Advertentie
financiën / Nieuws

Minder administratieve rompslomp voor gemeenten met 'vastgoedgetal'

Vervang de WOZ-waarde door een vastgoedgetal dat uitgaat van de perceel- en woonoppervlakte, dat bespaart gemeenten veel administratieve rompslomp.

12 februari 2013

De WOZ-waarde die de grondslag is voor de onroerendezaakbelasting (ozb) moet worden vervangen door een vastgoedgetal. Dat zou een stuk minder administratieve rompslomp betekenen voor gemeenten. Dit pleidooi houdt VBO Makelaar, brancheorganisatie voor makelaars en taxateurs, in een dinsdag gepresenteerd rapport.

Vloer- en perceeloppervlak
De brancheorganisatie vindt een vastgoedgetal een eerlijker alternatief, omdat het los staat van fluctuaties in de vastgoedmarkt. Het wordt gebaseerd op een aantal meetbare objectieve gegevens zoals vloer- en perceeloppervlak. ,,Als de OZB-heffing voor iedereen eerlijk en transparant wordt berekend, kan dat een flinke besparing aan bezwaarschriften en administratieve rompslomp opleveren voor gemeenten. Tel uit je winst'', zegt directeur Hans van der Ploeg van VBO Makelaar.

Doorn in het oog
De WOZ is de makelaars al jaren een doorn in het oog. Vorig jaar werden er maar liefst 182.000 bezwaarschriften tegen ingediend. VBO Makelaar wijst erop dat de marktwaarde van woningen en de WOZ-waarde door de veranderingen op de woningmarkt sterk uiteenlopen.

Herverdeling over woontypen
Met een vastgoedgetal als grondslag blijft het totaalbedrag aan heffingen gelijk, zegt de brancheorganisatie. Wel is er sprake van een herverdeling over alle woningtypen. ,,Zo gaan huurders ook weer ozb betalen omdat ook zij ruimte consumeren, verhuurders gaan minder ozb betalen.'' Twee derde van de woningen behoort dan tot de ,,lichte verliezers''. Maar een derde van de bewoners gaat aanzienlijk minder betalen.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kritikus / Geen Hagenees
De OZB-heffing op basis van de WOZ-waarde is altijd een flinke melkkoe geweest voor de gemeenten. Nu de prijsdaling van woningen structureel dreigt te worden, geeft deze koe minder melk. Dus schakelt men opeens over naar een andere berekeningsgrondslag, Het liefst een vaste die niet gevoelig is voor prijsfluctuaties. De eigen woningbezitter is opnieuw de klos, want weer hogere belastingaanslag.
Marcel / criticus
Klare onzin J.Kop ... het maakt gemeenten niet uit hoe hoog of laag de waarde van panden is; je past het tarief aan op het waardeniveau en je krijgt toch je OZB opbrengst. Deze opbrengst is niet/minder afhankelijk van de waarde, maar wordt uiteindelijk bepaald door het tarief dat je hanteert ... en tegen het tarief kan geen bezwaar worden aangetekend.

Wel typisch dat deze discussie (nu weer door VBO) wordt gevoerd in een dalende markt... toen de prijzen méde door VBO !!!! de pan uit rezen, hoorde je ze niet.

En wat denk je dat het gevolg is van het stelsel dat zij voor staan? Ze realiseren zich niet dat je te maken hebt met de publieke sector en daarin werkt het anders dan in het marktje waarop zij opereren. Welke criteria je ook hanteert voor waardevaststelling c.q. belastingheffing... tegen elke die je gebruikt, zul je bezwaarmogelijkheden moeten bieden... en ze zeggen het zelf!!!!

2/3 wordt er slechter van!!!!

Ze ondergraven hun eigen stellingen.
secretaris / secretaris
Citaat: "Het wordt gebaseerd op een aantal meetbare objectieve gegevens zoals vloer- en perceeloppervlak."

Dat betekent dat een groot krot evenveel betaalt als een keurige woning in een goede buurt die even groot is.

Is dat objectief?



Citaat 2: "Wel is er sprake van een herverdeling over alle woningtypen. ,,Zo gaan huurders ook weer ozb betalen omdat ook zij ruimte consumeren, verhuurders gaan minder ozb betalen.'' Twee derde van de woningen behoort dan tot de ,,lichte verliezers''. Maar een derde van de bewoners gaat aanzienlijk minder betalen."



Toe maar: schuif een deel van de op te halen opbrengst maar weer naar de huurders. Aan die onzin was nu net enige jaren terug een einde gemaakt. Bovendien betekent dit dat eigenaar-bewoners, die dus zowel eigenaar als gebruiker zijn, veel meer gaan betalen. Dit voorstel is alleen bedacht om de commerciele verhuurders te bevoordelen. Immers: een deel van de opbrengst komt dan i.t.t. nu, weg bij de gebruikers van woningen.

Het wordt tijd dat men alle belastingen, retributies, heffingen en wat er nog meer is, puur geheven om het feit dat men ergens woont, afschaft en dit compenseert via een eerlijkere inkomstenbelasting. (Of veel schijven of een glijdende progressieve schaal) Het zal heel wat uitvoeringskosten besparen.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Oplossingen kunnen zijn (in willekeurige volgorde):

1. relateer de OZB aan het aantal m3 van een woning of pand.

2. hef deze belasting aan de hand van het aantal bewoners van een woning of

3. breng deze belasting onder de loon - c.q. inkomstenlasting en verdeel deze opbrengst via een bepaalde sleutel over de 408 gemeenten.

OZB-opbrengsten worden gebruikt voor de algemene voorzieningen in een gemeente. Het is derhalve geenszins redelijk dat deze belasting alleen maar moet worden opgebracht door eigenaren van woningen en/of ander vastgoed. Huurders maken ook gebruik van deze algemene voorzieningen.
criticus
de waardebepaling WOZ is inderdaad lastig. Ook de rechtspraak is hierin verschrikkelijk, wat weten rechters nu van vastgoed?

Burgers maken er misbruik van: claimen bijvoorbeeld (echt gebeurd!) dat de WOZ waarde van 2ton teveel is, vinden dat het zelf 90.000 is, maar ondertussen staat op funda hetzelfde te koop aangeboden voor 3,5 ton. En die burger wint dan ook nog bij de rechter... Snapt u het?
Jeroen Louis / Strategisch adviseur Schieland en de Krimpenerwaard
En al die ' lichte verliezers' (maar liefst een derde van alle betalers plus de huurders) gaan geen bezwaar indienen?



Advertentie