Buitengebieden zien meer klachten over Schiphol
In gemeenten die niet direct naast Schiphol liggen neemt het aantal klachten van hun burgers over de lawaaioverlast van het vliegverkeer sterk toe. Het ‘buitengebied’ wil hierover graag in gesprek met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
In gemeenten die niet direct naast Schiphol liggen neemt het aantal klachten van hun burgers over de lawaaioverlast van het vliegverkeer sterk toe. Het ‘buitengebied’ wil hierover graag in gesprek met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Rustmomenten
De vliegtuigen die landen en opstijgen op Schiphol zijn niet alleen te horen in gemeenten als Haarlemmermeer of Amstelveen. Ook in een grote groep gemeenten die verder van de luchthaven vandaan liggen, zoals Woerden, Bodegraven-Reeuwijk, Leiden en Katwijk is de problematiek groot. Volgens de gemeenten zijn er inmiddels zoveel vliegbewegingen, dat er nog maar weinig rustmomenten zijn voor de bewoners van de gemeenten. En dat levert hinder op en is slecht voor de gezondheid, zo betogen ze in een appèl aan de minister.
Beleidskeuzes
Van Nieuwenhuizen gaf onlangs aan dat de mogelijkheid open blijft dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol in de toekomst nog verder zal toenemen. Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, wil de minister vragen om in beleidskeuzes ook aandacht te hebben voor hinderbeperking in het buitengebied. ‘voor inwoners van onze gemeenten moeten er voldoende momenten op een dag zijn waarop zij kunnen herstellen van de soms hoge en langdurige geluidsbelasting.’
Laagvliegend
De gemeenten vragen ook aandacht voor de overlast door laagvliegend verkeer. Dit zorgt voor veel geluidsoverlast op, omdat vliegtuigen ver van Schiphol al op een hoogte van 600-900 meter vliegen. Een deel van deze overlast is volgens de gemeenten te voorkomen als vliegtuigen hoger gaan vliegen.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.