Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Eindpunt Hanzelijn moet Parijs worden'

Overijssels Statenlid Dick Buursink droomt van een directe treinverbinding tussen Zwolle en Parijs. Volgens hem maakt de Hanzelijn het mogelijk dat de eerste en laatste Thalystreinen vanuit Zwolle vertrekken en via Amsterdam hun weg vervolgen.

15 november 2012

Als het aan het Overijsselse Statenlid Dick Buursink ligt, valt er op de vertrekborden op station Zwolle voortaan ‘Gare du Nord’ te lezen. De provinciale PvdA zou graag  zien dat de trein vanuit Parijs met 200 kilometer door de polder raast, om vervolgens in Zwolle tot rust te komen.

Eerste en laatste

Het gaat daarbij om de Thalys, die op dit moment Amsterdam met Parijs verbindt. Buursink baseert zich hierbij op een al bestaand systeem in Frankrijk, waar TGV’s niet op een rangeerterrein van een grote stad komen te staan, maar bij wat kleinere steden in de regio, vanwaar ze ’s ochtends vertrekken. ‘De tweede trein vanuit Amsterdam vertrekt nu om kwart over acht’, vertelt Buursink. ‘Als diezelfde trein om half acht uit Zwolle vertrekt kunnen mensen uit het noordoosten van het land een stuk sneller in de Randstad zijn.’

Tijdbesparing

Dat is nu ook in Zwolle toepasbaar, omdat de nieuwe Hanzelijn snelheden tot 200 kilometer per uur mogelijk maakt. ‘Op dit moment scheelt de Hanzelijn nog niet heel veel tijd voor reizigers richting de Randstad, maar met die snelheid al gauw twintig minuten. En daarnaast sta je vanuit Zwolle binnen vier uur in Parijs.’ Die verhoogde snelheid wordt mogelijk dankzij een nieuw beveiligingssysteem dat op het spoor van de Hanzelijn is toegepast. Het duurt echter nog wel even voordat treinen daar echt met die snelheid mogen rijden, voorlopig blijft de begrenzer op 140 kilometer per uur.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Roland
Kenmerkende vorm van grootheidswaanzin bij de (provinciale!) PvdA. Hoeveel Zwollenaren moeten dagelijks aar Parijs? Is 140 km per uur te min voor Zwolle, waarbij de milieubelasting blijkbaar niet telt. Hoe staat het met het OV in de rest van deze provincie?
P. Bodenstaff
Lijkt me een uitstekend idee om daarmee een snellere verbinding van Zwolle naar Amsterdam en Rotterdam te maken en voor menig "noordeling" ook een rechtstreekse verbinding naar Parijs, zonder eerst per boemel naar Amsterdam te moeten.

Hoe meer het noorden "ontsloten" wordt hoe beter!
Jaap
Beste Roland, je komt zeker uit het hoger ontwikkelde westen?
Advertentie