Chaos door fietsers in de stad
Nadat de overheid jaren heeft geprobeerd om burgers uit de auto op de fiets of in het ov te krijgen, is de fiets en de combinatie met treinreizen zo succesvol dat het beleid achter de voorzieningen voor fietsers aanloopt.
Het gebrek aan fietsparkeerplaatsen, -zeker rond de stations en in binnensteden- is voor veel gemeenten een onoplosbaar probleem. Dagelijks gaan toezichthouders op pad om ‘ruimte te creëren’: fietsen recht zetten, in rekken plaatsen en zonodig losslijpen en afvoeren naar het gemeentelijk depot, maar een dag later staat het weer propvol.
Thuisbezorgservice
In de meeste gevallen komen de eigenaren hun fiets overigens nooit ophalen bij de depots. Fietsdepot Amsterdam heeft een thuisbezorgservice: voor een tientje extra wordt de fiets met een busje thuisgebracht. Er is permanent een wachtlijst. Mobiele fietsenstallingen rukken snel op: op drukke dagen en centrale plekken kunnen zo in een handomdraai 300 extra fietsparkeerplaatsen worden gemaakt.
Opschalen houdt op
Nadat de overheid jaren heeft geprobeerd om burgers uit de auto op de fiets of in het ov te krijgen, is de fiets en de combinatie met treinreizen zo succesvol dat het beleid achter de voorzieningen voor fietsers aanloopt, zegt Ronald Kager, verkeersambtenaar in Deventer en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. De helft van alle treinreizigers komt op de fiets naar het station. ‘Het opschalen houdt een keer op, dat wordt nu duidelijk bij de grootste stations.’ Kager vermoedt dat oplossingen kunnen zitten in het realiseren van fietsparkeerlocaties bij alternatieve of nieuwe ingangen naar de perrons, in plaats van toenemende concentratie rond de hoofdingangen.
Excellente fietsvoorzieningen
Ook alternatieve stations kunnen wellicht een deel van het aanbod opvangen, vermoedt hij ‘op basis van excellente fietsvoorzieningen, fietsroutes of kleine en grote aanpassingen in de dienstregeling.’ Er moet meer beleid worden gemaakt op de combinatie ‘fiets-trein’ als samenhangend en elkaar aanvullend vervoerssysteem, betoogt hij. Dan zijn er naast het ‘eerste 24-uur gratis stallen’systeem meer mogelijkheden om te differentiëren naar bijvoorbeeld stallingsduur en station. Kager: ‘Dat vereist van alle partijen een bredere benadering dan de wat eenzijdige focus op stallingsvoorzieningen die we nu zien.’ September 2014 is zijn onderzoek afgerond, verwacht hij. ‘Er is nu al veel belangstelling voor.’
Lees het hele verhaal deze week in Binnenlands Bestuur nr. 5
Helaas zijn de fietsers de oorzaak van de chaos. Zij maken merendeels noch gebruik van (gratis) stallingsfaciliteiten, noch volgen aanwijzingen van toezichthouders daartoe op.
Bij stations is het gedrag een stuk beter, maar daar wordt je fiets ook verwijderd als je er een potje van maakt.