Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

RET wint aanbesteding busvervoer Rotterdam

RET heeft de aanbesteding voor het busvervoer in de Rotterdamse regio in de wacht gesleept. De vervoerder verzorgt de komende 7 jaar, vanaf december 2012, zowel in de stad Rotterdam als in een aantal omliggende gemeenten het openbaar vervoer per bus.

14 maart 2012

RET heeft de aanbesteding voor het busvervoer in de Rotterdamse regio in de wacht gesleept. De vervoerder gaat de komende 7 jaar, vanaf december 2012, zowel in de stad Rotterdam als in een aantal omliggende gemeenten het openbaar vervoer per bus verzorgen.

Aanbesteding
Dat maakte Stadsregio Rotterdam, opdrachtgever voor het ov en concessieverlener, woensdag bekend.

Aan de aanbesteding deden naast RET ook Qbuzz en Connexxion mee. De RET neemt de opdracht aan voor een bedrag van 28 miljoen euro per jaar. Dat was eerder 45 miljoen euro per jaar.

Concessie

Tot nu toe verzorgen stadsvervoerder RET en streekvervoerder Qbuzz het busvervoer in de Rotterdamse regio. Die activiteiten zijn ondergebracht in één concessie, die nu is verleend aan RET. Jaarlijks reizen 40 miljoen mensen in de Rotterdamse regio met de bus.

Busstrijd

De "busstrijd" is het gevolg van het kabinetsbesluit om het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag openbaar aan te besteden. Dat moet leiden tot een totale besparing van 165 miljoen euro. Het besluit stuitte op grote weerstand. Personeel van de stadsvervoerders RET, GVB en HTM staakten vorig jaar een aantal keren. Het is de bedoeling dat in een later stadium ook het tram- en metrovervoer in Rotterdam, dat wordt uitgevoerd door de RET, wordt aanbesteed. De huidige concessie loopt tot december 2016.


Efficiënter
Dat de RET nu voor veel minder geld bussen kan laten rijden, komt onder meer door het integreren van de lijnen van Qbuzz. 'Daardoor kunnen we roosters efficiënter invullen, worden we niet verplicht nieuwe bussen te kopen en krijgen we meer inkomsten omdat het aantal reizigers de komende jaren gaat groeien', licht RET-directeur Pedro Peters toe.

Concurrentie
Bestuurder van de stadsregio Ewald van Vliet, tevens burgemeester van Lansingerland, zei in een toelichting: 'Het is duidelijk dat concurrentie in het openbaar vervoer loont.’ Volgens hem krijgen de consumenten dezelfde dienstverlening tegen een lagere prijs. 'Dat is ook goed nieuws voor de belastingbetaler’, aldus Van Vliet.

Schultz
Minister Schultz reageert verheugd op het nieuws van de aanbesteding voor de bussen in Rotterdam. 'De eerste stap is gezet naar aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie grote steden. Goed om te zien dat er inderdaad flinke efficiencywinst behaald kan worden.' Stadsgewest Haaglanden beslist nog voor de zomer wie het busvervoer in de Haagse regio gaat verzorgen. In Amsterdam wordt al het openbaar vervoer (bus, tram en metro) vermoedelijk in 2015 aanbesteed.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Een lagere prijs? Ik moet even lachen hoor! De priojzen per rit zijn op 1 jan. althans in "mijn concessie" zonder info naar de reiziger(!) verhoogd. Een rit naar het dichtstbijzijnde NS-station kostte eerst € 1,28 nu al € 1,35. Wat zie je nu gebeuren? De passagier - ook geen "gekke Gerritje" - checkt nu eerder uit en is aan het grijs rijden.
Advertentie