Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Berisping Friese ambtenaren verdeelt staatsrecht-experts

Mag de provincie Friesland haar ambtenaren verbieden om klimaatbrandbrieven te ondertekenen?

05 januari 2024
Zwijgende man
Shutterstock

Vier ambtenaren van de provincie Friesland ondertekenden in oktober een brandbrief waarin de overheid wordt opgeroepen meer te doen ter bestrijding van klimaatverandering. Na vragen van de BBB-fractievoorzitter Abel Kooistra werden ze door het Friese college van Gedeputeerde Staten berispt. Handelde het college daarmee correct?

Manager Natura 2000

ODBN
Manager Natura 2000

Strategisch Adviseur Mobiliteit met focus op OV

JS Consultancy
Strategisch Adviseur Mobiliteit met focus op OV

Vrijheid

Hoogleraar staatsrecht aan de universiteit Leiden  Wim Voermans is er op X (voorheen Twitter) duidelijk over. Het mag niet wat GS deden. ‘Ambtenaren hebben als ambtenaren de vrijheid van meningsuiting, zo is beslist bij de grondwetsherziening 1983. Beleid van #GS #Friesland om dat te ontnemen strijdt met de Grondwet’, schrijft hij.

Fout

Voermans verwijst bij zijn tweet naar een onderliggend Kamerstuk van midden jaren zeventig waarin staat vermeld: ‘Thans is de overtuiging gegroeid dat de grondwettelijke grondrechten voor een ieder gelden, ongeacht zijn verhouding tot de overheid, zodat ook de ambtenaar zich erop kan beroepen.’ Met andere woorden: ook ambtenaren mogen hun zorgen vrijelijk uiten, ook als die haaks staan op het gevoerde beleid van de overheid waar zij werkzaam voor zijn. Gedeputeerde Staten van Friesland zitten volgens Voermans met hun berisping dus fout.

Genuanceerder

Voor hoogleraar staatsrecht Hansko Broeksteeg (Radboud Universiteit) ligt de zaak genuanceerder. Hij benadrukt het met Voermans eens te zijn dat de vrijheid van meningsuiting een groot goed is, ook voor ambtenaren, maar wijst ook op artikel 10 uit de Ambtenarenwet (2017): ‘De ambtenaar onthoudt zich van het openbaren van gedachten of gevoelens of van de uitoefening van het recht tot vereniging, tot vergadering en tot betoging, indien door de uitoefening van deze rechten de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.’

Functie

Hoe moet dat artikel 10 nu in deze casus worden gelezen? Ondermijnt het ondertekenen van een brandbrief ‘de goede functionering van de openbare dienst’, in casu de provincie Friesland? Volgens Broeksteeg leert jurisprudentie dat de functie van de betrokken ambtenaren hierbij van belang is. Hoe lager zij in de organisatie staan en hoe minder zij inhoudelijk betrokken zijn bij het beleid dat zij in het openbaar kritiseren, hoe groter hun vrijheid.

Nauw betrokken

Een van de vier betrokken ambtenaren werkt bij de provincie als ecoloog, een ander als vergunningverlener Wet natuurbescherming, weer een ander als teamleider van het bureau Provinciale Waterstaat. Dat maakt, volgens Broeksteeg, dat ze inhoudelijk nauw betrokken zijn bij beleid dat hun oproep raakt. ‘Dat zal een rechter meewegen.’ Ten voordele van het kwartet is dan weer dat zij (met 4.500 andere ambtenaren) slechts hun naam onder een brandbrief zetten. Zij vielen niet in een persoonlijke tweet het klimaatbeleid van de provincie aan. Dat maakt de kwestie beduidend anders dan de schorsing van kritische ambtenaren die eerder op X het Midden-Oostenbeleid en het coronabeleid van de regering hekelden. Die schorsingen hielden voor de rechter stand.

