VNG: Gemeenten laten geld onderhoud scholen niet liggen
De VNG ontkent dat scholen geld achterhouden dat is bedoeld om scholen te onderhouden. In een door de NOS achterhaald rapport staat dat het achterstallig onderhoud is opgelopen tot 7 miljard euro.
De VNG ontkent dat gemeenten geld op de plank laten liggen dat bedoeld is voor onderhoud aan schoolgebouwen. Als er al achterstallig onderhoud is, dan is dat geen verantoordelijkheid van de gemeenten, aldus de vereniging.
850 miljoen beschikbaar
De gezamenlijke gemeenten reageren hiermee op beschuldigingen vanuit de politiek dat zij geld dat bestemd is voor onderhoud aan scholen, niet voldoende besteden. Van de in totaal 850 miljoen euro die beschikbaar is, blijft volgens de VVD dertig procent ongebruikt. De VNG vecht dit aan: ‘Voor buitenonderhoud en aanpassingen kunnen de schoolbesturen jaarlijks bekostigingsvoorzieningen aanvragen bij de gemeente. Als schoolbesturen dit niet doen, dan is dit aan hen. Ons is niet bekend dat gemeenten stelselmatig aanvragen afwijzen.’
Achterstand 7 miljard
Volgens een rapport van het ministerie van Onderwijs is het totale achterstallige onderhoud aan scholen opgelopen tot bijna 7 miljard euro. De NOS citeert uit het rapport en noemt vooral haperende klimaatbeheersing, slechte isolatie en afgebladderd schilderwerk als problemen. Maar ook de indelingen van veel lokalen en gebouwen zou niet meer van deze tijd zijn.
‘Scholen voldoen aan Bouwbesluit’
Los van wie er verantwoordelijk zou zijn, vecht de VNG ook de conclusie of interpretatie van het rapport aan.'Wij kennen het rapport waarover vanmorgen op de radio werd gesproken niet. Voorzover wij begrijpen gaat het vooral over de functionaliteit van schoolgebouwen en/of deze nog aan de huidige maatschappelijke behoeften voldoen. Dat is dus ander verhaal’. De VNG verwijst vervolgens naar een rapport uit 2011 waarin toen werd geconcludeerd dat er 'technisch gezien geen sprake is van achterstallig onderhoud: scholen voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit.’
Nergens ter wereld bestaat de huidige mallotige Nederlandse onderwijssituatie.