Antieke bestemming
De gemeente Den Bosch kan tot haar verrassing niets beginnen tegen een motorenreparateur die zijn garagebox als bedrijf gebruikt. Een oud bestemmingsplan is de boosdoener.
Lang wachten met het actualiseren van een bestemmingsplan is vragen om moeilijkheden. Den Bosch had ‘Uitbreidingsplan in onderdelen 1934 De Vliert c.a.’ volgens de oude Wet op de ruimtelijke ordening in 2006 al vijf keer geactualiseerd moeten hebben. Om onduidelijk redenen is men er niet aan toegekomen. Wanneer de gemeente de klus enkele jaren terug eindelijk ter hand neemt, begint zij met een inventarisatie. Zo voorkom je onder meer dat het nieuwe plan praktijken legaliseert die ter plaatse niet thuis horen.
Aan de Van Gilsstraat zitten twee bedrijfjes: motorkledingwinkel Wheely Wear en motorenreparatiebedrijf Wheely Care. De eerste steen van het bedrijfspand is gelegd in 1952. Zeven jaar later worden om het pand heen flats met garageboxen gebouwd op basis van een vrijstelling. Want volgens het dan al 25 jaar oude bestemmingsplan is de grond bestemd als ‘open terrein’. De garageboxen zijn bedoeld voor de flatbewoners.
Volgens Wheely Care-eigenaar Mike Hermsen hebben vóór de motorbedrijven een kolenhandel, bandenwinkel en een schildersbedrijf in het pand gezeten. Of zijn voorgangers de garageboxen ook gebruikten, is onbekend. In 2008 krijgen de motorbedrijven bezoek van een gemeenteambtenaar. De man krijgt een kopje koffie, maar blijkt al spoedig geen klant. Niet lang daarna worden de twee bedrijven gesommeerd de garageboxen niet langer te gebruiken voor bedrijfsdoeleinden.
Hermsen moet de motoren nu door de winkel naar de werkplaats duwen, terwijl de kledingwinkel opslagruimte moet inleveren. Wheely Wear en Wheely Care betwisten daarom de gemeentelijke last. Het wordt een juridische strijd waaraan een gewone sterveling geen touw kan vastknopen. Sinds 1934 zijn er zo veel regelingen bij gekomen en veranderd, dat de Raad van State met een juridisch mikado vaststelt welke bepaling uiteindelijk de doorslag geeft. Het is duidelijk dat het oude bestemmingsplan gebruik van de garages voor bedrijfsdoeleinden niet toestaat. Maar dit plan bevat geen gebruiksverbod.
Pas in 1996 heeft Den Bosch een gebruiksverbod neergelegd in de Bouwverordening. Zo’n verbod is, zo heeft de Raad van State al eerder gezegd, alleen van toepassing als de bestemming daadwerkelijk is verwezenlijkt. Omdat de grond ooit ‘open terrein’ is geweest, denkt de gemeente dat het gebruiksverbod van kracht is en Hermsen c.s. in overtreding zijn.
De Raad van State zegt nu dat de bestemming verwezenlijkt moet zijn op het moment dat het gebruiksverbod wordt ingevoerd. Dat was niet het geval, want in 1996 stonden er flats en garageboxen. Omdat er geen nadere voorschriften zijn overtreden, heeft de handhaver geen been om op te staan. Wheely’s raadsman Robin Visser hoopt dat de Raad van State nu ook het hoger beroep gegrond verklaart in de procedure over het nieuwe bestemmingsplan.
Vindplaats: LJN BL7012
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.