Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Samenwerking gemeente en waterschap schiet niet op

Gemeenten en waterschappen lukt het niet om samen te werken om de stijgende kosten van riool en waterzuivering te beperken, in 2020 moeten deze zijn afgevlakt.

18 oktober 2011

De samenwerking tussen gemeenten en waterschappen komt niet snel van de grond. Toch gaan de partijen ervan uit dat de stijgende kosten van riool en waterzuivering in 2020 kunnen zijn afgevlakt. De SP-fractie in de Tweede Kamer  wil geen enkele stijging en dreigt  met stok-achter-de-deur-wetgeving.

Hoge kosten verwacht

Gemeenten staan de komende jaren voor grote investeringen in het riool. Steeds heviger regenval en verouderde buizenstelsels vragen om grootscheepse renovatie. Waterschappen moeten 200 miljoen extra investeren om te voldoen aan de strengere wordend zuiveringseisen. 


Voortgangsrapportage

Bij ongewijzigd beleid (gemeten in 2010) zouden de kosten binnen de afvalwaterketen in 2020 met 600 miljoen euro zijn opgelopen tot boven de 1,7 miljard euro per jaar. Dat meldt de VNG deze week in een voortgangsrapportage over de dit voorjaar in het Bestuursakkoord Water afgesproken efficiency verbeteringen.


Minder meerkosten door samenwerking

Door betere samenwerking tussen waterschap en gemeenten kan tegelijkertijd 380 miljoen worden bespaard. De totale stijging zou dan uitkomen op 220  miljoen euro per jaar. Volgens de VNG wordt er in het hele land gekeken hoe samenwerking met de waterschappen tot grotere efficiency kan leden. De vereniging spreekt van minder meerkosten.


Tempo kan omhoog

Wel wordt toegegeven dat het tempo wat hoger kan: ‘er zijn er inmiddels her en der concrete stappen gezet in de gezamenlijke uitvoering van (onderdelen) van de beheertaken. Dit gebeurt echter nog niet op grote schaal. Met name concrete stappen op het gebied van beleidsafstemming en investeringsprogrammering zijn nodig om de potentiële besparingen in het beheer van de afvalwaterketen te behalen’.


Eigen regie van belang

Van groot belang blijft in de ogen van de VNG vooral dat gemeenten en waterschappen er per regio zelf in onderhandelingen uitkomen. Een landelijke regeling via ‘stok-achter-de-deur-wetgeving’ wordt als onwenselijk gezien. Samenwerking kan vooralsnog beter, maar ‘het streven van de VNG is dat gemeenten en waterschappen met voldoende voortgang en resultaat van het regionale uitwerkingsproces aantonen dat de wetgeving niet nodig is.’

SP: toch wetgeving
Tweede Kamerlid Paulus Jansen van de SP ziet dat anders. ‘Wij vinden elke stijging van de lasten onnodig, er moet genoeg te besparen zijn door betere samenwerking om de nieuwe investeringen te kunnen opvangen’. Blijft de efficiencyslag achterwege, dan zal de Sp zeker met nieuwe voorstellen tot wetgeving komen.

Honderden miljoenen

‘Hoe dan ook, de knip tussen riool en zuivering kost ons honderden miljoenen. We denken dan ook aan het instellen van een nieuw nutsbedrijf, verantwoordelijk  voor zowel rioolbeheer als waterzuivering. Gemeenten brengen daar dan hun rioolsystemen in onder, de waterschappen brengen de zuiveringsinstallaties in. Vervolgen wordt het bedrijf gecontroleerd door de gemeenteraden en de waterschapsbestuurders.’ 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ron / beleidsmedewerker water/riolering
Harold heeft het over desintegratiekosten bij het losknippen van rioleringsbeheer uit de gemeenten. Die kunnen snel richting vijftien procent gaan. Dan zit je ook nog met een nieuw, groot, log nutsbedrijf waarmee niet meer te communiceren valt; zie de overgrote lijst van voorbeelden in het land. Wanneer gaat de politiek daar nu eens van leren? Groter is niet altijd beter! Rioleringszorg is maatwerk. Stichting Rioned concludeerde uit haar landelijke benchmark dat de meest efficiente (=dus tevens goedkoopste) rioleringszorg wordt geleverd door gemeenten tussen de 20.000 en 50.000 inwoners. Dat gegeven staat dus haaks op het vormen van grotere clusters. Maar hoe krijg je dat nou in "Den Haag" tussen de oren? Het bestrijden van dit soort misvattingen gaat menige beleidsmedewerker helaas weer kostbare FTE's kosten... En dat nou operatie "Storm" net geluwd is.
Mandy
Waarom denken velen -net als Paulus Jansen- dat de knip tussen riool en zuivering ons honderden miljoenen kost? Ik heb nog nooit aannemelijke rekensommen gezien, alleen veel mensen die een geluid wat aanslaat (hoera een mogelijkheid tot besparen...) napraten. Met alle kostenverhogende ontwikkelingen (klimaatverandering bv) ben ik al blij als vergaande samenwerking tussen gemeenten en waterschappen ertoe leidt dat we de toekomstige opgaven aankunnen.
H. Heezen / Persoonlijke titel
Meerdere instanties die langs elkaar heen werken is altijd duur.

