Commissie wil meer oplossingen voor vervuiling en lawaai Schiphol
De commissie voor de milieueffectrapportage ziet graag dat in de plannen voor de nationale luchthaven ‘een alternatief’ wordt toegevoegd.
Voordat minister Barry Madlener (PVV, Infrastructuur) een definitief besluit neemt over toekomstige regels voor Schiphol, is het wenselijk dat hij op zoek gaat naar ‘meer oplossingen’ voor geluidsoverlast en vervuiling.
‘Alternatief’
Hij krijgt dat advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage. De commissie ziet graag dat in de plannen voor de nationale luchthaven ‘een alternatief’ wordt toegevoegd, met verdergaande maatregelen om lawaai en nadelige effecten op klimaat en luchtkwaliteit tegen te gaan.
Meer aandacht
Zo'n ambitieuzer scenario moet erop gericht zijn om de doelen die de overheid zelf heeft opgesteld sneller te halen. Sowieso vindt de commissie dat aan milieu-aspecten meer aandacht moet worden besteed.
Geluidsoverlast
In de procedures staat tot dusver vooral het verminderen van geluidsoverlast voorop. ‘Daardoor komt niet in beeld welke mogelijkheden er zijn om tot betere resultaten te komen voor de kwaliteit van de leefomgeving’, schrijft de commissie. Die suggereert bijvoorbeeld om niet alleen in te zetten op stillere vliegtuigen, maar binnen die categorie ook op schonere modellen die minder CO2, stikstof en fijnstof uitstoten.
Aantal vluchten
Dat het maximale aantal vluchten omlaag moet, staat wel vast. Momenteel geldt een gedoogconstructie voor maximaal 500.000 vluchten per jaar, maar de rechter heeft de overheid verplicht daar uiterlijk in maart 2025 mee te stoppen. Voor die tijd moet er dus een nieuw Luchthavenbesluit liggen. Madlener maakte vorige week duidelijk dat hij daarin tussen de 475.000 en 485.000 vluchten wil toestaan. Dat zijn er meer dan in eerdere plannen.
-minder lawaaïge vliegtuigen van alle maatschappijen
-het isoleren van woningen
-forse boetes bij het afwijken van vliegroutes
-zonodig het opkopen van woningen.