Topambtenaren Rotterdam raken bonus en leaseauto kwijt
De gemeente Rotterdam bezuinigt flink op haar topambtenaren. Een bonus kunnen ze voortaan op hun buik schrijven, het gebruik van een leaseauto wordt flink aan banden gelegd en hun aantal wordt verminderd.
De gemeente Rotterdam bezuinigt flink op topambtenaren. Het aantal directeuren vermindert, bonussen zijn per direct afgeschaft en vanaf dit najaar wordt het aantal leaseregelingen gehalveerd.
Niet meer met leaseauto op vakantie
GroenLinks had het anderhalf jaar geleden al eens voorgesteld in de raad, maar die motie haalde het toen niet. Nu kondigt de gemeente aan het aantal leaseregelingen voor ambtenaren fors terug te brengen. GroenLinks-fractievoorzitter is dan ook blij met het voorstel. ‘In tijden van bezuinigingen kun je niet uitleggen dat ambtenaren op de kosten van de gemeenschap met een leasewagen op vakantie gaan.’
Personeelsbestand uitgedund
Het terugbrengen van het aantal leaseregelingen is slechts een van de maatregelen die wethouder Richard Moti (PvdA) treft in de bezuinigingen op het topkader van de gemeentelijke organisatie. De afgelopen jaren was het personeelsbestand al met 2000 arbeidsplaatsen uitgedund. Volgens de wethouder is dat zonder gedwongen ontslagen gebeurd. ‘Al kunnen we dat niet uitsluiten. Als na twee jaar geen nieuwe baan is gevonden, volgt toch ontslag.’
Bonussen per direct geschrapt
Maar als je de werkzekerheid afneemt, moet je als wethouder er ook alles aan doen om ook andere dingen te versoberen, sprak Moti af met de vakbonden. ‘We hebben de regeling voor de topkaders versoberd. Normaal kregen die bij het behalen van hun doelen een bonus van 15 procent bovenop hun salaris. Dat wordt per direct geschrapt. De afgelopen twee jaar hadden we de bonussen al bevroren.’
Ruim half miljoen besparing
Hoeveel daarmee wordt bespaard is natuurlijk variabel, aangezien niet zeker is of een topambtenaar zijn doel wel zou halen en daarmee zijn bonus. Maar Moti wil best vanuit het gemiddelde salaris van een directeur in de gemeente Rotterdam rekenen: ‘Gemiddeld verdient een directeur 120 duizend euro en 15 procent daarvan is 18 duizend euro. Als iedere directeur zijn bonus zou halen, is dat 38 keer 18 duizend euro, dus ruim een half miljoen.’
Rechten topfunctie niet meer naar persoon
De gemeente Rotterdam telt dus 38 directeuren. Dat waren er voor de reorganisatie nog 60, vertelt Moti. In het kader van de topkaderregeling is ook de vanzelfsprekendheid dat rechten die bij een topfunctie horen niet meer aan de persoon, maar aan de functie worden gekoppeld. ‘Door het behoud van die rechten bij een overstap naar een andere functie hebben we een streep gezet.’ Moti wijst erop dat maar een persoon bij de gemeente Rotterdam boven de WNT-norm van minister Plasterk zat. Van collega-wethouder Eric van der Burg van Amsterdam hoorde hij dat in Amsterdam wel 30 tot 40 man boven die norm zaten. ‘Blijkbaar hebben ze daar veel vaker toelages afgesproken.’
Leaseregelingen halveren
En de mobiliteitsregeling is dus versoberd. Vroeger ging het resterende bedrag na de keuze voor een goedkopere leaseregeling naar het brutoloon van de topambtenaar. Dat recht schrapt de gemeente. Het geld kan hooguit nog naar vergoeding voor het gebruik van openbaar vervoer. Moti vertelt dat door de krimp in de organisatie het aantal leaseregelingen al was teruggebracht van 130 naar 100. ‘Dit najaar moet dat met de nieuwe regeling zijn teruggebracht tot 50.’ De besparing die dit oplevert is niet ingeboekt. ‘Maar als ik een indicatie moet geven: een leaseauto kost circa 12 duizend euro per jaar. Vermenigvuldigd met 50 is dat een besparing van ruim een half miljoen.’
Geen verkiezingsnieuws
De apparaatskosten zijn met 20 procent teruggebracht ten opzichte van het kostenniveau van 2010 en dat komt neer op een totale besparing van 160 miljoen euro. ‘Dat zit hem vooral in minder externen, maar ook minder en goedkopere huisvesting en dus in de versobering van deze regelingen.’ Het komt mooi uit, een dergelijk bericht vlak voor de verkiezingen, maar daar wil Moti niet van weten. ‘Als ik het twee weken geleden wist had ik het toen naar buiten gebracht. We zitten ook in het stramien van de bonden met hun ledenraadpleging.’
Parttime-wethouders ongelukkige constructie
Op de vraag of er met deze bezuinigingen in het achterhoofd na de verkiezingen ook een wethouder minder zou moeten komen, kan Moti als wethouder niet antwoorden. ‘We hebben al een reductie van 8 naar 7,2 fte’s doorgevoerd. Dat is 10 procent.’ Als kandidaat-raadslid van de PvdA wil hij wel zeggen dat “als goed voorbeeld van de top” er nog wel 10 procent af kan. ‘Maar er komen ook taken bij en het is afhankelijk van het aantal coalitiepartijen.’ Overigens vindt Moti dat van dat parttime wethouderschap voor 0,8 fte weinig terecht is gekomen. ‘Ze werken net zo hard, dus zijn eigenlijk fulltime wethouders. Ik vind het niet zo’n gelukkige constructie. Die wijsheid kunnen de onderhandelaars straks meenemen.’
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Chapeau Rotterdam !
- het extraatjes die ze in Rotterdam uitbetalen is zeker niet illustratief voor alle gemeenten
- het is al helemaal geen onderdeel van de CAO voor ambtenaren
De gemeente waar ik bij werk kent dit soort voorzieningen niet voor de ambtelijke top.
Ik ken net zoveel werknemers uit de markt die een leasebak rijden als aanvulling op het salaris, die er ook geen nodig hebben behoudens het woon-werkverkeer. Datzelfde geldt overigens voor de secundaire arbeidsvoorwaarden als mobiele telefoons, laptops, beamers en andere kul. Tel daarbij nog de creditcard van de zaak en de vele 'zaken'-lunches die er mee betaald worden.
Zo snel als de marktwerking ook in overheidsland zichtbaar is, staat iedereen op zijn achterste benen. Maar men vergeet dat ook de kopers van marktproducten, dit soort extra's van de bobo's betalen.
Maar dat moet uiteraard wel allemaal kunnen???