'The Truth about Amsterdam' wint Citymarketing award
Het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) heeft uit handen van jurylid Loek Hermans de Citymarketing Innovatie Award in ontvangst genomen tijdens de Citymarketing Innovatiedag 2010. Het evenement werd georganiseerd door de stichting Netwerk Citymarketing Nederland. Het initiatief ‘The Truth about Amsterdam’ won de prijs omdat een Amerikaanse ‘aanval’ op het imago van Holland en Amsterdam op een slimme, verrassende en succesvolle manier werd omgezet in wereldwijde gratis publiciteit en versterking van de saamhorigheid binnen de stad.
Toen de conservatieve Amerikaanse televisiepresentator Bill O'Reilly vorig jaar geen spaan heel hield van onze 'anarchistische, door drugs en criminaliteit vergeven' hoofdstad, sloegen zogenaamd twee Amsterdammers terug met een YouTube-filmpje. In 'The Truth About Amsterdam' ontkrachten zij een paar hardnekkige mythes met cijfers van het CBS. Het percentage van de bevolking dat ooit softdrugs gebruikte: 40,3 procent in de VS tegen 22,6 procent in Nederland. Drugsgerelateerde doden per miljoen inwoners: 38 in de VS, 2,4 in Nederland. Het filmpje werd in een maand tijd 300.000 keer bekeken.
Guerrilla marketingtechnieken
Uiteraard zat het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau achter het filmpje. De jury was unaniem in haar oordeel, zoals bleek uit het juryrapport:'Een geniale meesterzet in crisismanagement, waarbij guerrilla marketingtechnieken met virale internetfilmpjes worden gebruikt op een manier die zelfs de gezaghebbende O’Reilly pijnlijk in het defensief heeft gedrongen. Simpelweg door de harde feiten en zachte beelden van onze hoofdstad met Amsterdams lef te presenteren'.
Genomineerden
Voor de Innovatie Award waren drie organisaties genomineerd: Marketing Groningen met het project Spot op Groningen, een totaalcampagne waarbij mensen vanuit hun eigen huis TV commercials kunnen maken voor Groningen, Marketing Drenthe met Proefwonen in Drenthe: ‘sampling’ maar dan als gebiedsmarketing instrument en de uiteindelijke winnaar het ATCB met het project ‘The Truth about Amsterdam’.
Bekijk hier het filmpje 'The Truth about Amsterdam’
Zo'n 6 miljoen drugsdoden in Nederland? Dat lijkt me toch een beetje aan de hoge kant.
Redactie, er is een verschil tussen procenten en absolute getallen.