Petten

Maakt het dan nog uit dat bij de brandbrief nadrukkelijk vermeld staat dat zij als privépersoon en niet in de hoedanigheid van ambtenaar de brief ondertekenden? Broeksteeg schiet in de lach. ‘Die verwisseling van petten vind ik altijd wat vreemd. Alsof je als privépersoon ineens een andere mening kunt hebben dan als ambtenaar. Bovendien staan zij in de lijst met hun functie als ambtenaar vermeld. Nee, ik denk niet dat dat voor de rechter als verzachtende omstandigheid zou kunnen gelden.’
 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
In Zweden staat in de grondwet dat ambtenaren hun mening mogen geven. Zij mogen ongehinderd contact zoeken met de pers. Geen enkel probleem daar. Dat zet dit soort kwesties toch in een wat ander daglicht. We zitten in een tijd waarin het politieke primaat is doorgeschoten en de politiek meer dan vroeger alleen om de politiek draait. En dat is niet om de inwoners en ons land. Meer mogelijkheden voor ambtenaren kan helpen dit land weer op de rails te krijgen. Zo veel besluiten zijn alleen nog maar politiek en niet inhoudelijk. Daar moeten we snel vanaf.
Daniël Koelikamp
Het lijkt er toch sterk op dat de heer Broeksteeg de brandbrief niet gelezen heeft als ik zijn reacties lees. Er staan verschillende foute aannames dan wel onjuistheden in. Om te beginnen het laatste punt over de ondertekening. Het is onjuist dat ze niet als ambtenaar ondertekenen. De brandbrief benadrukt juist dat de ondertekenaars dit doen vanuit hun ambtseed. Wat in de toelichting staat, is dat ondertekening op persoonlijke titel is en niet namens de organisatie waar je werkt. Dat is bewust zo vermeld, omdat het mandaat voor officiële standpunten vanuit bijvoorbeeld een provincie in de basis niet bij een ambtenaar liggen (tenzij dit bewust wel zo besloten is).

Verder lijkt de reactie van Broeksteeg te suggereren dat de ambtenaren van de provincie Friesland door de ondertekening van de brandbrief het beleid van hun eigen provincie aanvallen. Dit is echter totaal niet aan de orde als je de brief goed leest. Ten eerste gaat het om een brief gericht aan het kabinet en de Tweede Kamerleden. Ten tweede wordt er geen beleid bekritiseerd. Er staat zelfs letterlijk in de brief dat het goede beleid er wel is, maar dat de politiek dit goede beleid niet met de benodigde urgentie in uitvoering brengt. De brief vraagt er juist alleen om dat al genomen besluiten, democratisch tot stand gekomen wetgeving en eerder gemaakte afspraken door het kabinet en de Tweede Kamer alsnog worden uitgevoerd.

