Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Geen vergoeding voor ambtenaar met 'vieze' auto

De provincie Friesland keert vanaf volgend jaar geen reiskostenvergoeding meer uit aan ambtenaren die in een benzine- of dieselauto naar hun werk komen.

12 februari 2010
Regeling met vakbonden
 'We hebben een reiskostenregeling met de vakbonden afgesproken', zegt de Friese gedeputeerde Jannewietske de Vries donderdag. 'Mensen met een 'schone' auto krijgen 12 cent per kilometer.'

Milieuvriendelijke dienstauto's
De provincie wil met de nieuwe regeling zorgen dat minder mensen met een milieuvervuilende auto naar hun werk gaan. 'Dit is een mooie groene regeling. We schaffen ook milieuvriendelijke dienstauto's aan. Daar kunnen mensen gebruik van maken.'

Niet goed
De SP is niet zo blij met de nieuwe afspraak. 'We zijn niet tegen een regeling om mensen duurzaam naar hun werk te laten komen, maar dit lijkt ons niet goed', zegt statenfractievoorzitter Ad van de Kolk van de SP.

Te duur
Het verbaast hem dat de bonden akkoord zijn gegaan. 'Bijna niemand heeft een auto die op duurzame energie rijdt. Lagere ambtenaren kunnen nooit zo'n auto betalen', aldus Van de Kolk die 85 kilometer moet rijden in zijn dieselauto om bij het provinciehuis te komen.

Reacties: 13

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E. Kool / jurist
Een volstrekt illegale actie van de provincie. Ingrijpen in de (europese) markt is voorbehouden aan EU en beperkt aan lidstaten. Eén enkele klacht en Friesland gaat betalen!!
Criticus - NL
Een belachelijk maatregel die mij 104 euro per maand scheelt (de maximale reiskostenvergoeding). Dit betekent dat ik niet eens op de nullijn zit, maar 4% gekort wordt op mijn inkomsten!

Denken ze bij de bond dat iedereen zomaar een 'groene' auto kan betalen? Ik ben al blij als ik weer een tweedehandsje vind die betaalbaar is.

Maar gelukkig ben je als ambtenaar 'zeker' van een inkomen!
arnold / financieel beleidsmedewerker
Typisch weer zo'n linkse maatregel waar je alleen met een topinkomen aan kan voldoen. De beslissers kunnen dit soort auto's zich makkelijk permitteren. De gewone man is wederom de klos.
JAn / Ambtenaar
En ik maar denken dat het feodale tijdperk reeds lang achter ons lag.
Wie moet die onzin gaan betalen. En welke milieuwinst wordt hier behaald. Gek wordt je van al die geitenwollensokken.
Menno / beileidsmedewerker
Wat een waardeloze maatregel is dit zeg. Onvoorstelbaar dat de vakorganisaties hiermee akkoord zijn gegaan.

@johan - Typisch weer zo'n rechtse maatregel waar je alleen met een topinkomen aan kan voldoen. De beslissers kunnen dit soort auto's zich makkelijk permiteren. De gewone man is weer de klos.
dik van der maarel / ambtenaar in ruste
Ik denk niet, dat zo''n maatregel in rechte overeind blijft, omdat ook de hier "vies genoemde auto" nog steeds wettelijk is toegelaten voor gebruik in het verkeer.
Wie betaalt deze discussie eigenlijk? De bedenkers van deze beleidluchtballon niet....wij, de burger dus.....
Peter Frank
als zich eenmaal een idee heeft genesteld kan dat hardnekkige vormen aannemen. Dat hybride alleen schoon is in de stad, dat openbaar vervoer prut is, dat alternatieven zo verschillend zijn dat er geen peil op is te trekken; dat maakt allemaal niet uit. Inmiddels rijdt ik in een Touran: rijdt tussen de 18 tot 20 km per liter. Is bij vervoer van drie personen al net zo schoon als de trein en dan mogen er nog 4 bij in. Maar vooral zuinige auto's niet belonen, da's niet goed voor de accijns!
J. Kiestra / leidinggevend
Toch te gek voor woorden dat een overheid uberhaupt nog vergoedingen betaalt voor het woon- werkverkverkeer per auto. Is toch niet meer van deze tijd! Lopen ze in Friesland op dit punt misschien nog een beetje achter? Het (gedeeltelijk) vergoeden van de kosten per openbaar vervoer zou meer van deze tijd zijn. Afgezien daarvan wordt ik doodziek van die discussies over schone en vervuilende auto's. M.i. is elke auto een smeerbeest waar je zo weinig mogelijk gebruik van moet maken. .
H.Kruisman / woz-coordinator
Prima plan. Als je dat in een mooi overgangsregeling giet is dat een stap op weg naar duurzaamheid. Uiteraard vergoed je wel het OV vervoer 100%. Bovendien zijn de extra voordelen (meer mensen blijven gezonder door toenemend fietsgebruik) evident. Provincie ga zo door!
Koos / leidinggevende
Als het Openbaar Vervoer regelmatig en frequent rijdt kan dat een goede vervanger zijn van woon-werkverkeer. In sommige delen van Nedeerland rijdt het Openbaar Vervoer weliswaar regelmatig, maar zeker niet frequent. Dan is de auto bij grotere reisafstanden het enige alternatief.
Zo'n regeling als de provincie Friesland bedenkt: dan moet je toch wel een bijzonder goed functionerend OV hebben!!
Koos
Frank Maes / HRM adviseur
Als je dit echt door wilt voeren zal je ook de reiskostenregeling voor zgn. dienstreizen dienen aan te passen. Ik kan me zo niet voorstellen dat "deze voorwaarde" daarin geregeld is
Sytze Ferwerda / lid sociale Raad
een symbool maatregel als je weet dat tijdens de productie van een hybride auto zoveel co2 wordt uitgestoten dat vele jaren gebruik nodig is omdat te compenseren.

Menno / beileidsmedewerker
Dit stond een tijdje geleden in Binnenlands Bestuur:
De collegeleden van Gedeputeerde Staten van Friesland ruilen hun dure, brandstof slurpende bolides in voor zuiniger exemplaren die rijden op aardgas. Dat past beter bij de duurzaamheidsambities van de provincie, vinden GS.
Energielabel B
De vijf nieuwe auto’s van het type Audi A6 krijgen een extra grote aardgastank ingebouwd, zodat de collegeleden er circa 400 kilometer mee kunnen rijden tot de volgende tankbeurt. De dienstauto’s hebben een aanschafprijs van ongeveer € 54.000 euro en het groene energielabel B. De auto’s waar Gedeputeerde Staten nu in rijden hebben een nieuwprijs van € 95.000 euro en energielabel E. (einde citaat)

Ook de dames en heren van GS zijn milieubewust bezig. Ze hebben net hun zwaar verontreinigende auto's laten vervangen door schonere exemplaren. Vraag is welk offer zij gebracht hebben.

Advertentie