Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gratis winkels tegen leegstand in Hengelo

Ondernemers met een goed plan – een jury beslist daarover -kunnen zes maanden kosteloos een pand huren dat door de eigenaar ter beschikking is gesteld. De belangstelling is aanzienlijk, zegt centrummanager Gerard Veldhof.

21 augustus 2015

Met het gratis verhuren van acht winkelpanden hoopt Centrummanagement Hengelo de leegstand in de binnenstad een halt toe te roepen. Ondernemers met een goed plan – een jury beslist daarover -kunnen zes maanden kosteloos een pand huren dat door de eigenaar ter beschikking is gesteld. De belangstelling is aanzienlijk, zegt centrummanager Gerard Veldhof.

Idee uit België

Stichting Centrummanagement Hengelo is vijf jaar geleden opgericht door ondernemers vanuit een BIZ (Bedrijven Investeringszone) om het centrum een economische impuls te geven, vertelt Veldhof. Leegstand is daarbij een van de urgente problemen; in het centrum van Hengelo staan bijna twintig winkels leeg. In de Belgische stad Tongeren deed Veldhof enige tijd geleden het idee voor gratis verhuur op. Hij werkte het plan Win je Winkel uit voor Hengelo, benaderde vastgoedeigenaren en zocht samenwerking met de gemeente.

Inmiddels hebben zes pandeigenaren in totaal acht panden ter beschikking gesteld, die in grootte variëren van 40 tot 650 vierkante meter. Onder de eigenaren zijn zowel grote beleggers als particuliere investeerders, van wie de panden al geruime tijd leeg staan. Tot nu hebben zich al tien belangstellende ondernemers met een plan gemeld. En de campagne is pas net begonnen, zegt Veldhof. ‘Als het nodig is, heb ik nog enkele reservepanden achter de hand, van eigenaren die ook wel willen meewerken.’

Extra aantrekkingskracht

Binnenkort presenteren de ondernemers hun businessplan – uiteenlopend van een shop-in-shopconcept tot de verkoop van streekproducten en kleinschalige horeca. Voorwaarde is dat de nieuwe winkels iets toevoegen aan het centrumgebied. Op die manier zorgt de organisatie ook voor draagvlak onder andere ondernemers die wel gewoon huur moeten betalen. Het project geeft het hele kernwinkelgebied van Hengelo extra aantrekkingskracht, zo is de bedoeling van de initiatiefnemers. Een jury, waarin ook de wethouder Binnenstad zetelt, Marcel Elferink, beslist eind september wie een half jaar lang vrij van huur een pand kan krijgen. Het is wel de bedoeling dat de ondernemers na dat halfjaar hun onderneming voortzetten. Ze betalen overigens wel voor overige vaste lasten.

Geen bureaucratische rompslomp

De samenwerking met de gemeente is goed, volgens Veldhof en dat is voor het project ook van groot belang. ‘Voor sommige plannen is een wijziging van het bestemmingsplan nodig, of aanpassing van de terrassenverordening of het uitstallingsbeleid. Dat willen we snel en soepel kunnen regelen.’ De partijen richtten daarvoor een zogenoemd Binnenstadsteam op, dat bestaat uit de centrummanager, de stadsdeelregisseur van de gemeente en nog enkele pandeigenaren. ‘Dat team zorgt ervoor dat ambtelijke zaken in gang worden gezet, zodat we geen last hebben van bureaucratische rompslomp. Het doel is om de lijntjes kort te houden. Dan komt er hopelijk echt iets moois van de grond in Hengelo.’

Ook in Vlissingen

Deze zomer opende ook in Vlissingen een ondernemer de deuren in een pand dat vrij van huur wordt aangeboden door de vastgoedeigenaar. Daarover publiceerde de PZC.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JaapvV / adviseur
Goed plan. Vooral de goede samenwerking met de gemeente is belangrijk - en die is er. Veelal ontbreekt die juist.
Eduard Plate / Directeur
Het werkt, mits je een visie hebt op de locatie en de gratis huurders perspectief hebben op succes. Verkeerde invulling is een risico en leidt tot meer leegstand is onze ervaring

http://www.retailwatching.nl/strategie/artikel/b …
K. de Beer / organisatie adviseur
Dit plan is in de marketing maar ook de drugshandel beter bekend als het lokkertje. Eerst een toekomstige klant paaien met een gratis exemplaar en daarna volgt toch de volle mep. Gratis parkeren is ook al eens genoemd als de sleutel tot succes, maar in de praktijk gaan dan ondernemers/winkelpersoneel en forenzen op de plekjes staan waar je eigenlijk de klant had willen hebben. Een beter idee is om de uitkeringen te verdubbelen, ambtenarensalarissen te hogen met 10%, middelbare scholieren een studiebeurs van 300 euro te geven en ouderen boven de 40 jaar gratis openbaar vervoer. Dan komt er pas geld vrij dat waarschijnlijk regionaal besteed gaat worden en het MKB profiteert. Zo niet, dan zal pas over drie jaar in de portemonnee gevoeld worden dat de crisis voorbij is.
K. de Beer / Adviseur
Een onderzoek in Cardigan ligt aan dit verhaal ten grondslag. Ik ben er ooit op een rondreis geweest maar het stelt helemaal niets voor. De hele gemeente telt 4000 inwoners incl. het platteland er om heen. Geen treinstation, 1 paardenfestival per jaar, twee supermarkten en een paar winkeltjes. Als ik hoogleraar was, zou ik me wel drie maal bedenken voor ik dit onderzoek zou willen gebruiken voor een officiele presentatie.
Ellen
Ik zal wel weer dom zijn maar doe gewoon de huur omlaag voor alle winkels. Dan zit je niet steeds met lege panden door faillissementen. En de vastgoedontwikkelaars worden echte ondernemingen ipv bloedzuigers. Of nog beter: alle grond in het centrum van de gemeente. En dan redelijke huren.
Patrick Degeyter / Zaakvoerder Pdg Bikestore
Super idee , inderdaad worden de meeste beginnende ondernemers afgeschrikt van de ( te ) hoge huurprijzen . lage huur en volgens het verloop laten oplopen . Is iedereen gebaat bij denk ik ...
J. Louwers / Beleidsadviseur Communicatie
Het idee in Hengelo is niet nieuw. In Bergeijk hebben we 1,5 jaar terug een dergelijke prijsvraag onder de naam 'Vrouwen met lef' gelanceerd. Inmiddels heeft een startende ondernemer een goedlopend Italiaans restaurant in het centrum kunnen openen. Maar wij hadden het idee ook niet helemaal zelf verzonnen. Wij hebben het idee gekopieerd van Schiedam waar de actie 'Moeders met lef' heette. Hoe dan ook, het werkt! Het geeft nieuwe ondernemers net dat zetje in de rug om de stap naar een eigen winkel/restaurant te kunnen zetten.
Roeland Tameling / manager Promotie Veenendaal
Het idee is inderdaad niet nieuw, maar in Veenendaal hebben we het ook iets breder aangepakt: niet iets weggeven, maar volgens het 'steensoep' model waarbij verschillende betrokkenen investeren en er samen ook voordeel van hebben.

Daar zijn dus ook o.a. een reclamebureau, energiebedrijf en een account bij betrokken.



Zie http://www.ondernemendveenendaal.nl/example-news …



en http://www.beeldenstorm.nl/nieuws/springplankwin …

Advertentie