'Schuifmethode' voor nieuwe brug over Waal
De nieuwe brug over de Waal bij Nijmegen wordt gebouwd volgens de zogenoemde schuifmethode. Vanaf beide oevers wordt aan de brug gebouwd, zodat de twee delen uiteindelijk als puzzelstukjes in elkaar kunnen worden geschoven. Rijkswaterstaat begint deze week, na ruim een jaar van voorbereidingen, met het bouwen op de oevers, zo is maandag bekendgemaakt.
Files
Nijmegen krijgt een derde Waalbrug om een einde te maken aan de dagelijkse files die voor de oude Waalbrug in de A325 en de brug bij Ewijk in de A50 staan.
Drukstbevaren rivier
De schuifmethode is volgens Rijkswaterstaat de beste manier om de scheepvaart op de drukstbevaren rivier van Nederland zo min mogelijk te hinderen. In totaal zijn 29 betonnen onderdelen van 30 meter lengte en 45 stukken van 5 meter nodig om de oevers met elkaar te verbinden. Er wordt telkens een nieuwe pijler gebouwd om de brugdelen horizontaal te houden.
Meer ruimte
De nieuwe brug moet in 2013 klaar zijn. Als het verkeer de nieuwe brug kan gebruiken, gaat de Waalbrug bij Ewijk op de schop. Rijkswaterstaat verbreedt tegelijkertijd de A50 en de A15 tussen Valburg en Ewijk om het verkeer meer ruimte te geven. De dagelijkse files bij Ewijk staan op de vierde plaats in de landelijke file-top 10. In 2014 moet alles klaar zijn.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.