Dat brengt me ook op mijn laatste punt. Broeksteeg haalt artikel 10 uit de Ambtenarenwet aan. Met name het laatste deel van dit artikel is hier relevant, namelijk: '... indien door de uitoefening van deze rechten de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.’ Waar het bij dit artikel dus om gaat, is of de goede functionering van de functie van de betreffende ambtenaar, dan wel de hele openbare dienst (de provincie in dit geval) niet in redelijkheid zou zijn verzekerd door het ondertekenen van deze brandbrief. Broeksteeg zegt dat hier een risico zit, omdat een aantal ondertekenaars een functie hebben met nauwe raakvlakken tot het onderwerp van de brandbrief. Maar dat zou alleen een risico zijn als de brandbrief hun functie dan wel de openbare dienst waarvoor ze werken zou bekritiseren of benadelen. Als je de brandbrief goed leest, doet deze juist het tegenovergestelde. De brandbrief vraagt onder meer om een spoedige implementatie van de Natuurherstelwet. Snel herstel van de natuur is voor bijvoorbeeld een ecoloog juist volledig in lijn met zijn of haar functie en het beleid waar diegene voor staat. De brief is dus eerder ondersteuning van dan een gevaar voor. Dat geldt ook voor de provincie (of elke andere openbare dienst), want de brandbrief vraagt om urgente aanpak van de klimaat- en ecologische crisis. En elke provincie heeft het Klimaatakkoord ondertekend en is gehouden aan de Klimaatwet die daarbij hoort. De brief is dus ondersteuning van het beleid dat de provincie toch al uitvoert of moet uitvoeren. Zoals gezegd, vraagt de brief om het nakomen van al gemaakte afspraken en uitvoeren van al sinds 2009 meerdere keren genomen besloten (fossiele subsidies afbouwen). Zo bezien kan de conclusie dus niet anders zijn, dan dat de ambtenaren die deze brandbrief ondertekenen juist opkomen voor hun functie, hun openbare dienst en de samenleving als geheel. De verwijzing naar de uitspraak van de rechter in de Urgendazaak, die de overheid nadrukkelijk wijst op haar zorgplicht als het gaat om de bescherming van de mensenrechten bij de aanpak van de klimaatcrisis, benadrukt dit ook nog eens. Die zorgplicht geldt net zo goed voor provincies als voor het rijk. Zo bezien zou het zelfs juist een teken van goed bestuur zijn, als GS van de provincie Friesland ook zelf een dergelijke brandbrief zou ondertekenen.
Dik Boogerd
Duidelijk.
Gerrit Janssen
Het is maar goed dat de rechter en niet de heer Broeksteeg een beslissend oordeel uit kan spreken of in dit geval een ondertekening van een brief de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet meer in redelijkheid zou zijn verzekerd. Feit is daarbij dat de rechter hierbij nadrukkelijk bij de werkgever de eis neerlegt om aan te tonen dat door betrokkene de functie niet meer goed kan worden vervuld. Dat lijkt me in dit geval een zware klus voor gedeputeerde staten.
Hielco Wiersma
Dit is natuurlijk absurd. En je dan ook nog beroepen op een wetartikel waarbij de relatie ver zoek is en in deze situatie natuurlijk altijd ondergeschikt is aan de vrijheid van meningsuiting. GS Friesland is volledig de weg kwijt.
Biemie Janssen
Typisch voor alle populisten: de onafhankelijkheid van rechters en media betwisten en tegenstanders van opvattingen het zwijgen proberen op te leggen. Dat BBB het niet prettig vindt mag duidelijk zijn, maar ja wetenschappelijk bewijs dat de intensieve veehouderij schadelijk is voor natuur en mens is net zo min welkom. Dus stellen we de onafhankelijkheid van wetenschappelijke instituten ter discussie en dat terwijl er geen enkele partij zo nadrukkelijk wordt gefinancierd door de belanghebbende agri-bedrijven. Mag hopen dat we in dit land mogen blijven zeggen wat we denken, ook al is het tegen het zere been van vox populi, anders glijden we af naar een bedenkelijk niveau en is het omhooghouden van een blanco papiertje al genoeg is om je baan te verliezen!
PJ Westerhof LL.M MIM
In de jaren 70 verbaasde mij deze ambtenaren-meningsuiting al hogelijk.
Het had dan ook een hogelijk politiek-populistisch gehalte.
En het is in de tussenliggende jaren alleen maar verder ontspoort.

En ook nu ziet men dus weer de tegenstelling tussen (politiek) bestuur en ambtenaar.
De politiek heeft een mening, mede op basis van de input van deskundig ambtenaren.
De deskundig ambtenaren hebben geen persoonlijk oordeel maar leveren deskundig input, en voeren besluitvorming deskundig uit.
Evt. issues mbt. input of uitvoering worden via de lijn afgedaan.
Indien de deskundig ambtenaar daar moeite mee heeft kan deze wachten totdat de politieke wind wijzigt, danwel een andere functie zoeken.

Essentieel daarbij is dat de gekozen politiek geacht wordt namens de gemeenschap te spreken. Daartoe gemandateerd door de burger.
De niet-gekozen ambtenaar wordt geacht ten dienste van de gemeenschap te werken.

De deskundig ambtenaar heeft uitsluitend binnen diens functie een ambtelijk relevante deskundige mening.
Buiten diens functie is het een privé-persoon, met een privé-mening, al dan niet deskundig.

Als ambtenaar buiten de ambtelijke lijn ondertekenen van 'brandbrieven', deelnemen aan social media, en wat dies meer zij is derhalve volstrekt buiten de orde.
Als al-dan-niet deskundig privé-persoon ondertekenen evt. met tussen haakjes het non-descripte (Ambtenaar) is wat anders. Maar dan is men als ondertekenaar allicht minder relevant.

Deze discussie is overigens net zo merkwaardig als die over het privé-gebruik van door de werkgever *voor de uitvoering van het werk* beschikbaar gestelde middelen.
Advertentie