Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten miljarden meer kwijt aan energie en klimaat

Uitvoeringskosten voor lokaal klimaat- en energiebeleid liggen bijna 40 procent hoger dan eerder werd geraamd.

22 februari 2024
geld.jpg

Gemeenten zijn in het jaar 2030 ruim een miljard kwijt aan extra uitvoeringskosten om hun energie- en klimaatbeleid vorm te geven. Dat blijkt uit een onderzoek van Andersson Elffers Felix en Improven op verzoek van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB). De uitvoeringskosten voor provincies en waterschappen blijken ruim twee keer zo hoog als eerder werd ingeschat.

Medewerker vergunningen bouw

Gemeente Amsterdam
Medewerker vergunningen bouw

Programmamanager Duurzaamheid

JS Consultancy
Programmamanager Duurzaamheid

Aangescherpt

Sinds in juni 2019 het Klimaatakkoord werd ondertekend, is het lokale klimaat- en energiebeleid verder uitgewerkt en aangescherpt. Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten vroeg daarom in de zomer van 2023 aan de ROB om de kosten ervan voor de decentrale overheden te herijken. Uit het onderzoek blijkt dat de uitvoeringskosten voor gemeenten oplopen van 775 miljoen in 2025 tot 1.037 miljoen in 2030. Volgens de onderzoekers komt dat doordat gemeenten in steeds  meer buurten tegelijk aan de slag moeten. ‘Dat stabiliseert pas tegen 2030.’

39 procent

De geraamde bedragen liggen voor gemeenten 39 procent hoger dan in 2020 werd ingeschat. Dat is een gevolg van taken die in 2020 nog niet werden meegerekend  en door ontstane nieuwe uitdagingen als netcongestie. Verder geven veel respondenten aan dat de meeste van hun taken ‘iets arbeidsintensiever zijn’ of inzet in een hogere salarisschaal vergen dan eerder werd gedacht.

Provincies

In absolute zin stijgen de uitgaven van gemeenten het hardst ten opzichte van de eerdere schatting. Procentueel is de stijging bij provincies het grootst: de uitvoeringkosten in de periode 2025-2030 liggen 164 procent boven de eerdere raming; bij de waterschappen is dat 113 procent. Omdat de inzet van beide bestuurslagen in de loop der tijd afneemt, volgen de uitgaven door de jaren heen een licht dalende tendens. De provincies zijn in 2030 59 miljoen kwijt aan uitvoeringskosten van klimaat- en energiebeleid; de waterschappen in totaal 30 miljoen.

Voor gemeenten spelen vooral inwonertal en de mate van woningdichtheid een rol

Inwonertal

Er werd ook onderzocht waarom de ene gemeente meer kosten maakt dan de andere. Voor gemeenten spelen vooral inwonertal en de mate van woningdichtheid een rol. Ook bij de provincies lijkt volgens de onderzoekers een verband tussen het aantal inwoners en de totale kosten, al viel dit statistisch moeilijk hard te maken. ‘Het aantal woningen en de oppervlakte van een provincie blijken geen goede voorspeller van kosten te zijn.’

Eigen processen

In het onderzoek zijn alleen de kosten meegenomen die decentrale overheden maken in hun eigen processen. De uitgaven die overheden voor het klimaat- en energiebeleid moeten worden gedaan in de samenleving, de zogenaamde investeringskosten, leken niet te kwantificeren. Voor bijna de helft van de 29 onderscheiden typen investeringen bleek nog geen relevante businesscase voorhanden. ‘Uit het onderzoek komt wel het indicatieve beeld naar voren dat de investeringskosten substantieel kunnen zijn voor zowel gemeenten, provincies als waterschappen.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Als het om de klimaathobby gaat, maakt het toch niet uit wat het kost?
Nico Bos
Misschien moeten we speciaal milieugeld gaan drukken in Europa waaruit we
dan projecten financieren en de waarde van dit papier koppelen aan een broeikas index of dagelijkse temperatuur. Ofwel... waar zijn we eigenlijk mee bezig als we niet meer kunnen plannen en rekenen :-)
Hielco Wiersma
Dit alles heeft vooral te maken met een zeer inefficiënte aanpak. Inschakeling van deskundigen en advisering aan Gemeenten kan beter -na aanbesteding- door één instantie (bijv. VNG of Rijk) worden geregeld in plaats van door 340 autoname 'eilandjes'. Eén adviserend en rapporterend bedrijf kan natuurlijk ook verschillende adviezen uitbrengen over de noodzakelijke aanpak per Gemeente. Daarnaast kan worden gewerkt met een zekere mate van prioriteitstelling (bijv. eerst de grotere Gemeenten). Via een goede grootschalige opzet is dat veel goedkoper en kan dit plaatsvinden met veel betere know how.
Gert Timmerman
Het lastige in deze materies ( en kracht en warmte) is dat wat de Overheden doen niets anders is dan wat symptoom bestrijding en zij niet de oorzaak durven aan te pakken. Niet los daarvan staat dat de Overheid zelf een grote energieconsument is die het ook maar niet voor elkaar krijgt om a) elke jaar zijn eigen verbruik -in hoeveelheid- flink te laten dalen of is het b) die dalingen inzichtelijk en openbaar te maken?
Hielco Wiersma
@Gert Timmerman. Reeds in de jaren negentig van de vorige eeuw waren er bij (sommige) Gemeenten reeds milieu/energiedeskundigen werkzaam met het adviseren over het treffen van voorzieningen om het energieverbruik in openbare gebouwen en bij instellingen/verenigingen terug te brengen. Het is een fluitje van een cent om deze advisering nu met nog meer energie -zonodig in een uitgebreidere versie- op te pakken.
Advertentie