Samenwerking gemeente en waterschap schiet niet op
Gemeenten en waterschappen lukt het niet om samen te werken om de stijgende kosten van riool en waterzuivering te beperken, in 2020 moeten deze zijn afgevlakt.
De samenwerking tussen gemeenten en waterschappen komt niet snel van de grond. Toch gaan de partijen ervan uit dat de stijgende kosten van riool en waterzuivering in 2020 kunnen zijn afgevlakt. De SP-fractie in de Tweede Kamer wil geen enkele stijging en dreigt met stok-achter-de-deur-wetgeving.
Hoge kosten verwacht
Gemeenten staan de komende jaren voor grote investeringen in het riool. Steeds heviger regenval en verouderde buizenstelsels vragen om grootscheepse renovatie. Waterschappen moeten 200 miljoen extra investeren om te voldoen aan de strengere wordend zuiveringseisen.
Voortgangsrapportage
Bij ongewijzigd beleid (gemeten in 2010) zouden de kosten binnen de afvalwaterketen in 2020 met 600 miljoen euro zijn opgelopen tot boven de 1,7 miljard euro per jaar. Dat meldt de VNG deze week in een voortgangsrapportage over de dit voorjaar in het Bestuursakkoord Water afgesproken efficiency verbeteringen.
Minder meerkosten door samenwerking
Door betere samenwerking tussen waterschap en gemeenten kan tegelijkertijd 380 miljoen worden bespaard. De totale stijging zou dan uitkomen op 220 miljoen euro per jaar. Volgens de VNG wordt er in het hele land gekeken hoe samenwerking met de waterschappen tot grotere efficiency kan leden. De vereniging spreekt van minder meerkosten.
Tempo kan omhoog
Wel wordt toegegeven dat het tempo wat hoger kan: ‘er zijn er inmiddels her en der concrete stappen gezet in de gezamenlijke uitvoering van (onderdelen) van de beheertaken. Dit gebeurt echter nog niet op grote schaal. Met name concrete stappen op het gebied van beleidsafstemming en investeringsprogrammering zijn nodig om de potentiële besparingen in het beheer van de afvalwaterketen te behalen’.
Eigen regie van belang
Van groot belang blijft in de ogen van de VNG vooral dat gemeenten en waterschappen er per regio zelf in onderhandelingen uitkomen. Een landelijke regeling via ‘stok-achter-de-deur-wetgeving’ wordt als onwenselijk gezien. Samenwerking kan vooralsnog beter, maar ‘het streven van de VNG is dat gemeenten en waterschappen met voldoende voortgang en resultaat van het regionale uitwerkingsproces aantonen dat de wetgeving niet nodig is.’
SP: toch wetgeving
Tweede Kamerlid Paulus Jansen van de SP ziet dat anders. ‘Wij vinden elke stijging van de lasten onnodig, er moet genoeg te besparen zijn door betere samenwerking om de nieuwe investeringen te kunnen opvangen’. Blijft de efficiencyslag achterwege, dan zal de Sp zeker met nieuwe voorstellen tot wetgeving komen.
Honderden miljoenen
‘Hoe dan ook, de knip tussen riool en zuivering kost ons honderden miljoenen. We denken dan ook aan het instellen van een nieuw nutsbedrijf, verantwoordelijk voor zowel rioolbeheer als waterzuivering. Gemeenten brengen daar dan hun rioolsystemen in onder, de waterschappen brengen de zuiveringsinstallaties in. Vervolgen wordt het bedrijf gecontroleerd door de gemeenteraden en de waterschapsbestuurders.’
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De beste oplossing is natuurlijk om de waterschappen op te heffen en de belangrijke taken onder te brengen bij rijk, ptrovincie of gemeenten. Een waterschap is niet anders dan een al heel lang achterhaalde bestuursvorm zonder enig democratisch bestaansrecht. (opkomst < 30%!!)
Maar ja, welke politieke partij durft het aan om het rusthuis voor overjarige uitgerangeerde gemeenteraadsleden (vaak uit de eigen partij) op te heffen? We hebben nog onlangs een discussie gehad over het middenbestuur maar dat heeft helaas alleen opgeleverd dat de waterschappen gewoon door blijven rommelen. Gemiste kans dus en zolang zal het de gemeenschap geld blijven kosten
Het voorstel van Jansen bewijst maar weer eens wat een onpraktische partij de SP is.
Maar we kunnen zeker veel van elkaar leren. We moeten samen meer onderzoek doen naar welke investeringen het meest doelmatig zijn. Denk aan relinen/vervangen, buizen vergroten/straat anders inrichten, afkoppelen/niet afkoppelen etc.
Rioolbeheer en -onderhoud vergt een zeer nauwkeurig en gedetailleerd registratie van rioolgegevens zowel van het openbare gebied alsmede van woningen en bedrijven. Buiten de verplichte verbrede gemeentelijke rioolplannen (vGRP), dienen er ook RioolMasterplannen te worden gemaakt waarbij een lange termijn visie nodig is welke afgestemd is aan de groei en behoefte van de stad.
Bij het vervangen van rioolbuizen zijn diverse afdelingen binnen de gemeente zeer nauw betrokken.
Een riool vervang je niet zonder de weg op te breken, zonder de kabels en leidingen te verleggen, zonder de groenvoorziening te beschermen, zonder de bewoners en ondernemers te betrekken, zonder de weg opnieuw aan te leggen (rekening houdend met verbeteringen, visie en beleid vanuit verkeer en ruimtelijke ordening) enzovoort, enzovoort. Ook dient de stad te allen tijde bereikbaar te blijven voor het verkeer, hulp- en reddiensten, openbaar vervoer, vuilnisophaaldiensten enzovoort. Alles dient nauwkeurig en tijdig op elkaar afgestemd te worden hetgeen een jarenlange voorbereiding vergt. Wie kan dit beter organiseren dan de gemeente zelf?
De onderlinge samenwerking tussen de gemeenten in West-Brabant en de Waterschappen worden steeds hechter. Denk hierbij aan de Samen Werking Water Brabant (SWWB), de OAS trajecten en het gezamenlijk aanleggen van een grondwatermeetnet. Er wordt steeds intensiever met elkaar gewerkt, waarbij kennis delen en gezamenlijk aanbesteden al de nodige voordelen heeft oplevert. Deze samenwerking zal steeds meer financiële voordelen gaan opleveren.
Voordat een nieuw bedrijf efficiënt werkt envoordat ze het beheer en onderhoud kunnen overnemen, zijn we ook weer vele jaren verder met nog maar de vraag of zij alle facetten met de gemeente kunnen afstemmen zonder de omringende elementen uit het oog te verliezen.