Wasservice Peel en Maas: een vernieuwend antwoord op actuele maatschappelijke vragen
Wasservice Peel en Maas: een vernieuwend antwoord op actuele maatschappelijke vragen
Vrijdag 19 september 2014 is ‘Wasservice Peel en Maas’ officieel geopend. Een nieuw concept, voor en door inwoners van de gemeente Peel en Maas.
Hoe zorgen we voor een zinvolle (arbeidsmatige) dagbesteding voor mensen met een beperking en in ontwikkel- en werkervaringsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Hoe kunnen mensen met een zorgvraag langer thuis wonen en hun mantelzorgers werk uit handen genomen worden? Maatschappelijke vragen die op het oog weinig met elkaar te maken hebben, of toch wel?
Koplopergemeente Peel en Maas zocht naar vernieuwende initiatieven om antwoord te geven op deze vragen. Wasservice Peel en Maas is dit antwoord. De wasservice is een initiatief van vier partners, te weten zorginstelling Daelzicht , Gemeente Peel en Maas, professioneel wasser Synergy Health en netwerkorganisatie OZO. Het combineert dagbesteding met diensten voor zelfstandig wonende zorgvragers. En doordat de was op verschillende plaatsen in de gemeente ingeleverd kan worden, wordt ook nog eens het sociale contact bevorderd. En bovendien zijn de kosten van de huidige wasservice (individuele Wmo-beschikking) significant verlaagd met deze goedkopere algemene voorziening.
Collectieve was-/strijkservice en wascentrum
De Wasservice Peel en Maas biedt mensen de mogelijkheid hun was- en strijkgoed door een professionele wasserij te laten verzorgen. Het wasgoed wordt snel en schoon (thuis)bezorgd. De wasservice is er primair voor de meest kwetsbare mensen die dit niet meer zelf kunnen. Maar natuurlijk kunnen alle inwoners van de gemeente Peel en Maas gebruik maken van de diensten van de wasservice. Met als bijkomend voordeel: hoe groter het aanbod, hoe lager de vraagprijs.
Business case Companen
De samenwerking tussen partijen kreeg vorm onder begeleiding van Companen. op basis van een inventariserend onderzoek onder de inwoners van Peel en Maas zijn wij met betrokken partijen rond de tafel gegaan. De plussen en minnen voor alle betrokkenen zijn in kaart gebracht. Wij hebben dit uitgewerkt tot een winstgevend business model; een win-win-model voor alle betrokkenen (de burger voorop!). De basis onder het business model is de consensus van elke partij om een deel van de gerealiseerde bezuiniging te investeren in deze algemene voorziening. Het resultaat: een samenwerking die zowel financieel als maatschappelijk rendement oplevert.
De wasservice Peel en Maas leert hoe je via slimme samenwerking de (toekomstige) lokale behoefte bedient. Een voorbeeld ook hoe maatschappelijke opgaven met slinkende financiële middelen kunnen worden opgepakt. Geert Claessens en Wynand Hendriks vertellen u hier graag meer over.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.