Advertentie
ruimte en milieu / Achtergrond

'Opwarming aarde niet het grootste probleem'

Vorig jaar stapte Ger van Tongeren (59) over naar het Rotterdam Climate Initiative (RCI). Van Tongeren werkt als senior adviseur aan de uitvoering van het klimaatprogramma. De regio Rijnmond moet de schoonste van Nederland worden. Daarvoor werkte Van Tongeren als commercieel directeur bij het Havenbedrijf Rotterdam.

27 juni 2008

Heeft u een groen hart?
Ik zet me in mijn werk in voor meer duurzaamheid. Thuis zorgt mijn vrouw dat we zuinig met energie omgaan, het afval scheiden en spaarlampen gebruiken. We hebben gekozen voor één auto.

 

Hoe is dit platform ontstaan?
Samen met burgemeester Ivo Opstelten, de Milieudienst Rijnmond (DCMR) en Deltalinqs (spreekbuis van Rotterdamse bedrijven, red.) ben ik vorig jaar mei in New York geweest voor een klimaatbijeenkomst. Ik was toen nog directeur van het Havenbedrijf. We hebben ons daar zo uitgesloofd dat de Clinton Foundation dit Rotterdamse initiatief wilde ondersteunen.

 

Waarom sprong Rotterdam er zo uit?
Ons enthousiasme. De presentaties klopten. Rotterdam en de Eemshaven hebben een enorme voorsprong in Europa als het gaat om de balans tussen economische groei en milieu. We ploffen niet zomaar ergens een kolencentrale neer. We werken met een ketenbenadering. De afvang, de opslag en het transport van CO2 stemmen bedrijven onderling op elkaar af.

 

Waarom bent u zo geschikt voor deze functie?
Ik ben directeur van de Milieudienst geweest en van het Havenbedrijf. Ik zie deze functie als een bekroning op mijn werk.

 

Wat wil het RCI bereiken?
Onze grootste uitdaging is om de CO2-uitstoot in 2025 met 50 procent terug te brengen. Tweederde van deze reductie, dan heb ik het over 30 miljoen ton CO2, willen we realiseren door dit op te slaan in gasvelden en olieputten in de Noordzee.

 

En dan?
Grote kennis- en researchinstituten doen onderzoek naar de toepassingen van CO2. Het wordt nu al gebruikt in de kassen. Zuivere CO2 bevordert de groei van planten. En de leiding is er al. Die loopt via Shell omhoog naar het Westland. Het RCI richt zich trouwens niet alleen op de industrie en haven. Elke Rotterdammer heeft dit jaar een spaarlamp in de bus gekregen.

 

Hoe krijgt u bedrijven zover om in duurzaamheid te investeren?
Dat is een kwestie van onderhandelen. Niet blijven hangen in een abstracte visie, maar praten over concrete projecten die op de lange termijn ook rendabel zijn.

 

Is dat de Rotterdamse aanpak?
Misschien wel. Niet zeuren, maar kansen zien. Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en werk mijn hele leven al graag in deze regio. Ik ben oplossingsgericht en zet door.

 

Deelt u het pessimisme van Al Gore?
Ik ben van nature een enorme optimist. Maar in de discussie rond klimaatverandering heb je mensen nodig die de minimum- en maximumvariant laten zien. Anders heb je geen discussie. Ik denk niet dat de opwarming van de aarde het grootste probleem is, maar de waterproblematiek. Ik ben niet zo bang dat Nederland onderloopt, maar wel dat de beschikbaarheid van zoet water in grote delen van de wereld schaarser wordt. Met uitdroging als gevolg.

 

Bent u een idealist?
Nee, ik ben heel praktisch. Mijn drijfveer is om economische groei en werkgelegenheid samen te laten gaan met milieubelangen. Ik koppel die belangen en maak een kosten-baten analyse. Ik ben er van overtuigd dat we die CO2-reductie halen - en dan maar hopen dat de rest van Nederland volgt. De trein mag niet meer stoppen.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie