Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Ook met flex wil het nog niet vlotten

De plaatsing van flexwoningen blijft ver achter bij de plannen. De Jonge rekent op meer productie in 2024 en 2025.

21 februari 2024
flexwonen2.jpg

Slechts een vijfde van het voor eind dit jaar geplande aantal flexwoningen is inmiddels opgeleverd. Minister De Jonge (Binnenlandse Zaken) probeert de productie en plaatsing ervan op te krikken. Volgens hem bieden flexwoningen de mogelijkheid de voor 2024 en 2025 verwachte nieuwbouwdip te verlichten.

principal Consultant Inkoop & Contractmanagement

Yacht
principal Consultant Inkoop & Contractmanagement

Juridisch Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling – Landelijk Gebied

JS Consultancy
Juridisch Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling – Landelijk Gebied

Tegenvallers

Het gaat niet goed met de productie en plaatsing van flexwoningen. In zijn antwoorden  op vragen van de Kamerleden Welzijn en Postma (beiden NSC) erkent De Jonge dat de realisatie ‘tegenvallers’  kent en dat het tempo waarmee de woningen werden verkocht, niet het tempo is waarop hij had gerekend. Tot vorige maand bleken 7.440 flexwoningen gerealiseerd, waar dat volgens plan eind dit jaar in totaal 37.500 hadden moeten zijn.  

Tijd

De verwachting is volgens De Jonge dat er dit jaar nog zo’n 8.700 flexwoningen worden bijgebouwd. Zelfs als dit aantal wordt gehaald, bedraagt de eindstand van dit jaar minder dan de helft van het de beoogde planning. Volgens De Jonge kost deze bouwtransitie ‘nu eenmaal tijd en vraagt van ons om vol te houden’. Maar omdat de reguliere nieuwbouw in 2024 en 2025 naar verwachting nog verder achterblijft,  rekent De Jonge erop dat de flexwoningen de bouwdip kunnen verlichten.

Netcongestie

Veel problemen bij de productie en oplevering van flexwoningen zijn inmiddels bekend. Zo blijkt dat er in een kwart van de gevallen knelpunten zijn rondom nutsvoorzieningen en infrastructuur. Volgens De Jonge is netcongestie door de korte doorlooptijd voor netbeheerders een nog grotere uitdaging dan normale nieuwbouw. Hij dringt erop aan dat gemeenten in een zo vroeg mogelijk stadium hun netbeheerders contacteren.

Flexcity's

In de planvorming zorgen participatietrajecten en bezwaarschriften vaak voor vertraging. De Jonge wijst erop dat met de bouw van flexwoningen niet hoeft te worden gewacht tot besluiten juridisch onherroepelijk zijn. Opgeleverde flexwoningen die alsnog moeten worden verplaatst, kunnen terecht in een van de zogenaamde ‘flexcity’s’: gemeenten die lege kavels beschikbaar houden waar ze te allen tijde kunnen worden geplaatst. Met vijf gemeenten zijn daartoe inmiddels samenwerkingsovereenkomsten gesloten.

Opgestuwd

Volgens De Jonge wordt met een reeks maatregelen productie en plaatsing van flexwoningen opgestuwd. Hij verwacht in april een nieuwe tranche van de stimuleringsregeling bekend te maken. Ook ging op 1 januari van dit jaar de ‘regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen’ in, die investeerders meer zekerheid op vervolglocaties biedt. Ook wordt gewerkt aan een betere beeldvorming over en meert draagvlak voor flexwoningen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Wordt het niet weer eens tijd voor een echt ministerie van VROM? Met echte ambtenaren en een echte minister?
Hans Bakker
We moeten ook helemaal geen flex woningen willen bouwen. De allerbeste maatregel op dot moment is het aanpakken van de flexibele arbeidsmarkt. Arbeidsmigratie moet fors duurder worden voor werkgever. Dat betekent dat de werkgever een even hoog salaris moet betalen aan de arbeidsmigrant als aan de Nederlander. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland zal dan snel dalen en hele economische sectoren die nu beneden de kostprijs produceren, zoals de tuinbouw, zullen flink krimpen. Dan is de druk op de woningbouw snel verdwenen. Ik ben niet tegen arbeidsmigratie, maar Nederland heeft nu het meest flexibele arbeidsrecht van heel Europa. En dat werkt als een magneet voor lage lonen arbeid. De tweede maatregel is het komen tot een effectief vluchtelingenbeleid waar vluchtelingen echt mee geholpen zijn. Dat betekent dat het huidige claimrecht op asiel de prullenbak in moet. De derde maatregel is het afzwakken van de andere vormen van migratie.
Nico Bos
Gemeentes en wooncorporaties gingen met een dikke zak subsidie in het vooruitzicht naarstig op zoek naar afgekeurde woonlocaties waar een men met de Crisis Herstelwet alle wetsregels en verordeningen aan de laars kon lappen. Maar de realisatie blijkt inderdaad tegen te vallen omdat je mensen niet als vee in een hok kan opslaan maar een fatsoenlijk leefklimaat moet bieden. Goede woonlocaties die wel aan wetsregels kunnen voldoen komen niet in aanmerking voor tijdelijke flexwoningen want daar valt weer veel geld te verdienen.
Nico Bos
Precies, hier pleit Remkes ook voor. Dit kan je niet overlaten aan een zwalkende duizendpoot die van toeten noch blazen weet.
Advertentie