Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten overvallen door Rijkswaterstaat

Volgens Rijkswaterstaat kan de brug over de IJssel bij Westervoort niet worden aangepast. Arnhem en Westervoort houden vol dat RWS dat wel moet doen.

20 oktober 2011

Arnhem en Westervoort voelen zich overvallen door een persbericht van Rijkswaterstaat. Ze zijn onaangenaam verrast door het besluit van Rijkswaterstaat de brug bij Westervoort niet zo aan te passen dat voertuigen breder dan 2,60 meter eroverheen kunnen.

Stoep
Volgens Rijkswaterstaat moeten Arnhem en Westervoort maar een creatieve oplossing voor het probleem bedenken. Maar de Arnhemse wethouder Martijn Leisink (D66) is niet overtuigd door de dienst dat het onmogelijk is de barriers op de brug te verlagen. Volgens hem biedt een soort hoge stoep uitkomst. ‘Nu liggen die barriers op heuphoogte, maar als je ze verlaagd tot 30 centimeter snapt een automobilist dat hij daar niet overheen mag en de paar landbouwbedrijven die wij in de omgeving hebben krijgen dan een ontheffing dat ze niet over de stoeprand mogen, maar dat hun lading wel mag uitsteken. Je hebt aan die hoogte dan precies genoeg.’

Verkeersregelaars
Waarom laat Leisink dat dan niet gewoon doen. ‘Dat mag ik niet doen. De brug is eigendom van Rijkswaterstaat en alleen Rijkswaterstaat mag de constructie veranderen. Ik zit gevangen en moet straks besluiten dat voertuigen breder dan 2,60 meter niet over de brug mogen.’ Rijkswaterstaat ziet het handhaven van de verkeersregelaars die er nu staan de enige adequate oplossing. Die worden nog tot 1 november door Rijkswaterstaat betaald. Maar Leisink is niet van plan hen over te nemen. ‘Dat is onbetaalbaar. Zij zouden daar tijdelijk staan en dan zou je dat definitief maken? En dat voor nog 20 of 40 jaar? Dat is geen oplossing.’

Veilig
En dat terwijl Rijkswaterstaat het probleem zelf heeft geschapen door de brug na de renovatie te smal op te leveren. Daardoor kunnen twee landbouwvoertuigen elkaar niet passeren. Voorheen kon dat wel, omdat de voertuigen clandestien gebruik maakte van de inspectiestrook. Leisink: ‘Wij hebben al 60 jaar een veilige brug. Drie jaar geleden gebeurt een incident met een overbelaste vrachtwagen. Daarna is er weer allerlei verkeer overheen gegaan. Toen kwam de renovatie van Rijkswaterstaat en zouden we ineens een veilige brug hebben. We hadden al een veilige brug, maar die hebben ze gesloopt.’


Ongelukje
Andere oplossingen dan lagere barriers ziet Leisink niet. We hebben nog wel verkend of verkeerslichten een haalbare kaart waren. Dat bleek niet zo te zijn. Het verkeer zou dan 7 minuten stil komen te liggen en dat kan niet in de spits.’ Het enige dat er voor Leisink en zijn Westervoortse collega Ciska Wobma op zit is het gesprek met Rijkswaterstaat blijven aangaan. ‘Voorlopig zijn we nog in gesprek. Ik zal blijven vertellen dat we verlaagde barriers moeten maken. De relatie tussen de drie is door het onaangekondigde persbericht niet verbroken. ‘Overal gebeuren ongelukjes.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie