Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Albert Heijn wordt koel

Een ouderwets staaltje polderen doorbrak de patstelling tussen supermarkten en milieudiensten. Albert Heijn dekt als eerste zijn koelkasten en vriezers af om energie te sparen.

05 februari 2010

Wie de supermarkt frequenteert, moet al steeds vaker een deur of plaat openklappen om een pak melk of een bak ijs in het wagentje te laden. Op initiatief van de samenwerkende milieudiensten van Amsterdam, IJmond en West-Holland (regio Leiden) gaat Albert Heijn als eerste concern in alle zeshonderd filialen in Nederland vrieskasten en koelmeubels afdekken. Daartoe is donderdag een convenant ondertekend.

 

Vóór het einde van 2011 dekt AH de vriesmeubels in alle filialen af, vier jaar later zijn alle koelwanden voorzien van deuren. In de moderne supermarktwinkel zijn vriezer en koelkast energieslorpers van formaat. Liefst zestig procent van het totale energieverbruik gaat op aan koude-energie. ‘Met een glazen plaat op de vrieskast en een deur in de koelkast daalt het energieverlies met 25 procent’, zegt Patrick Teunissen, beleidsadviseur energie van de dienst Milieu en Bouwtoezicht Amsterdam. De verwachting is dat andere supermarktconcerns het voorbeeld van marktleider Albert Heijn zullen volgen, aldus Teunissen.

 

Koopimpuls

 

Volgens de Wet Milieubeheer zijn bedrijven verplicht om alle energiemaatregelen te treffen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Onder aanvoering van Amsterdam hebben verschillende milieudiensten aangekondigd hierop strikt te zullen handhaven, maar de supermarkten verzetten zich hier tegen. Zij vreesden dat een deur of plaat letterlijk een barrière vormt voor de koopimpulsen van de hedendaagse supermarktbezoeker. Een langlopende procedure bij de Raad van State was het gevolg. ‘Twistpunt was de berekening van de terugverdientijd. Supermarkten kwamen met rapporten dat dergelijke energiemaatregelen zich niet in vijf jaar maar in 7,5 jaar zouden terugverdienen’, aldus Teunissen.

 

Een ouderwets staaltje polderen doorbrak de patstelling. Testen wezen uit dat het wel meeviel met de gevreesde tegenvallende koopimpulsen. ‘Vooral bij Albert Heijn speelt mee dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen als duurzaam ondernemer’, analyseert Teunissen. ‘Kijk maar naar het aanbod van biologisch vlees of het gebruik van stille vrachtwagens voor aanvoer van de producten.’ Albert Heijn treft ook bovenwettelijke maatregelen, zoals het aanbrengen van ledverlichting in de koelapparatuur. Het convenant biedt ook andere milieudiensten in Nederland de ruimte mee te doen en vooral ook andere supermarktconcerns toe te treden. Deka zit op het vinkentouw en is bezig met proeven in winkels, aldus Teunissen.

 

‘We zijn er op een elegante manier uitgekomen met het bedrijfsleven’, zegt Teunissen. ‘al hebben we wel ingeleverd op de datum van 1 januari 2010. We bieden supermarkten gelegenheid om rekening te hou den met afschrijving van de bestaande koelapparatuur of toch al geplande verbouwingen. De grote winst voor het milieu is dat de maatregelen direct landelijk worden ingevoerd.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie