Wie betaalt de brand in De Punt?
De gemeente Tynaarlo legt zich niet neer bij de beslissing van de minister van Binnenlandse Zaken om de gemeente niet financieel tegemoet te komen in de nasleep van de brand bij De Punt, iets meer dan een jaar geleden.
De brand in De Punt voldoet volgens minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) niet aan de definitie van ramp of zwaar ongeval. Volgens de wet is er sprake van een ramp of zwaar ongeval bij een ‘gebeurtenis waardoor een ernstige verstoring van de openbare veiligheid is ontstaan, waarbij het leven en de gezondheid van vele personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad, en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisaties van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.’
Impact
Burgemeester Frank van Zuilen van de gemeente Tynaarlo, waar De Punt onder valt, vindt dat de minister de brand, waarbij drie brandweerlieden omkwamen ‘flexibeler moet benaderen: wat voor een heel grote plaats een relatief klein ongeval is, kan voor een kleinere plaats als Tynaarlo een grote impact hebben.’
Schaal van gemeente
De kosten van de brand bedragen ongeveer 850.000 euro, wat volgens Van Zuilen neerkomt op dertig euro per inwoner. ‘Dat is gigantisch’, zei hij onlangs tegen RTV Noord. ‘Je moet het op de schaal van de gemeente bekijken.’ Tynaarlo gaat tegen de beslissing van de minister in beroep en zal vervolgstappen ondernemen als het verzoek voor financiële bijstand ook voor de tweede keer wordt afgewezen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.