Advertentie
financiën / Nieuws

'Prognose verkeersgroei onrealistisch'

Minister Melanie Schultz baseert zich volgens Milieudefensie op verkeerde progrnoses bij wegenbouwprojecten.

25 november 2013

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) baseert zich bij haar besluit over wegenbouwprojecten, zoals de Blankenburgtunnel bij Rotterdam, op een onrealistisch grote verkeersgroei. Daardoor worden verkeerde keuzes gemaakt.

Te gunstig voorgesteld
Dat staat in een rapport van het onderzoeks- en adviesbureau CE Delft in opdracht van Milieudefensie, Natuurmonumenten en de Natuur- en Milieufederaties van Zuid-Holland, Brabant, Utrecht en Gelderland. Volgens de onderzoekers worden de noodzaak en de baten van nieuwe snelwegen te gunstig voorgesteld en verkeerde prioriteiten gesteld.

Laag en hoog scenario
Schultz bestrijdt de kritiek. Sinds 2011 hanteert haar ministerie een scenario met een laag en een hoog groeiscenario. Alle projecten, ook die van vóór 2011, blijven binnen die bandbreedte, laat een woordvoerster weten.

Groei afgevlakt
In het onderzoek is de werkelijke ontwikkeling van verkeer vergeleken met de toekomstscenario’s die gebruikt worden bij de besluitvorming over nieuwe snelwegen. CE Delft concludeert dat er veel minder auto’s op de snelweg rijden dan in de gebruikte toekomstscenario’s werd verwacht. De groei van het verkeer is namelijk al ruim voor de aanvang van de economische crisis sterk afgevlakt.

Besluiten herzien
De natuur- en milieuorganisaties vragen de minister en de Tweede Kamer de besluiten over nieuwe snelwegen te herzien. Het onderwerp staat maandag op de agenda van de Kamer. GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren riep Schultz zondag op opnieuw door te rekenen of al haar asfaltplannen wel nodig zijn. ,,We moeten niet bouwen voor de leegstand, alleen om wegwerkers aan het werk te houden of vanwege de verkiezingsbeloften van de minister.''

Laatste inzichten
Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat Schultz de lijst met geplande wegen opnieuw tegen het licht houdt. ,,We kunnen ons geld voor wegen maar één keer uitgeven, dus dat moeten we besteden op basis van een realistisch beeld en de laatste inzichten.''

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin / ZZP
Vanaf 1970 zijn de laagste inkomens gedaald met 30%. De huren zijn zo ongeveer verdubbeld. De ziektekostenverzekering en de energie zijn verdriedubbeld. De mensen met de laagste inkomens kunnen al geen auto meer betalen. Sommige economen voorspellen dat we niet meer volledig uit deze crisis komen, maar in een permanente staat van slecht lopende economie zullen verkeren. Al deze zaken laten zien dat meer of bredere wegen niet nodig zijn. Trouwens, als na deze crisis de bedrijven eens worden gedwongen om personeel met een veelvoorkomende opleiding uit de directe omgeving te halen? Dan kunnen ze met fiets of bus naar het werk en hoeven ze niet in peperdure auto of trein.
Advertentie