Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincies: ‘Verkeersbeleid niet op ongevallen baseren’

In plaats van achteraf constateren dat een weg onveilig is, willen provincies vooraf de risico’s analyseren.

28 mei 2013

Provincies willen niet langer afhankelijk zijn van ongevallencijfers voor maatregelen om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te verbeteren. In plaats van achteraf constateren dat een weg onveilig is, willen provincies vooraf de risico’s analyseren.

Omslag in het verkeersveiligheidsbeleid

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gevraagd om daarvoor een nieuwe methodiek te ontwikkelen, die verkeersveiligheidproblemen in kaart brengt en prioriteert. De nieuwe methode moet zorgen voor een omslag in het verkeersveiligheidsbeleid, aldus het IPO: van reactief (acties naar aanleiding van verkeersongevallen) naar proactief (gericht op preventie).

Gebruik bekende omgevingsfactoren

Decentrale overheden kunnen op dit moment onvoldoende onderbouwen waar hun prioriteiten moeten liggen bij investeringen in verkeersveiligheid, stelt het IPO. Hiervoor is een methode nodig waarmee een proactieve risico-inschatting is te maken van verkeersonveilige situaties. ‘Je kunt daarvoor gebruik maken van bekende omgevingsfactoren’, zegt IPO-woordvoerder Sander Hage. ‘Zoals het aantal bomen langs de weg, de hoeveelheid stoplichten en kruisingen.’

Bomen kappen meer zin dan bocht uit de weg

Het is de bedoeling dat de SWOV een model ontwikkelt, waar provincies zelf hun gegevens kunnen invullen. ‘Zodat je snel kunt zien dat het bijvoorbeeld meer zin heeft om een paar bomen te kappen, dan een bocht uit de weg te halen.’ Aan het onderzoek leveren ook de vereniging van stadsregio’s, gemeenten (VNG), Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu(I&M) een bijdrage.

Meeste slachtoffers in Emmen

Minister Melanie Schultz van Haegen (I&M) verstrekte de Tweede Kamer juist vorige week informatie over het aantal verkeersdoden in gemeenten met meer dan 100.000 inwoners in 2012. Daaruit blijkt dat Emmen vorig jaar de meeste dodelijke verkeersslachtoffers telde, gevolgd door Arnhem en Venlo. In totaal kwamen vorig jaar in Nederland 650 mensen om in het verkeer. Dit zijn 11 slachtoffers minder dan in 2011.

Veel ongelukken op gemeentewegen

De meeste verkeersdoden vallen nog steeds op het onderliggende wegennet, meldt de minister: gemeenten 60%, provincies 21% en waterschappen 3%. Het aantal verkeersdoden op rijkswegen is 16% van het totaal aantal verkeersdoden.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Harry
Cijfers zijn NIET meet betrouwbaar. Allen zware ongevallen (met letsel) worden nog vastgelegd. Toch baseren gemeente zich nog steeds op. Dat lokale overheid, zijnde gemeente Ede heeft boter op zijn hoofd als het gaat om verkeersveiligheid. Betrouwbare informatie over verkeersonveilige situaties binnen de bebouwde kom bekijken ze met een argusogen (verkeerd verkeersveiligheidsbeleid) en slaat deze oh zo belangrijke info in de wind. Laat een onafhankelijk orgaan dergelijke situaties bekijken, een orgaan wat iets kan afdwingen.
Niek / jurist
Re-actief of pro-actief verkeersveiligheidsbeheer, veilige weginrichting, APK. De meeste ongevallen gebeuren doordat de chauffeurs fouten maakten.

Advertentie