerkers moeten comfortabel het universiteitsgebouw in en uit kunnen lopen, ook op piekmomenten. Ons simulatiemodel laat zien welke aanpassingen het gewenste resultaat opleveren.”

Marlies Wouters, adviseur smart mobility & modellen

Mobiliteitstransitie: samen aan de slag voor duurzame mobiliteit

De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Lees hier meer over onze aanpak en voorbeelden van projecten.

Of neem contact op met:

Marlies WoutersLinkedIn
Adviseur Smart Mobility & Modellen
marlies.wouters@rhdhv.com

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.