Bezwaar maken én afhandelen met legal tech
WOZ-bezwaren stromen weer binnen bij gemeenten.
De WOZ-bezwaren stromen sinds vorige maand weer binnen bij gemeenten. Zeker nu de WOZ-waarde voor veel burgers flink is gestegen en commerciële bezwaarbureaus hier slim op inspelen. Voor gemeenten en belastingsamenwerkingen is het afhandelen van deze grote hoeveelheid aan bezwaren een pittige uitdaging. Bovendien is het een enorme kostenpost, mede door de proceskostenvergoeding in het geval de burger in het gelijk wordt gesteld. Inmiddels wil de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst gemeenten tegemoetkomen met een aantal maatregelen, om zo het verdienmodel van de bezwaarbureaus minder aantrekkelijk te maken. Dat neemt niet weg dat de werkdruk bij gemeenten en belastingsamenwerkingen om de bezwaren af te handelen al een aantal jaren onevenredig groot is en zal blijven.
Eerder schreven we al dit artikel over bezwaar maken via een voice-assistant. Het leek wellicht nog zo ver weg voor u ten tijde van schrijven, maar door de razendsnelle ontwikkelingen op dit gebied, waarschijnlijk binnenkort realiteit. “Hey Google/ChatGPT, ik heb vandaag een WOZ-beschikking van de gemeente ontvangen. Ik heb geen idee of er reden is tot bezwaar, wil jij dit controleren? Als er reden is om bezwaar te maken, mag je dit direct doen. Heb je daar vragen over? Tussen 17:00 en 18:00 uur ben ik bereikbaar. En oh ja: doe het zo voordelig mogelijk.”
Het blijft dus noodzakelijk voor gemeenten om de toenemende automatisering en inzet van ‘legal tech’ aan de kant van de burger, waarmee goed onderbouwde bezwaren automatisch ingediend kunnen worden, voor te blijven. Hoe? Juist, door diezelfde automatisering, ofwel de inzet van legal tech. En door het inzetten van juristen die slim kunnen samenwerken met deze techniek. Uiteraard met ruimte voor persoonlijk contact en maatwerk in de geautomatiseerde processen. Deze digitale systemen zijn al beschikbaar en verlagen niet alleen de werkdruk drastisch, maar zorgen ook voor een significante verbetering van de dienstverlening. De invoering van digitale toepassingen met een 'human in the loop’, waarbij het beste van twee werelden wordt gecombineerd, zorgt ervoor dat de burger beter kan worden geholpen dan zonder deze digitale toepassingen.
De burger centraal
Een goed digitaliseringproces komt de burger, de professionals, de overheid en de (juridische) kwaliteit ten goede. Dat geldt zeker ook voor het eerdergenoemde bezwaarproces: met een digitaal proces dat de burger centraal zet, zijn enorm veel voordelen te behalen voor zowel burgers als voor professionals bij de gemeenten of belastingsamenwerkingen.
Dat is goed nieuws en tegelijkertijd een noodzakelijke stap vooruit. De invloed van digitalisering en technologische ontwikkelingen op de juridische afdelingen van gemeenten is groot en zal in de nabije toekomst verder toenemen. Juridische afdelingen die niet goed voorbereid zijn op deze nieuwe werkelijkheid, worden belemmerd in het maken van goede strategische keuzes. Het aantal burgers dat het handelen van de overheid in twijfel trekt, blijft steeds verder groeien en met een goed digitaliseringsproces kan het vertrouwen van burgers juist weer vergroot worden.
Innovatie
Hoe zet je dan de stap om tot zo’n proces te komen? Het gebrek aan tijd en middelen om aan innovatie te werken, is een bekend probleem voor juridische afdelingen binnen gemeenten. Dat is zonde: legal tech en de inzet van tech-savvy juristen biedt een scala aan mogelijkheden om het functioneren van juridische afdelingen te ondersteunen. De toenemende stroom bezwaarschriften waar gemeenten nu mee overspoeld worden, is bij uitstek een uitdaging die met behulp van legal tech bestreden en zelfs geoptimaliseerd kan worden.
Oplossingen: voor burgers én gemeenten
Wij bieden oplossingen voor de korte én de lange termijn om u te ondersteunen in het afhandelen van WOZ-bezwaren. Zo kunt u bij ons goed opgeleide WOZ-juristen inhuren die direct inzetbaar zijn en kunnen helpen bij een snelle en kwalitatieve afhandeling. Ook kunt u de stroom aan bezwaarschriften laten afhandelen door de combinatie van een WOZ-jurist ondersteund door slimme legal tech toepassingen.
Op de langere termijn kunnen wij u helpen om het proces aan de voorkant, dus al bij het indienen van het bezwaar, makkelijker te maken. Legal tech biedt de mogelijkheid om een eenvoudig, geautomatiseerd systeem in te richten voor burgers: zij worden digitaal geholpen en geadviseerd bij het indienen van een bezwaarschrift. Dit maakt de stap naar de gemeente toegankelijk; minstens zo toegankelijk als de stap naar een no cure no pay-bureau. Burgers kunnen met behulp van een dergelijk systeem ingelicht worden over de slagingskans van hun bezwaar en als er kans van slagen is, wat de financiële gevolgen dan zijn. Vaak valt door verlaging van de WOZ-waarde de belastingheffing maar een heel klein beetje lager uit en is het voor de burger mogelijk de moeite niet waard. Op deze manier kunt u de instroom aan bezwaren indammen. En kunt u meer tijd en aandacht besteden aan de ingewikkeldere zaken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen doen?
Ga eens vrijblijvend met ons in gesprek.
Contact opnemen kan altijd met:
- Jeroen Müller | Directeur Innovations & Concepts
- Michel te Riele | Business Unit Director Lokale Overheid
Auteurs:
Kelcey Lisapaly | Consultant Legal Tech bij EIFFEL
Nicole Hendriks | Business Unit Director Lokale Overheid Zuid bij EIFFEL
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.