‘Rijk aan zet bij milieuzone’
Gemeenten liggen onder vuur vanwege de grote verscheidenheid aan milieuregels voor automobilisten. Of heeft het rijk de zaak laten versloffen?
Gemeenten voor harmonisering van regels
Arnhem krijgt de strengste milieuzone van Nederland. Maastricht maakte vorige week bekend de Duitse milieusticker verplicht te willen stellen voor alle automobilisten in het centrum. In Rotterdam, Utrecht of Amsterdam zijn de regels weer anders. De ANWB en brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) lopen inmiddels te hoop tegen wat zij noemen ‘de lappen deken aan milieuregels’.
Hij begrijpt die klachten maar al te goed, zegt wethouder Geert Ritsema (ruimtelijke ordening, SP), ‘maar om te voldoen aan de Europese fijnstofnormen kúnnen we hier in Arnhem niet anders. Zouden we net als Utrecht alleen diesels van voor 2001 uit de binnenstad weren, dan halen we die Europese norm niet.’
Ook Maastrichts wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks) kan zich de onvrede van de belangenorganisaties ‘goed voorstellen’. Toch gaf zijn gemeente de lappendeken vorige week nog eens een extra impuls met het plan voor de Duitse milieusticker. Geen automobilistje pesten, maar gedreven door de lokale situatie, bezweert Krabbendam. ‘Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid. Je krijgt zo veel mazen in het net dat er eigenlijk helemaal geen net meer overblijft.’
Bovendien, stelt Krabbendam, hebben veel Limburgers vanwege hun geregelde bezoeken aan Duitsland die sticker toch al. Hij beschouwt de milieusticker ook niet als een afwijkende lokale maatregel, maar juist als een ‘pan-Europese oplossing’. ‘Waar kun je beter bij aansluiten: bij de uniforme regels die al in zeventig Duitse steden gelden of bij die paar Nederlandse milieuzones? Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’
Harmonisering
Hij ziet er wel wat in, reageert zijn Arnhemse collega Ritsema desgevraagd. Al speelt het probleem met buitenlandse auto’s in zijn gemeente volgens hem een stuk minder. ‘Zo veel Duitsers komen hier niet.’ Maar aan harmonisering van milieuzones is Nederland hard toe. ‘Het rijk zou hierin het voortouw moeten nemen. Dat heeft de ontwikkeling van milieuzones te veel bij gemeenten neergelegd.’
Ritsema heeft dan meteen nog een paar wensen. ‘De Rijksdienst voor het Weg verkeer controleert auto’s nu uitsluitend op de datum van de eerste tenaamstelling. Automobilisten die in hun oude diesel auto een roetfilter of een elektrische motor hebben aangebracht worden zo ten onrechte bestraft. Het zou veel beter zijn als de RDW op grond van euronormen zou controleren die de emissie van stikstof en fijnstof aangeven.’
Ook ziet Ritsema voor het rijk een taak weggelegd bij het vaststellen van uitzonderingsregels binnen de milieuzone, ‘bijvoorbeeld voor ondernemers of gehandicapten’. En hij zou graag zien dat het vervuilende verkeer op de zijn stad kruisende snelwegen én de uitstoot van de rijnvaart door het rijk worden aangepakt. ‘Wij kunnen hier wel milieuzones inrichten, maar die vieze lucht waait van buiten ook allemaal ons centrum in.’ Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat het rijk aan uniformering van milieuzones werkt. ‘We hopen er nog voor de zomer meer over te kunnen melden.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.