Dichten geul Zandmotor 'blamage'
Het dichten van de geul van de Zandmotor, een kustverstevigingsproject in Zuid-Holland, stuit op grote bezwaren van kennisinstituut Deltares.
Kennisinstituut Deltares heeft grote kritiek op de aanpak door de provincie Zuid-Holland van het kustverstevigingsproject de Zandmotor. Het afsluiten van een gevaarlijke geul met stenen is ‘een blamage’ voor het experiment.
Paniekerige actie
Zuid-Holland besloot medio mei een snelstromende geul rond de experimentele kustversteviging ‘Zandmotor’ bij Monster te dichten met stenen. Professor Huib de Vriend van Deltares spreekt van een ‘paniekerige’ actie van de provincie. Volgens De Vriend zal de harde afdichting weer nieuwe, gevaarlijke stroming aantrekken.
Zand
De provincie heeft als alternatief wel een nieuwe geul gegraven, maar ook daar heeft de wetenschapper, die geldt als een van de founding fathers van ‘bouwen met de natuur’, kritiek op. ‘Die geul zal dicht raken of zich richting strand keren’, aldus De Vriend. Volgens hem had de geul bij laag water met zand moeten worden gedicht.
Zwemseizoen
Dat laatste was volgens de provincie onmogelijk. ‘De stroming was daarvoor te sterk’, zegt projectleider Koen Oome. Hij rechtvaardigt het besluit met het oog op de veiligheid. Er heerst weliswaar ter plaatse een zwemverbod, maar de provincie wil geen risico lopen vanwege het badseizoen dat 15 mei begon. De provincie streeft er naar later dit jaar de stenen weer te verwijderen. Ook Rijkswaterstaat is deze mening toegedaan en heeft daarom slechts een tijdelijke vergunning afgegeven.
Experiment
De Zandmotor is een vijftig miljoen euro kostend experiment waarbij een 128 hectare opgespoten zandvlakte van 23 miljoen kubieke meter zand gedurende een periode van twintig jaar wordt meegenomen langs de kust, tot aan Scheveningen toe. Er wordt een brede nieuwe duinenrij gevormd. Natuur en recreatie liften nadrukkelijk mee met dit nieuwe type kustverdediging. Over dit tijdelijke stukje Nederland gaat een flinke hoeveelheid bestuurlijke organisaties.
Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nummer 11, 2012.
Dat krijg je met veel kapiteins op de wal.