VVV tevreden over suggestieve asperge-clip
Suggestief en prikkelend, noemt Marcel Knols van de gezamenlijke VVV's in Limburg het filmpje waarin een blonde dame een asperge in de mond neemt als reclamespot.
'Licht pornografisch' wil directielid Marcel Knols van de samenwerkende VVV's in Limburg het videootje waarin een blonde dame 'en profil' een asperge in de mond neemt niet noemen. Verder dan de kwalificatie 'enigszins suggestief' en 'prikkelend' gaat hij niet. Het CDA in de provincie spreekt van een opmerkelijke 'insteek'.
Prijs gewonnen
Het filmpje maakt onderdeel uit van een campagne om toeristen naar Limburg te trekken. 'De sterke punten van de provincie komen erin naar voren', aldus Knols, zoals Liefde voor eten, Liefde voor kinderen en Liefde voor het grenzeloze. 'In 2010 heeft de fotocampagne in Berlijn zelfs een prijs gewonnen'. Hij vindt de campagne dan ook bewezen succesvol.
Reuring
Het begon met foto's in abri's en nu is er dus voor de landelijke televisie een videovariant die niet onopgemerkt blijft. Vooral het videootje 'Liefde voor de tong' van de dame met de asperge doet het goed. In zes dagen tijd werd de video ruim 18 duizend keer bekeken. Op de video 'liefde voor kinderen' uit dezelfde serie is tot nu toe slechts 150 keer geklikt. De gezamenlijke VVV's zijn dan ook tevreden over het resultaat.
Kom naar Limburg
Maar als de video prikkelend bedoeld is, wat wordt er dan met deze video precies geprikkeld? Knols: 'Nou, dat we hier heerlijke asperges hebben. Er zit duidelijk ook iemand anders aan de andere kant van de tafel. Het is hier gezellig, dus kom naar Limburg'.
Oesters
De clip zorgt in ieder geval voor een hoop 'reuring in de tent', aldus Knols. Sommige mensen vinden de video grappig. 'Zouden ze ook moeten doen met oesters'. Anderen zijn minder vleiend. 'Grof', 'vies' of 'gruwelijk fout', zijn nog milde reacties die onder de video zijn te lezen. Knols tilt er niet zo zwaar aan. De bewoordingen die mensen kiezen om hun ongenoegen kenbaar te maken zijn vaak minder vlijend dan het filmpje, vindt hij. 'wie verwijt hier nu wie iets, denk ik dan'.
Variatie met banaan
Op youtube is inmiddels door onbekenden een serie variaties op de aspergevideo geplaatst. De asperge is daarbij vervangen door een banaan, een ijsje en een bus slagroom. De begeleidende tekst op de video's is dezelfde en ook het logo van de Limburgse VVV wordt gebruikt. Knols wil benadrukken dat deze filmpjes niet van de VVV afkomstig zijn. 'Dat is ook helemaal niet logisch, wat heeft Limburg nou met ijsjes of met een banaan', haast hij zich te zeggen.
Breezer
Het CDA in de provincie vindt dat de VVV een opmerkelijke 'insteek' kiest met de reclamespot, maar vindt dat het moet kunnen. 'De VVV moet met haar spotjes trachten mensen positieve associaties bij Limburg te laten hebben. Of dit op deze manier lukt, kan ik niet beoordelen. Dat zal achteraf moeten blijken', reageert fractievoorzitter Martijn van Helvert. 'Als deze spot opzichzelf zou staan denk ik dat men moest waken voor het feit dat asperges - en daarmee Limburg - het imago dat aan Breezers kleeft, naar zich toe trekt. Maar dat is door de serie niet het geval. Spraakmakend is het in ieder geval. Dat heeft de VVV-Limburg bereikt.'
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het zijn vaak de kleine dingen die de connaisseur in vervoering brengen. Natuurlijk is dit suggestief en zinneprikkelend en bovendien ook als zodanig bedoeld. Ik herinner me de reclame indertijd van een Magnumijsje dat door de rode lippen van een dame werd omsloten. Waarom in beide gevallen juist een dame en niet een vent die gretig zijn tanden in de bewuste lekkernijen zet?
Of de bewuste reclameuitingen van goede smaak getuigen laat ik hier in het midden.