Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amsterdam-West wil scooter op rijbaan

Stadsdeel West en Centrum begint een proef om scooters op de rijweg te laten rijden om ongelukken op het fietspad te verminderen. Dat heeft Dirk de Jager (GroenLinks) gemeld.

10 februari 2012

Amsterdam-West wil volgend jaar de snorfiets verbannen van het fietspad. Nu zorgen scooters op het fietspad voor bovengemiddeld veel ongelukken en rijden ze vaak veel te hard.

Veilig

Het stadsdeel wil met de proef zorgen dat fietsers zich veilig, snel en comfortabel door de stad kunnen verplaatsen en tegelijkertijd de kans op tasjesroof door dieven op scooters verkleinen. 'Het aantal snorfietsen op fietspaden neemt enorm toe. Fietsers hebben daar last van. Dat ondergraaft ons fietsbeleid', aldus portefeuillehouder Dirk de Jager (GroenLinks). 'Ook jongeren moeten veilig kunnen fietsen. Scooters horen niet thuis op een vrijliggend fietspad. Die moeten de rijweg op.' De Jager wil daar snelheidsmetingen verrichten. ‘We gaan nog in overleg met de politie om hen te bewegen meer snelheidscontroles te doen en boetes uit te delen. Dat gebeurt nu ook, maar sorteert nog weinig effect.’


Centrum

Het stadsdeel start met de proef, omdat de minister geen helmplicht wil invoeren. Om ongelukken tussen snorfietsen en auto's te voorkomen wil het stadsdeel van de rijweg een 30 kilometerzone maken. 'Wij zijn daartoe bevoegd. Het gaat om de doorgaande weg tussen het Mercatorplein en de Rozengracht.' Het voorstel wordt in samenwerking met stadsdeel Centrum gedaan. 'De weg loopt door naar de Dam. Daar blijft de maximumsnelheid 50 kilometer, want daar is geen vrijliggend fietspad en rijden scooters al op de rijweg. Zij mogen natuurlijk maximaal 25 kilometer per uur rijden.'

Wiebes

Wethouder Eric Wiebes (VVD) is niet gecharmeerd van het voorstel. Hij wil niet dat het aantal 30 kilometerzones groeit en vreest dat het bus- en tramverkeer straks ook 30 kilometer moeten rijden. Ov-reizigers zouden dan de dupe worden. Maar dat gebeurt niet, volgens De Jager. 'Er zijn vrije trambanen, waar de bus ook overheen rijdt. Die kunnen dus in hun eigen tempo rijden.' Wiebes heeft zelf ook een proef met 65 kilometer scootervrij fietspad aangekondigd. 'Wij vinden dat een goed voorstel. We gaan nog met elkaar in overleg. We zitten dichtbij elkaar en delen de zorg over de doorstroming.'


Kosten

De proef in West en Centrum moet twee jaar gaan duren en begin 2013 van start gaan. De kosten zijn ongeveer 5 ton. 'Dat zit hem vooral in de aanleg van drempels voor de 30 kilometerzone.' De Jager hoopt dat er uiteindelijk wel een helmplicht komt. ‘We weten niet hoe dat loopt, maar gaan er niet op wachten. Anders zijn de fietsers het haasje.’ 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Nagel / Leidigevende
N.m.m. goede maatregelen. Moeten wat mij betreft landelijk worden ingevoerd. Ondertussen worden ook E- bikes een probleem. Steeds vaker ongevallen waarbij deze voertuigen betrokken zijn. E-bikes worden ook al opgevoerd zodat er gemakkelijk snelheden tot 35 km/u of meer zijn te behalen.
Roberto / Projectmanager
Ik kan me zo voorstellen dat iemand die de intentie heeft een overval te plegen zich niet zal laten stoppen door een scooterverbod op het fietspad.

Daarnaast twijfel ik er over of men een scooterverbod wel kan handhaven als het handhaven van een maximumsnelheid voor scooters blijkbaar niet lukt.

Of, om het anders te zeggen: ik zie veel technocratisch geneuzel in bovenstaand stuk om problemen op te lossen die ontstaan door een gebrek aan handhaving. Standaard overheidsreactie, geen oplossing van het probleem.
Rob Bijeman / verzuimadviseur gemeente Utrecht
Scooterdieven lachen hier natuurlijk om. Om de niet scooterdieven van het fietspad af te krijgen is een goede actie voor de fietsers, maar of de automobillisten hierop zitten te wachten vraag ik mij af. Ik ben het wel met Roberto eens dat veel strenger en harder gehandhaafd moet worden op onveilig scootergedrag, waaronder te hard en onveilig rijden. Ook hogere boetes en bij derde keer scooter inleveren zou geen gek idee zijn. Ook beter handhaven op schoolgaande kinderen, die vaak met drie rijen breed op het fietspad rijden en/of zonder licht.

Als fietser merk ik ook veel schofterig gedrag bij een aantal automobilisten, waar vaak bij geen voorrang toch door de automobilist wordt doorgedrukt. Het probleem is dus ook het zich niet houden aan de verkeersregels, het onvoldoende toezien op deze regels en de verhuftering van onze maatschappij.
Advertentie