Almere gaat verkeersstromen sociaal veilig clusteren
In Almere gaan ze autoverkeer, openbaar vervoer en fietsers zo dicht mogelijk langs elkaar laten rijden. Dat is het plan van wethouder Berdien Steunenberg. Exit eenzame fietspaden in het groen: sociaal te onveilig.
De gemeente Almere gaat nieuw aan te leggen busbanen, fietspaden en wegen clusteren en zo zichtbaar mogelijk maken. Dit om de sociale veiligheid te vergroten. ‘Iedere verkeersstroom houdt zijn eigen baan, maar een eenzaam fietspad, meanderend door lommerrijk groen is niet meer van deze tijd’.
Dat stelt wethouder verkeer Berdien Steunenberg (CDA) in een toelichting op haar deze week gepresenteerde mobiliteitsplan. Dit geldt als onderlegger voor de miljoenen tellende investeringen die Almere de komende jaren in het vervoersysteem zal moeten doen. Doel hiervan is om de geplande nieuwe wijken en de al bestaande stadsdelen onderling bereikbaar te houden en te maken.
Ingebedde verkeerstromen
De stad kenmerkt zich momenteel door een bijna totale scheiding van de verkeerstromen. Bussen rijden op hun eigen baan, auto’s hebben hun eigen wegen, fietsers zoeven over vrij liggende paden. En dat alles zoveel mogelijk ingebed in het landschap en omgeven door openbaar groen.
Te eenzaam in het groen
En daar zit volgens de wethouder nu net de kneep. Vooral de doorgaande paden liggen zo ver van het andere verkeer en zijn zo verstopt in het groen dat fietsers zich niet meer veilig voelen. ‘Bij het ontwerpen van de stad, meer dan 35 jaar geleden, had niemand kunnen bedenken dat de sociale veiligheid zo’n item zou worden. Er werd zelden of nooit een fietser beroofd’
Veel gekapt
Het zelfde geldt voor de reizigers in het ov. ‘De bushokjes staan vaak geïsoleerd en waren niet goed zichtbaar. Inmiddels hebben we al flink wat groen weggekapt en zijn de haltes zo enorm goed verlicht dat de mensen zich prettiger voelen’. Zelfs de buschauffeurs klaagden volgens Steunenberg over de 'groene tunnels' waar ze doorheen reden. ‘De bussen werden bekogeld door jongelui die net zo snel uit het groen opdoken als ze er weer in verdwenen.' Ook hier heeft de gemeente veel gesnoeid.
Verkeersveligheid voorop
Steunenberg benadrukt dat de verkeersveiligheid voorop blijft staan in Almere. De stromen blijven zoveel mogelijk gescheiden. ‘We gaan geen fietsers over de busbaan sturen natuurlijk. Het idee is dat de bussen in het midden rijden met de wegen en de fietspaden er direct naast. De verkeersdeelnemers kunnen elkaar dan goed in de gaten houden’.
Fietsen blijft fijn
Maar mensen die voor hun lol een stukje gaan fietsen dan, die rijden in de toekomst langs dieselbussen en in het lawaai van de auto’s. Nee zegt de wethouder, het onderliggende fijnmazige fietspadennet blijft in stand. Alleen kunnen mensen nu kiezen. Overdag kun je de recreatieve route nemen, ’s avond het geclusterde pad. ‘We maken het zelfs makkelijk, de hoofdroute krijgt een rode kleur asfalt dus je weet altijd waar je bent’.
Tegen onze zin in is in 2003 het open instap beleid ingevoerd, wij voorspelde toen al, alle daarna voorkomende X incidenten,
Het lijkt me beter het bij de politie bekende tuig aan te pakken en het groen met rust te laten.