Haastige spoed is wel goed
Op 13 januari heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Spoedwet Wegverbreding van minister Eurlings. Op dertig locaties in Nederland kan vanaf nu versneld worden begonnen met het aanleggen van spitsstroken en andere wegverbredingen. Eindelijk! De tijd- en geldverslindende files in Nederland moeten worden aangepakt, en wel zo snel mogelijk. Haastige spoed is nu eens wél goed.
De wet is ook op een andere manier goed nieuws. Want het kan dus wel degelijk: sneller werken, doortastend iets aanpakken, een knoop doorhakken. Terecht zei Eurlings in de Tweede Kamer dat de aanname van de wet (hoe lang er ook over is gepraat) goed is voor de geloofwaardigheid van de politiek.
Critici van de Spoedwet zijn bang dat de snelheid ten koste zal gaan van de zorgvuldigheid. Ze hebben ongelijk. De commissie-Elverding gaf het al aan: snelheid hoeft niet per se op gespannen voet te staan met zorgvuldigheid. Procedures kunnen best sneller, terwijl de belangen van burgers en het milieu gewaarborgd blijven. Als jurist weet ik hoe belangrijk zorgvuldigheid is. Maar dat zorgvuldigheid per se lang duurt, is een wijdverbreid misverstand.
Het is ronduit jammer dat er geen kamermeerderheid was voor een vergelijkbare versnelling bij wegen in gemeenten en provincies. Ook daar zijn knelpunten die om spoedige aanpak vragen. Gelukkig heeft Eurlings onderzoek toegezegd naar een CDA-voorstel in deze richting.
Als (oud-)politicus vond ik het fascinerend om te zien hoe de stemverhoudingen in de kamer niet alleen de opvattingen over dit onderwerp weerspiegelen. Ze zijn ook te lezen als een politieke barometer van de toekomst van Camiel Eurlings als gedoodverfd toekomstig politiek leider van het CDA. Dit politieke lot is verbonden aan de mate van succes van zijn ministerschap. Door de Spoedwet Wegverbreding door de Kamer te loodsen, heeft hij een zwaar politiek tentamen met goed gevolg afgelegd.
Maar het echte examen voor Camiel komt nog. Want laten we wel wezen: spitsstroken en wegverbreding zijn een lapmiddel. Ze zijn geen oplossing voor de files. De congestie op de Nederlandse wegen kan alleen worden opgelost door de invoering van rekeningrijden. Dat dit technisch kan, weten we allang. Ingenieurs staan voor niets! Ik heb het onlangs weer gezien in Maleisië. En wat daar kan, kan hier ook. Eurlings is voor mij pas echt geslaagd als hij het verkeer in Nederland echt weer in beweging brengt.
Ed Nijpels
voorzitter ONRI, brancheorganisatie van advies-, management- en ingenieursbureaus
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.