Metro’s en trams gaan Rotterdam van stroom voorzien
De gemeente Rotterdam gaat 2.000 megawattuur per jaar afnemen.
De Rotterdamse stadsvervoerder RET heeft een bijzondere oplossing bedacht voor het overbelaste stroomnet. Vanaf maandag gaat het bedrijf vanuit zijn eigen elektriciteitsnetwerk stroom leveren aan andere partijen, schrijft het AD. Directeur Linda Boot spreekt van een Europese primeur die op veel meer plekken in Nederland toepasbaar is.
Daluren
‘Je kunt ons elektriciteitsnetwerk zien als één groot verlengsnoer door Rotterdam’, zegt RET-directeur Linda Boot. ‘Er is echter veel meer stroom beschikbaar dan onze trams en metro's nodig hebben. Zeker in daluren en ‘s nachts.’
Eerste afnemers
Het gaat om substantiële hoeveelheden energie. Over het ongeveer 200 kilometer lange netwerk van de RET loopt jaarlijks 90.000 megawattuur (MWh) aan elektriciteit, voldoende om zo’n 36.000 huishoudens van stroom te voorzien. De eerste afnemers zijn natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap en de gemeente Rotterdam.
Omvormer
Het idee komt van een RET-technicus, Leo Vliegenthart, die het een jaar of vijf geleden bedacht tijdens de ontwikkeling van Feyenoord City. ‘Hij zag dat we een eigen stroomnetwerk hebben, maar alleen stroom gebruiken als onze voertuigen rijden’, vertelt Boot tegen het dagblad. De afgelopen jaren heeft de RET het plan verder uitgewerkt en een omvormer gebouwd. De trams en metro’s rijden namelijk op 700 volt, een voltage dat ongeschikt is voor andere toepassingen.
Nijpend situatie
De timing komt op een cruciaal moment. Net zoals overal in Nederland zit het stroomnet in en rond Rotterdam vrijwel vol. ‘De situatie is nijpend’, zegt wethouder Chantal Zeegers (klimaat, wonen en bouwen). ‘Scholen, kantoren en bedrijven die willen uitbreiden, kunnen geen aansluiting krijgen. Ook in de haven is dat op de meeste plekken niet meer mogelijk. Ze moeten wachten tot 2032-2035.’
Taboe
Rotterdam wil 2000 megawattuur afnemen voor twee nieuwe laadpleinen, waarvan één bij Rotterdam Alexander. Daar kunnen elektrische auto’s – zoals bedrijfswagens, bestelbusjes en uiteindelijk ook bouwverkeer – straks opladen. Dit staat gelijk aan ongeveer 30.000 laadbeurten per jaar. Ook Zuid-Hollands Landschap profiteert: deze natuurorganisatie gaat de stroom gebruiken voor emissiearm natuurherstel in Natura 2000-gebieden. Door de strenge stikstofregels is uitstoot in de toekomst taboe.
Andere gemeenten
Volgens RET-directeur Boot is het initiatief op veel meer plekken in Nederland toepasbaar: ‘Denk aan Den Haag, Amsterdam en Arnhem met hun metro-, tram- en trolleynetwerken. Ook ProRail kan dit rond het spoor toepassen.’ Technisch is dat niet bijzonder gecompliceerd. Boot: ‘Het idee is innovatief, de uitvoering echter eenvoudig. Nodig zijn alleen een eigen stroomnet én een vergunning om elektriciteit te leveren.’ Die vergunning ontving de RET afgelopen juli al van toezichthouder ACM.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.