Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noord-Holland onderzoekt kansen waterbus

Provinciale Staten onderzoeken of er marktpartijen zijn die personenvervoer over water rendabel kunnen exploiteren.

08 april 2014

Een bootdienst voor personenvervoer in het Noordzeekanaalgebied is volgens Provinciale Staten (PS) van Noord-Holland een ideale transportwijze voor forensen en toeristen. PS vragen daarom marktpartijen welke mogelijkheden zij zien voor een nieuwe vorm van personenvervoer over water.

Niet op volle kracht

Dat de Fast Flying Ferry van IJmuiden naar Amsterdam te weinig reizigers trok en daardoor te duur werd, is voor PS geen reden om vervoer over water dan maar op te geven. Gedeputeerde Staten besloten vorig jaar om die bootdienst van Connexxion niet opnieuw aan te besteden. De draagvleugelboot bleek niet op volle kracht te kunnen varen tussen het vrachtverkeer op het drukke Noordzeekanaal en kreeg snelheidsbeperkingen opgelegd. Het aantal passagiers liep terug.


Werkgroep van Statenleden

De provinciale bijdrage dreigde op te lopen tot anderhalf miljoen euro per jaar. ‘Van dat geld kan de provincie heel veel bussen laten rijden’, zegt Statenlid Hein Struben (D66). Hij is voorzitter van de werkgroep die nu onderzoekt of het toch mogelijk is om een rendabele waterbus door het Noordzeekanaalgebied te laten varen. ‘Als blijkt dat openbaar vervoer over water gewoon te duur is, dan is het niet anders. Maar voordat we dit model helemaal opgeven, willen we dat eerst onderzoeken.’

Succes in regio Rotterdam

In de regio Rotterdam is de waterbus al jaren een groot succes. De Noord-Hollandse Statenleden zijn daar gaan kijken en raakten enthousiast. Met de boot naar je werk, is namelijk een heel comfortabele manier van reizen, menen PS. Zeker als je de fiets mee kunt nemen en er wifi is aan boord. Zo wordt reizen naar je werk een aantrekkelijk tijdverdrijf, stelt Struben. Bovendien hopen de Statenleden dat de huidige doelgroep kan worden uitgebreid. Zo zou de bootdienst ook toeristen kunnen oppikken, die met cruiseschepen in IJmuiden aankomen en op bezoek willen in Amsterdam. Bovendien zorgen diverse woningbouwontwikkelingen in het Noordzeekanaalgebied de komende tijd voor nieuwe forensen, verwachten PS.

Belangstelling van marktpartijen

De marktconsultatie heeft in Noord-Holland in elk geval belangstelling gewekt van marktpartijen, laat Struben weten. De komende tijd gaat de werkgroep met hen in gesprek. Daaruit rolt straks een advies aan de provincie om wel of niet opnieuw te kijken naar een ov-verbinding over water.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pierre
Waarschijnlijk heeft Doeksen wel interesse -;)
U weet wel, die partij die met hulp van het ministerie zijn monopolie veerdienst Terschelling recent veilig stelde.
Connexxion wordt bedankt en kan zijn huidige schip op de schroothoop gooien. Wat een gruwelijke kapitaalvernietiging. Waarom leverde de dienst te weinig op? Waarschijnlijk omdat zo'n snelle boot brandstof zuipt en de kaartjes dus duur zijn tov trein en bus. De enige echt innovatie is vermoedelijk het schip zelf. Waarschijnlijk had de provincie eerder geen trek om daarin mee te investeren.

Of de nieuwe lijn meer reizigers trekt hangt af van de prijs en waar het schip kan aanmeren. Zit de forens dan gelijk vlak bij zijn werk of niet?
Mark
Kaarttjes lagen rond de trein prijs. Brandstof zuipen jah. 2 schippers is ook duur. En een managment met andere vizie kost je de kop..
Cor
Volgens mij zijn er 2 serieuze partijen die de schepen in de vaart willen houden, maar door de starre houding van Connexxion e.a.word dat tegengehouden ? Watertaxi is zonder hogere snelheid geen optie.
Advertentie