Grote corporaties doen het beter
Maatschappelijke prestaties zijn even goed. Ze scoren zelfs beter op financiële prestaties en toezicht, constateert de Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland.
Gemeenten hoeven niet huiverig te zijn voor grote woningcorporaties. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn hun maatschappelijke prestaties niet slechter dan die van kleine corporaties. Ze scoren zelfs beter als het gaat om financiële prestaties en toezicht.
Verband tussen omvang en prestaties
Dat constateert de Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland na zes jaar visitaties. Volgens directeur-bestuurder Diana de Jong blijkt uit analyse van de visitatierapporten dat er een verband is tussen de grootte van de corporatie enerzijds en de financiële prestaties, de organisatiegraad en het interne toezicht anderzijds. Het blijkt dat grote corporaties, met meer dan 10.000 woningen, gemiddeld een 7,1 scoren voor financiële prestaties (kleine corporaties een 6,7). De grote corporaties krijgen een rapportcijfer 7 (kleine corporaties een 6,6) voor governance; de wijze waarop de corporatie wordt bestuurd.
Grote corporaties staan niet ver van omgeving
De gemiddelden verschillen niet bijzonder veel, erkent De Jong. Toch vindt ze de uitkomsten verrassend. De veelgehoorde veronderstellingen dat grote corporaties verder van hun omgeving af staan en inefficiënt werken, blijken niet te kloppen. Op het vlak van maatschappelijke prestaties scoren groot en klein vergelijkbaar, zegt De Jong. ‘Je ziet nagenoeg geen verschillen, ook niet in het oordeel van de ondervraagde huurdersorganisaties en gemeenten. Zij voelen zich en worden daadwerkelijk betrokken bij het beleid van de corporaties. Ik kan dat niet goed verklaren. Misschien investeren grote corporaties meer in contactpersonen om die veronderstelde kloof te overbruggen.’
Corporaties professioneler bestuurd
Naast de maatschappelijke prestaties meet de visitatie ook de bedrijfsvoering, die is uitgesplitst naar financiën en governance. In het cijfer voor governance wordt uitgedrukt hoe het is gesteld met de besturing van de corporatie, de externe legitimatie en het interne toezicht. Corporaties professionaliseren op dit gebied, constateert De Jong.
Waardevolle informatie voor gemeenten
Steeds meer corporaties laten hun maatschappelijke prestaties door een onafhankelijk en extern bureau in beeld brengen. De Jong verklaart de toenemende bereidheid van corporaties om hun functioneren te bespreken mede uit maatschappelijke druk. Na diverse misstanden bij woningcorporaties vraagt de samenleving om meer openheid. Aanvankelijk was daar weerstand tegen, maar inmiddels zien corporaties dat de visitaties waardevolle informatie opleveren. Daar kunnen de organisaties zelf, maar ook gemeenten hun voordeel mee doen.
Lees het hele artikel deze week in Binnenlands Bestuur 14
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.