Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

G4 komt met breed gedragen plan voor minder verkeersdoden

G4 heeft een plan gemaakt om het aantal slachtoffers terug te dringen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

ANP
07 maart 2024
Druk kruispunt in Utrecht
Shutterstock

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland groeit snel. Als het aan de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans ligt, wordt de pakkans voor verkeersaso's groter. Karremans heeft, samen met zijn collega's van de vier grote steden (G4) en organisaties voor verkeersveiligheid, een plan gemaakt om het aantal slachtoffers terug te dringen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Hoofd GHOR-bureau

Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
Hoofd GHOR-bureau

Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Gemeente Tilburg
Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Flitspalen en handhavers

De steden willen meer bevoegdheden om het heft ook in eigen hand te nemen, bijvoorbeeld door inzet van extra boa's met meer bevoegdheden en eigen flitspalen. ‘Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet. Alleen door zelf flitspalen te plaatsen en handhavers in te zetten kunnen gemeenten en provincies effectiever optreden tegen snelheidsovertredingen, alcohol achter het stuur en asociaal rijgedrag.’

Versnipperd

‘De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid in Nederland is sterk versnipperd en is nu belegd bij wethouders, gedeputeerden, twee ministeries, het OM, de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer’, zegt Karremans. ‘Dat staat in het geval van verkeersveiligheid een daadkrachtige aanpak in de weg.’

Overkoepelend orgaan

Wat de wethouders betreft komt er een overkoepelend orgaan rondom verkeershandhaving. Daarbij moeten ‘alle betrokken partijen samen met decentrale overheden constructief aan de slag gaan om tot oplossingen te komen voor het gebrek aan verkeershandhaving’. De G4 krijgt met de plannen steun van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, de BOVAG en de Fietsersbond.

Verkeersdoden

Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300. Cijfers over het afgelopen jaar zijn naar verwachting pas in de loop van april bekend. De Rotterdamse cijfers over 2023 zijn wel bekend. ‘Die zijn weer slechter dan het jaar ervoor. Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van. Zeker als je weet dat de pakkans op verkeersovertredingen schrikbarend laag is. We willen daadkrachtig optreden, maar dat kan nu niet’, aldus Karremans.

Verkeersveiligheidsfonds

De inkomsten uit de flitspalen gaan, wat betreft de initiatiefnemers, naar een lokaal verkeersveiligheidsfonds. Daaruit kunnen veel meer onveilige straten, fietspaden en kruispunten worden aangepakt, of kan extra handhavingscapaciteit worden gecreëerd, op kosten van verkeersovertreders.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Sinds de corona episode zien we nog steeds veel oversterfte als gevolg van de na-effecten, m.n. de toename van agressie. Het is duidelijk dat er veel mensen sindsdien rondrijden met een los draadje onder de hersenpan. Ik denk in dit geval dat de lokale overheden graag een graantje mee willen pikken van de enorme verkeersboetes en de maatregelen eigenlijk niets helpen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) int de boetes en zorgt dat het terechtkomt in de schatkist. Het geld gaat dus naar de algemene middelen van de overheid (die er niets specifieks mee doet) en niet naar de lege gemeentekas.
Hielco Wiersma
Een substantieel deel van de verkeersdoden vindt plaats buiten de bebouwde kom en niet binnen de bebouwde kom. Over het algemeen wordt binnen de bebouwde kom al langzaam gereden. Hufterig verkeersgedrag is helaas niet altijd te voorkomen.
De toename van het aantal verkeersdoden heeft bovendien vooral te maken met de bevolkingsgroei en is inhaerent de forse toename van het gemotoriseerde wagenpark en het verkeer. Het is overdone om daarvoor een blik boa's en fitsapparaten open te trekken. Het oogt meer als een nieuw verdienmodel voor de grote steden.
Advertentie