De beste oplossing is natuurlijk om de waterschappen op te heffen en de belangrijke taken onder te brengen bij rijk, ptrovincie of gemeenten. Een waterschap is niet anders dan een al heel lang achterhaalde bestuursvorm zonder enig democratisch bestaansrecht. (opkomst < 30%!!)

Maar ja, welke politieke partij durft het aan om het rusthuis voor overjarige uitgerangeerde gemeenteraadsleden (vaak uit de eigen partij) op te heffen? We hebben nog onlangs een discussie gehad over het middenbestuur maar dat heeft helaas alleen opgeleverd dat de waterschappen gewoon door blijven rommelen. Gemiste kans dus en zolang zal het de gemeenschap geld blijven kosten
Kritikus / Geen Hagenees
Waterschap opheffen en de taken verdelen over gemeente (rioolbeheer|) en provincie (waterbeheer, dijken). Dat is een veel betere oplossing. En stukken efficiënter en goedkoper dan weer een nieuwe nutsbedrijf in het leven roepen.

Het voorstel van Jansen bewijst maar weer eens wat een onpraktische partij de SP is.
Georic
Het is duidelijk dat Paulus Jansen er helemaal niets van begrijpt! Eisen dat de lasten niet stijgen is totaal buiten de werkelijkheid. SP-retoriek. Gemeenten matigen en bezuinigen volop, maar door de boekhoudkundige verwerking van de aanleg van de riolering ontkomen we niet aan verdere stijging. Of de SP dat nu begrijpt of niet. Dus als Paulus Jansen gaat doen wat hij zegt, dan krijgen we enorme financiele problemen in de riolering en dus op termijn veel meer wateroverlast, weginzakkingen, vieze sloten/grachten en zieke mensen. Wil de SP dat?
Harold / beleidsmedewerker riolering
Als je het samenvoegt, leg je alleen een andere knip ergens anders. Want je knipt rioolbeheer dan los van wegbeheer, rioolbeheer en ruimtelijke ordening, dus dan verlies je daar geld, misschien wel meer dan dat het oplevert aan de andere kant. Onderbrengen van de waterschappen bij de gemeentes qua rioolbeheer kan natuurlijk ook niet zomaar. Vergeet even niet dat de waterschappen de rioolwaterzuiveringen beheren. Elk waterschap heeft vele zuiveringen, krijgen heel veel gemeenten dan 1 zuivering? Dan verspreid je die kennis en samenwerking weer over allerlei partijen, dus dat is ook niet zinvol.
Maar we kunnen zeker veel van elkaar leren. We moeten samen meer onderzoek doen naar welke investeringen het meest doelmatig zijn. Denk aan relinen/vervangen, buizen vergroten/straat anders inrichten, afkoppelen/niet afkoppelen etc.
Raymond
De SP roept weer eens iets zonder verder na te denken, in de praktijk gaat het er een stuk complexer aan toe.

Rioolbeheer en -onderhoud vergt een zeer nauwkeurig en gedetailleerd registratie van rioolgegevens zowel van het openbare gebied alsmede van woningen en bedrijven. Buiten de verplichte verbrede gemeentelijke rioolplannen (vGRP), dienen er ook RioolMasterplannen te worden gemaakt waarbij een lange termijn visie nodig is welke afgestemd is aan de groei en behoefte van de stad.

Bij het vervangen van rioolbuizen zijn diverse afdelingen binnen de gemeente zeer nauw betrokken.
Een riool vervang je niet zonder de weg op te breken, zonder de kabels en leidingen te verleggen, zonder de groenvoorziening te beschermen, zonder de bewoners en ondernemers te betrekken, zonder de weg opnieuw aan te leggen (rekening houdend met verbeteringen, visie en beleid vanuit verkeer en ruimtelijke ordening) enzovoort, enzovoort. Ook dient de stad te allen tijde bereikbaar te blijven voor het verkeer, hulp- en reddiensten, openbaar vervoer, vuilnisophaaldiensten enzovoort. Alles dient nauwkeurig en tijdig op elkaar afgestemd te worden hetgeen een jarenlange voorbereiding vergt. Wie kan dit beter organiseren dan de gemeente zelf?

De onderlinge samenwerking tussen de gemeenten in West-Brabant en de Waterschappen worden steeds hechter. Denk hierbij aan de Samen Werking Water Brabant (SWWB), de OAS trajecten en het gezamenlijk aanleggen van een grondwatermeetnet. Er wordt steeds intensiever met elkaar gewerkt, waarbij kennis delen en gezamenlijk aanbesteden al de nodige voordelen heeft oplevert. Deze samenwerking zal steeds meer financiële voordelen gaan opleveren.

Voordat een nieuw bedrijf efficiënt werkt envoordat ze het beheer en onderhoud kunnen overnemen, zijn we ook weer vele jaren verder met nog maar de vraag of zij alle facetten met de gemeente kunnen afstemmen zonder de omringende elementen uit het oog te verliezen.

Advertentie