Advertentie
financiën / Nieuws

Woonlasten stegen jaarlijks ruim 4 procent sinds 2018

De ozb steeg jaarlijks met 3,7 procent en de afvalstoffenheffing steeg het hardst, blijkt uit onderzoek van het COELO.

09 maart 2022
ozb
Shutterstock

De gemeentelijke woonlasten zijn sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen gemiddeld met meer dan 4 procent per jaar gestegen. Dat meldt het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen. De afvalstoffenheffing was de snelste stijger.

Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

JS Consultancy
Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

Directeur Operatie en Beheer

Bestman - Bestuur & Management in opdracht van Waterschap Limburg
Directeur Operatie en Beheer

Een meerpersoonshuishouden betaalt in 2022 gemiddeld 904 euro. In vergelijking met 2018, toen de vorige gemeenteraadsverkiezingen plaatsvonden, is dat 134 euro meer. Die ontwikkeling loopt uiteen van de voormalige gemeente Beemster (die dit jaar samenging met Purmerend) waar eigenaar-bewoners 1,7 procent jaarlijks minder zijn gaan betalen, tot aan Ermelo, waar de woonlasten jaarlijks met 12,8 procent stegen.

Afvalverwerkers

De onroerendezaakbelasting (ozb) steeg 3,7 procent per jaar, de afvalstoffenheffing 6,2 procent en de rioolheffing 1,8 procent. ‘Woningen zijn flink duurder geworden, maar ter compensatie daarvoor verlagen gemeenten hun ozb-tarieven’, schrijft het COELO. Huiseigenaren betalen dit jaar gemiddeld 380 euro aan ozb.

De afvalstoffenheffing steeg het sterkst. Een meerpersoonshuishouden betaalt gemiddeld 317 euro. Er zijn meerdere oorzaken voor de sterke stijging: het rijk verhoogde de afvalstoffenbelasting met 139 euro in 2019 en afvalverwerkers berekenen dit door aan gemeenten. En plastic en papier leverden in de jaren na de verkiezingen minder op dan in de jaren ervoor.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Alle gemeentelijke heffingen gewoon afschaffen en vervangen door één gemeentelijke ingezetenenheffing. Voor bedrijven een andere vergelijkbare methode hanteren (bijv. via aantal arbeidsplaatsen en omzet). Dat is veel eenvoudiger en goedkoper. Bovendien kunnen de 'dure' gemeentelijke arbeidsplaatsen worden gebruikt in/overgeheveld naar de private sector. Hetzelfde geldt bij de inkomstenbelasting voor het huurwaardeforfait, uiteraard tevens gelijktijdig met huurverlaging. Simply the best!
Advertentie